Důvodová zpráva k zákonu č. 326/2009 Sb., o podpoře hospodářského růstu a sociální stability

Poslanecká sněmovna PČR; Vláda ČR Vydáno:
DŮVODOVÁ ZPRÁVA
I. Obecná část
Návrh zákona o podpoře hospodářského růstu a sociální stability představuje soubor opatření ke zmírnění dopadů současné celosvětové hospodářské krize na Českou republiku. Tato vzájemně provázaná opatření jsou zaměřena na obnovu růstu hrubého domácího produktu, zejména podporou domácí poptávky, a na posílení sociálních jistot občanů. Navrhovatelé jsou přesvědčeni, že jedině aktivní kroky státu směřující k obnovení hospodářského růstu prostřednictvím stimulace veřejných i soukromých investic a vyšší spotřeby domácností, mohou ztlumit závažné negativní dopady na českou ekonomiku, které jsou vyvolány propady či dokonce recesí národních ekonomik v řadě evropských států. Klíčovým úkolem státu v době prohlubující se hospodářské krize je zajistit dostatečnou sociální ochranu pro všechny skupiny obyvatel, které již jsou a ještě mohou být krizí ohroženy a postiženy.
Dosavadní reakce státu na rychle se zhoršující se situaci v poptávce po výrobcích domácího průmyslu i v sektoru služeb, která je provázena krachy firem a rostoucí nezaměstnaností, je, bohužel, naprosto nedostatečná. Ustavení nového poradního orgánu vlády v lednu letošního roku - Národní ekonomické rady vlády - je sice počinem mediálně viditelným, zjevně však o to méně reálně způsobilým iniciovat taková opatření, která budou s to v krátkodobém horizontu alespoň mírnit okamžité dopady poklesu výkonnosti domácí ekonomiky, a to tím spíše, že jde patrně o počin jediný. Sama vláda ani ústřední orgány státní správy, do jejichž působnosti spadají celé oblasti národního hospodářství - zejména ministerstvo financí, ministerstvo průmyslu a obchodu, ministerstvo zemědělství a ministerstvo dopravy - totiž nebyly dosud schopny přijmout návrhy konkrétních opatření, jimiž hodlá
exekutiva
čelit současným hospodářským obtížím.
Přístup vlády Mirka Topolánka k řešení ekonomické krize je tedy naprosto neadekvátní situaci, ve které se česká ekonomika nachází. To ostře kontrastuje s činností vlád okolních států, které již nejpozději od listopadu 2008 přijímaly konkrétní protikrizová opatření:
- Německá vláda přijala v listopadu "balíček" protikrizových opatření ve výši 31 mld. Euro. V lednu t. r. pak německá vláda schválila další protikrizové kroky ve výši 50 mld. Euro.
- Na Slovensku vláda Roberta Fica již v listopadu schválila téměř tři desítky opatření, která mají pomoci překonat důsledky globální finanční krize. Týkají se např. urychleného budování dálnic, čerpání fondů Evropské unie, podpory malých a středních podnikatelů či energetiky. Ustavila také Radu pro hospodářskou krizi, v níž zasedají zástupci vlády, centrální banky, odborů, zaměstnavatelů, bank a samospráv. Rada by měla připomínkovat návrhy vlády, která opatření proti krizi připraví. Následně Ficova vláda v listopadu přijala protikrizový plán ve výši 332 mil. Eur.
- Rakouská vláda již na podzim intervenovala na záchranu ekonomiky a následně v lednu schválila protikrizový plán ve výši 2 mld. Eur.
- Polská vláda Donalda Tuska schválila v lednu souhrn opatření, která mají zejména firmám pomoci v přežití finanční krize. Schválené kroky mají zvýšit bezpečnost na úvěrovém trhu a zároveň pobídnout banky k půjčování peněz na investice. Firmy také dostanou zálohy na peníze z Evropské unie.
- V Maďarsku už od ledna jedná o vládních návrzích na podporu ekonomiky parlament.
Předložený návrh zákona tak současně reaguje na pasivitu vlády a usiluje o zvrat pozitivním směrem v alespoň základních trendech makroekonomického a sociálního vývoje, poznamenaného prohlubující se hospodářskou krizí. Současně přináší změny některých opatření, zavedených s účinností od 1. ledna 2008, resp. 1. ledna 2009, zejména zákonem č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, která se již po roce jejich uplatňování ukázala pro udržení stabilního hospodářského růstu a koupěschopné domácí poptávky jako zcela chybná. Návrh koriguje negativní sociální dopady i dalších zákonů, a to jak z poslední doby, zejména zákona č. 382/2008 Sb. (novela zákona o zaměstnanosti), tak schválených v době, kdy ještě existovaly reálné předpoklady několikaletého stabilního růstu HDP a sociální stability, jako je zákon č. 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele, nebo zákon č. 107/2006 Sb., o jednostranném zvyšování nájemného z bytu.
Platný právní stav a hlavní principy navrhované právní úpravy
Soubor navrhovaných prorůstových a sociálně stabilizačních opatření zahrnuje ve srovnání s platným právním stavem následující konkrétní změny:
1. Obnovení progresivního zdanění příjmů fyzických osob
Zákonem č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, byla od 1. ledna 2008 zavedena jedna sazba daně z příjmů fyzických osob ve výši 15 % bez ohledu na výši daňového základu poplatníka. Tato tzv. rovná daň odstranila dosavadní systém progresivního zdanění, podle něhož se vzrůstajícím příjmem, resp. daňovým základem, docházelo k vyššímu zdanění v závislosti na stanovených příjmových pásmech. Byl tak opuštěn dávný princip společenské solidarity, zakotvený již v čl. XIII. francouzské Deklarace práv člověka občana (“Pro udržování sil veřejné moci a pro náklady správy je všeobecná daň nezbytností. Musí být rovnoměrně rozvržena na všechny občany s ohledem na jejich majetkové poměry.”). Princip progresivního zdanění u nás platil nepřetržitě od doby rakouské monarchie. Až do konce roku 1999 bylo v ČR pět daňových pásem, přičemž v nejvyšším z nich byly příjmy přesahující základ daně nad 1 104 000 Kč daněny sazbou 40 %. Do konce roku 2007 byla stanovena čtyři daňová pásma, přičemž ze základu daně do 121 200 Kč byla sazba daně 12 %, ze základu od 121 200 Kč do 218 400 Kč byla sazba 19 %, ze základu od 218 400 Kč do 331 200 Kč byla sazba 25 % a ze základu od 331 200 Kč a více činila sazba 32 %.
V minulém roce zavedená jednotná 15-ti procentní sazba daně měla být podle původního znění zákona č. 261/2007 Sb. platná pouze pro rok 2008, přičemž od 1. 1. 2009 měla být snížena na 12,5 %. Zákonem č. 2/2009 Sb. však byla sazba 15% zachována i nadále. I tyto náhlé změny ukazují na celkovou nekoncepčnost a nepředvídatelnost daňové politiky současné vlády, která ve svém důsledku ohrožuje zajištění výnosu daně z příjmů.
Předložený návrh zákona proto navrhuje u daně z příjmů fyzických osob obnovit princip vzestupné (progresivní) sazby daně podle výše základu daně zavedením dalšího daňového pásma pro příjmy přesahující 1,2 mil. Kč ročně. Příjmy nad tuto hranici mají být zdaňovány 30% sazbou ze základu daně, přičemž zdanění touto sazbou bude klouzavě progresivní, kdy se vyšší sazba daně bude vztahovat v daném příjmovém pásmu jen na část daňového základu přesahující stanovenou hranici. Cílem opatření je nejen dočasné posílení účasti nejvyšších příjmových kategorií (s průměrným příjmem 100 000 Kč měsíčně) na financování protikrizových sociálních opatření, ale současně i trvalý pozitivní dopad na stabilizaci veřejných rozpočtů. Ve srovnání s daňovou progresí platnou u nás do konce roku 2007 jde o opatření, které postihuje jen skupiny poplatníků s vysoce nadprůměrnými příjmy.
2. Zvýšení základní osobní slevy na dani (snížení daně) u daně z příjmů fyzických osob
Od počátku roku 2007 byla namísto dosavadní základní nezdanitelné částky, o níž se snižoval základ daně u každého poplatníka, zavedeno snížení daně (sleva na dani) - § 35ba zákona o daních z příjmů. Daň vypočtená ze základu daně se v letech 2006 a 2007 snižovala o částku 7 200 Kč na poplatníka. Zákonem č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, se pro rok 2008 tato částka zvýšila na 24 840 Kč. Ačkoliv měla tato částka podle uvedeného zákona pro rok 2009 v souvislosti s původně stanoveným poklesem sazby daně na 12,5 % klesnout na

Související dokumenty

Zákony

90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny
Zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění
237/2004 Sb., kterým se v souvislosti s přijetím zákona o dani z přidané hodnoty mění některé zákony a přijímají některá další opatření a mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění zákona č. 479/2003 Sb., a zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních
479/2003 Sb., kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních
Zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí
178/2005 Sb. o zrušení Fondu národního majetku České republiky a o působnosti Ministerstva financí při privatizaci majetku České republiky (zákon o zrušení Fondu národního majetku)
500/2004 Sb., správní řád
238/1991 Sb. o odpadech
185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů
261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů
382/2008 Sb. , kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele a o změně některých zákonů
107/2006 Sb., o jednostranném zvyšování nájemného z bytu a o změně zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 2/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů
Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty
435/2004 Sb., o zaměstnanosti
326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů
182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon)
21/1992 Sb., o bankách
433/2008 Sb. , kterým se mění zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce
166/2008 Sb., ve věci návrhu na zrušení některých částí zákona č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů
54/1956 Sb., o nemocenském pojištění zaměstnanců
Zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti
178/2008 Sb., kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů
117/1995 Sb., o státní sociální podpoře
88/2008 Sb. ve věci návrhu na zrušení některých částí zákona č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, a na zrušení některých ustanovení zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů

Nařízení vlády

211/2008 Sb. o druhém zvýšení důchodů v roce 2008
363/2008 Sb., o zvýšení důchodů v roce 2009

Vyhlášky

120/1976 Sb., o Mezinárodním paktu o občanských a politických právech a Mezinárodním paktu o hospodářských, sociálních a kulturních právech

Mezinárodní smlouvy

14/2000 Sb.m.s. o Evropské sociální chartě