Důvodová zpráva k zákonu č. 305/2017
Sb., změna zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní
Mgr.
Bohuslav
Sobotka
předseda vlády
Ing.
Andrej
Babiš
1. místopředseda vlády a ministr financí
I. Obecná část
1. Zhodnocení platného právního stavu
1.1. Mezinárodní spolupráce při správě daní
Mezinárodní spolupráce při správě daní má ze své povahy základ v nadnárodní právní úpravě,
ať už jde o evropské či o mezinárodní právo. Samotný pojem mezinárodní spolupráce při správě daní
zahrnuje spolupráci ve formě výměny informací, pomoci při doručování, účasti na úkonech, dílčích
řízeních nebo jiných postupech správce daně a provádění souběžných daňových kontrol. Výměna
informací pak může probíhat na žádost, spontánně či automaticky.
1.1.1. Mezinárodní právo
Základním mezinárodněprávním pramenem pro provádění mezinárodní spolupráce při správě daní
je zejména Úmluva o vzájemné správní pomoci v daňových záležitostech, vyhlášená ve Sbírce
mezinárodních smluv pod č. 2/2014 Sb. m. s.
(takzvaná Štrasburská úmluva). Problematika mezinárodní spolupráce při správě daní je dále upravena
ve smlouvách o zamezení dvojímu zdanění a ve smlouvách o výměně informací v daňových záležitostech
(tzv. smlouvy TIEA).
K provedení článku 6 Štrasburské
úmluvy upravujícího automatickou výměnu informací, byl v lednu 2016 v Paříži zástupcem
ministra financí (který je příslušným orgánem podle
Štrasburské úmluvy) podepsán dokument nazvaný
Mnohostranná dohoda příslušných orgánů o výměně zpráv podle zemí (v originále Country-by-Country
Reports).
Základní podmínkou aplikace Mnohostranné dohody příslušných orgánů o výměně zpráv podle
zemí je přijetí příslušné vnitrostátní úpravy, která podrobně upraví práva a povinnosti
soukromoprávních subjektů ve vztahu k vypracování zpráv podle zemí a jejich předání finanční
správě.
1.1.2. Evropské právo
Základním předpisem evropského práva (s výjimkou nepřímých daní) je pro oblast mezinárodní
spolupráce při správě daní směrnice Rady
2011/16/EU, o správní spolupráci v oblasti daní
označovaná zkratkou DAC (
directive on administrative cooperation
). Tato směrnice byla již
třikrát znovelizována, a to vždy za účelem doplnění nového okruhu automaticky vyměňovaných
informací, prostřednictvím následujících směrnic:-
směrnice Rady 2014/107/EU,
zavádějící automatickou výměnu informací oznamovaných finančními institucemi, která je transponována
zákonem č. 106/2016 Sb. (směrnice DAC ve znění
směrnice 2014/107/EU je označována jako DAC
II)
-
Směrnice DAC IV představuje na úrovni Evropské unie harmonizovanou vnitrostátní úpravu
práv a povinnosti soukromoprávních subjektů ve vztahu ke zprávám podle zemí vůči výše zmíněné
Mnohostranné dohodě příslušných orgánů o výměně zpráv podle zemí.
1.1.3. Právo České republiky
Výše uvedené mezinárodní a evropské právní instrumenty jsou do českého právního řádu
transponovány zákonem č. 164/2013 Sb., o mezinárodní
spolupráci při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
(dále jen "zákon o mezinárodní spolupráci při správě daní").
1.2. Automatická výměna informací
Automatická výměna informací představuje jeden z nástrojů mezinárodní spolupráce v oblasti
daní. Postupně dochází k jejímu rozšiřování do dalších oblastí, ve kterých se to ukáže potřebné nebo
užitečné.
Na rozdíl od výměny informací na žádost upravené v
§ 9 an. zákona o mezinárodní spolupráci při správě
daní představuje automatická výměna informací rozvinutější formu takové spolupráce, kdy jsou
informace bez dožádání poskytovány státem nebo jurisdikcí, které je mají k dispozici. Jedná se vždy
o konkrétní předem specifikovaný okruh informací.
V současné době zákon o mezinárodní spolupráci při
správě daní obsahuje tři režimy automatické výměny informací. V prvním režimu jsou podle
§ 13 zákona o mezinárodní spolupráci při správě
daní s jinými státy vyměňovány informace o druzích příjmů a majetku, které má k dispozici
Generální finanční ředitelství jako ústřední kontaktní orgán (ať již z vlastní činnosti, nebo od
příslušného správce daně, či v budoucnu od jiných správních orgánů). Ve druhém režimu jsou s jinými
státy vyměňovány informace, které o svých klientech a jejich účtech zjišťují finanční instituce a
které následně oznamují správci daně. Tento druhý režim je upraven ve zvláštním oddíle
zákona o mezinárodní spolupráci a představuje
transpozici směrnice DAC II. Třetí režim automatické výměny informací upravující výměnu tzv.
daňových stanovisek s přeshraničním prvkem podle směrnice DAC III, jejichž výměna vychází ze
skutečnosti, že finanční správa má vyměňované informace k dispozici, resp. je sama
vytváří.
1.3. Zprávy podle zemí
Žádný předpis České republiky dosud nezakotvuje automatickou výměnu zpráv podle zemí, ani
mechanismus jejich vytváření v podobě, kterou předpokládá Mnohostranná dohoda příslušných orgánů či
směrnice DAC IV.
V současné době existuje v právním řádu České republiky pouze jediná úprava povinnosti
sestavovat výkaz, který se obsahově se zprávami podle zemí podle úpravy DAC IV částečně shoduje.
Jedná se o výkaz sestavovaný a uveřejňovaný podle § 11c
zákona č. 21/1992 Sb., o bankách (transponovaný na základě směrnice Rady (EU)
2015/2376). Podle tohoto ustanovení musí banka
každoročně uveřejnit za bezprostředně předcházející účetní období okruh údajů týkajících se jí a
všech jí ovládaných osob a poboček sídlících v jiných než členských státech Evropské unie s
rozlišením podle jednotlivých členských či nečlenských států, ve kterých má ovládanou osobu nebo
pobočku. Jde o výčet činností, které vykonává, spolu s jejich zeměpisným umístěním, obrat, počet
pracovníků přepočtený na ekvivalenty pracovníků na plný pracovní úvazek, zisk nebo ztrátu před
zdaněním, daň z příjmů právnických osob nebo obdobnou daň placenou v zahraničí nebo ztrátu, a výši
získané veřejné podpory. Tyto údaje banky uveřejňují v příloze své roční účetní závěrky, nebo pokud
se sestavuje, v příloze konsolidované účetní závěrky. Tyto informace však nejsou předmětem
automatické výměny informací při mezinárodní spolupráci při správě daní.
Platný právní stav v dotčené oblasti je v souladu s principem zákazu
diskriminace.
2. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy
2.1. Nadnárodní skupiny podniků a jejich členské entity
Adresáty navrhované právní úpravy jsou české členské entity nadnárodních skupin
podniků.
Za nadnárodní skupinu podniků se pro účely tohoto zákona považuje skupina právnických osob
nebo jednotek bez právní osobnosti, které vyvíjejí činnost v různých státech nebo jurisdikcích a
které jsou propojeny takovým způsobem, že musí podle účetních předpisů sestavovat za tuto skupinu
konsolidovanou účetní závěrku (nebo by ji musely sestavovat, kdyby akcie nebo obdobné cenné papíry
představující podíl v některé z těchto osob nebo jednotek byly obchodovány na regulovaném trhu). Pro
tyto právnické osoby nebo jednotky bez právní osobnosti používá směrnice DAC IV pojem "podnik"
(enterprise), který je ale odlišný od pojmu podnik, jak jej pojímá evropské soutěžní právo
(undertaking) i od pojmů "podnik" podle již zrušeného zákona č.
513/1991 Sb., obchodního zákoníku, resp. "závod" podle
zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku. Podnikem se
podle směrnice DAC IV rozumí "jakákoli forma podnikání vykonávaná právnickou osobou nebo jednotkou
bez právní osobnosti". S ohledem na to, že v českém právním řádu není jiný vhodný pojem, který by
obsáhl definici podniku podle směrnice DAC IV, a s ohledem na to, že samo evropské právo nepoužívá
pojem "podnik" jednotně, byl tento pojem použit i v názvu nadnárodních skupin podniků.
Směrnice, na rozdíl od návrhu zákona, označuje nadnárodní skupiny podniků pojmem "skupiny
nadnárodních podniků". To však vychází z nepřesného překladu pojmu "multi-national enterprise's
groups", protože nadnárodní povahu mají tyto skupiny a nikoliv jejich jednotlivé členské jednotky. S
ohledem na zamezení možnému významovému posunu také nebyly použity pojmy jako nadnárodní či
mezinárodní
holding
nebo konsorcium
.Základními jednotkami nadnárodních skupin podniků nejsou podle směrnice podniky, ale
samostatné podnikatelské jednotky a dále jejich samostatné stálé provozovny v cizích státech, resp.
ty části samostatných podnikatelských jednotek, které ve stálé provozovně vyvíjejí činnost. Směrnice
DAC IV pro tyto základní jednotky používá pojem "subjekty", a to i přesto, že takovým subjektem jsou
i jednotky bez právní osobnosti (například zmíněné části samostatných podnikatelských jednotek
vyvíjející činnost ve stálé provozovně na území cizího státu). V souladu s názvoslovím používaným
při automatické výměně informací oznamovaných finančními institucemi (článek E bod 3
přílohy č. 1 k zákonu o mezinárodní spolupráci při správě
daní) je proto namísto pojmu "subjekt" používán pojem "entita". Každá entita pak má vztah k
určitému státu nebo jurisdikci. Tento vztah je dán buď tím, že je v daném státě nebo jurisdikci
daňovým rezidentem nebo tím, že se v nich nachází stálá provozovna, v níž tato entita vyvíjí
činnost.
Ve zprávě podle zemí musí být zahrnuty všechny členské entity nadnárodní skupiny podniků,
ale povinnosti jsou ukládány pouze těm členským entitám, které jsou samostatnými účetními
jednotkami, a nikoliv těm členským entitám, které jsou tvořeny částí účetní jednotky vykonávající
činnost ve stálé provozovně na území cizího státu.
Návrh zákona má dopad na ty nadnárodní skupiny podniků, do kterých patří členské entity z
České republiky neboli české členské entity.
2.2. Informace oznamované nadnárodními skupinami podniků
Zavádí se nový okruh automaticky vyměňovaných informací, a sice informace oznamované
nadnárodními skupinami podniků. Tyto skupiny budou sestavovat a dávat k dispozici zprávu podle zemí,
která bude obsahovat informace
relevantní
pro posouzení správného rozdělení základu daně mezi
jednotlivé státy a jurisdikce
. Důvodem pro zavedení tohoto nového výkazu mezi členskými státy je
zájem Evropské unie na zajištění řádného fungování vnitřního trhu. Proto se snaží zajistit
spravedlivější hospodářskou soutěž mezi nadnárodními skupinami podniků z Evropské unie a
nadnárodními skupinami podniků ze třetích zemí, které ale prostřednictvím svých entit vyvíjejí
činnost v Evropské unii. Povinnost podávání zpráv podle zemí by se tudíž měla vztahovat jak na
skupiny, jejichž nejvyšší entita se nachází v Evropské unii, tak na ty skupiny, které jsou řízeny z
třetích států.Vedle evropské úpravy zohledňuje návrh zákona i obsah Mnohostranné dohody příslušných
orgánů o výměně zpráv podle zemí, čímž pokrývá výměnu zpráv podle zemí s co nejširším počtem států a
jurisdikcí. Jak mezinárodní tak evropská úprava jsou
komplementární
a vychází ze stejného zadání pro
vypracování zprávy podle zemí, formulovaného Organizací pro ekonomickou spolupráci a
rozvoj.Z důvodu zachování proporcionality se povinnost sestavovat zprávy podle zemí týká pouze
nadnárodních skupin podniků, jejichž konsolidované výnosy za celou skupinu jsou nejméně 750 mil.
EUR, nebo odpovídající částce v jiné měně podle průměru směnných kurzů za leden 2015. Jde tedy
přibližně o 20 mld. Kč.
Zpráva podle zemí se podává na standardizovaném formuláři, který se dělí na tři části. V
první části jsou uvedeny agregátní finanční údaje za tuto skupinu jako celek, rozdělené podle
jednotlivých států a jurisdikcí. V druhé části jsou pak uvedeny údaje o tom, ve kterých státech nebo
jurisdikcích vyvíjí činnost jednotlivé členské entity této skupiny, a charakter této činnosti. Ve
třetí části zprávy jsou pak uvedeny doplňující informace k údajům uvedeným ve zprávě. Za samostatné
členské entity se pro účely tohoto výkazu považují i pobočky, prostřednictvím kterých je vykonávána
činnost ve stálé provozovně v cizím státě. Podrobnosti o obsahu jednotlivých částí zprávy jsou
popsány ve zvláštní části důvodové zprávy k § 13zi. Vzor zprávy podle zemí a pokyny k jejímu
vyplnění budou stanoveny vyhláškou Ministerstva financí.
Poskytnutí informací by nemělo vést k vyzrazení obchodního, průmyslového či profesního
tajemství nebo obchodního postupu ani k vyzrazení informace, které by odporovalo veřejnému
pořádku.
Zprávy podle zemí za nadnárodní skupinu podniků podává ve svém státě nebo jurisdikci
nejvyšší mateřská entita, tedy entita, která stojí nade všemi ostatními entitami této skupiny a
přímo nebo nepřímo je ovládá.
Pouze v případě, kdy je nejvyšší mateřská entita ze státu nebo
jurisdikce
, se kterou se
zprávy podle zemí nevyměňují, nebo pokud je tato výměna nefunkční, dopadne povinnost poskytnout
zprávu podle zemí za tuto skupinu na její jednotlivé členské entity (s výjimkou těch členských
entit, které představují část jiné členské entity, vykonávající činnost ve stálé provozovně na území
cizího státu). Ty si musí vyžádat podklady pro sestavení zprávy od své nejvyšší mateřské
entity.Nadnárodní skupině podniků se dále dává k dispozici možnost určit si ze svého středu
členskou entitu, která nejvyšší mateřskou entitu zastoupí a podá zprávu podle zemí za všechny
členské entity, nebo alternativně pouze za členské entity z Evropské unie. V případě, že je touto
náhradní entitou řádně podána zpráva za tuto skupinu ve státě, se kterým probíhá výměna informací, a
tato výměna je funkční, nemusí již tuto zprávu sestavovat a podávat ostatní členské entity této
skupiny.
V případě, že nejvyšší mateřská entita nadnárodní skupiny podniků odmítne poskytnout
součinnost členské entitě, která za tuto skupinu sestavuje a podává zprávu podle zemí, dojde k tomu,
že tato entita nemůže obdržet či získat všechny informace požadované pro splnění povinnosti podávání
zpráv podle zemí. To by měl správce daně považovat za známku toho, že je zapotřebí posoudit vysoká
rizika ohledně stanovování převodních cen a další rizika eroze základu daně a přesouvání zisku
týkající se této skupiny.
Podané zprávy podle zemí se pravidelně poskytují státům a jurisdikcím, ze kterých jsou
členské entity nadnárodní skupiny podniků, uvedené v této zprávě. Naopak ze zahraničí lze očekávat
zprávy podle zemí za skupiny zahrnující české členské entity. Orgány Finanční správy České republiky
budou informace obsažené ve zprávách podle zemí využívat při kontrole daňový