Důvodová zpráva k zákonu č. 346/2010 Sb., změna zákona o daních z příjmů

Poslanecká sněmovna PČR; Vláda ČR Vydáno:
DŮVODOVÁ ZPRÁVA
I. Obecná část
A. ZHODNOCENÍ SOULADU NAVRHOVANÉ PRÁVNÍ ÚPRAVY S ÚSTAVNÍM POŘÁDKEM ČESKÉ REPUBLIKY
Základní meze pro uplatňování zákona č. 586/1992Sb., o daních z příjmů, zákona č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů a zákona č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, stanoví Ústava a zákon č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod (dále „Listina“). Podle čl. 2 odst. 3 Ústavy slouží státní moc všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon. Podle čl. 2 odst. 2 a čl. 11 odst. 3 Listiny lze státní moc uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví. Kromě toho je nutno dbát i mezí vyplývajících z ústavně zajištěné nedotknutelnosti vlastnictví. Základní oporu pro vymezení vztahu daňového práva ve vztahu k ústavnímu pořádku představuje čl. 11 odst. 5 Listiny, který stanoví, že „daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona”. Jsou tak povoleným zásahem do vlastnického práva.
Předložený návrh zákona je v souladu s ústavním pořádkem České republiky a ostatními obecně závaznými právními předpisy.
B. ZHODNOCENÍ SOULADU NAVRHOVANÉ PRÁVNÍ ÚPRAVY S PŘEDPISY EVROPSKÉ UNIE, JUDIKATUROU SOUDNÍCH ORGÁNŮ EVROPSKÉ UNIE A OBECNÝMI PRÁVNÍMI ZÁSADAMI PRÁVA EVROPSKÉ UNIE A S MEZINÁRODNÍMI SMLOUVAMI, JIMIŽ JE ČESKÁ REPUBLIKA VÁZÁNA
Návrh je plně slučitelný s právem Evropské unie a ustanovení navrhované právní úpravy nezakládají rozpor s primárním právem EU ve světle ustálené judikatury Soudního dvora EU.
I když
legislativa
přímých daní zůstává v pravomoci členských států a obecně nepodléhá na úrovni EU celkové harmonizaci, z čl. 115 Smlouvy o fungování EU (dále jen „SFEU“) plyne, že Rada na návrh Komise přijímá směrnice o sbližování právních a správních předpisů členských států, které mají přímý vliv na vytváření nebo fungování vnitřního trhu. Vzhledem k absenci jiných ustanovení SFEU, která by EU svěřovala pravomoc v oblasti legislativy zdanění příjmů, je zde pravomoc Rady přijímat směrnice podle čl. 115 SFEU dána pouze v rozsahu, v jakém je nezbytné odstranit překážky při vytváření nebo zajištění fungování vnitřního trhu.
Navrhovaná právní úprava je v souladu s relevantním sekundárním právem EU v oblasti přímých daní, a to konkrétně s následujícími směrnicemi:
- Směrnice Rady 90/435/EHS ze dne 23. července 1990 o společném systému zdanění mateřských a dceřiných společností z různých členských států, ve znění směrnice Rady 2003/123/ES,
- Směrnice Rady 2009/133/ES ze dne 19. října 2009 o společném systému zdanění při fúzích, rozděleních, částečných rozděleních, převodech aktiv a výměně akcií týkajících se společností z různých členských států a při přemístění sídla evropské společnosti nebo evropské družstevní společnosti mezi členskými státy (kodifikované znění),
- Směrnice Rady 2003/49/ES ze dne 3. června 2003 o společném systému zdanění úroků a licenčních poplatků mezi přidruženými společnostmi z různých členských států a
- Směrnice Rady 2003/48/ES ze dne 3. června 2003 o zdanění příjmů z úspor v podobě úrokových plateb.
Kromě článku 115 SFEU jako základu pro harmonizaci v oblasti přímých daní jsou členské státy povinny při výkonu svých pravomocí respektovat principy dané SFEU (zejména články 19, 45, 49, 56, 63) a dbát na to, aby nedocházelo k neodůvodněné diskriminaci na základě státní příslušnosti nebo neodůvodněnému omezování volného pohybu osob, služeb a kapitálu nebo svobody usazování, jak bylo opakovaně potvrzeno Soudním dvorem EU.
Návrh v tomto duchu reaguje na poslední vývoj evropského práva s cílem zamezit kolizi domácí úpravy s primárním právem EU vykládaným Soudním dvorem EU a zajistit tak slučitelnost domácí zákonné úpravy s primárním právem EU (C-386/04 Stauffer, C-318/07 Persche, C-101/05 A, C-446/04 England and Wales, C-150/04 Commision v. Denmark, C-334/02 Commision v. France, C-513/04 Kerckhaert and Morres, C-298/05 Columbus Container ).
Předložený návrh je plně slučitelný se závazky vyplývajícími pro Českou republiku z členství v Evropské unii, jakož i se závazky, které vyplývají z mezinárodního práva. Omezení suverenity při ukládání a vymáhání daňových povinností totiž probíhá nejen na základě multilaterální koncepce komunitárního práva, ale též na bázi dvoustranných smluv. V hmotněprávní oblasti se jedná především o smlouvy o zamezení dvojího zdanění, které se zabývají rozdělením zdaňovacích pravomocí mezi smluvními státy. Česká republika využívá při uzavírání smluv o zamezení dvojího zdanění s jinými státy Modelovou daňovou konvenci OECD o daních z příjmů a majetku.
C. zhodnocenÍ dopadů navrhované právní úpravy na rovnost mužů a žen
V souvislosti s předloženým návrhem se nepředpokládají dopady na rovnost mužů a žen.
D. ZÁVĚREČNÁ ZPRÁVA Z HODNOCENÍ DOPADŮ REGULACE (RIA)
Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace (RIA) je přílohou této důvodové zprávy.
II. Zvláštní část
K ČÁSTI PRVNÍ ČL. I
K bodu 1 - § 1
Navrhovaná změna má za cíl upravit § 1 v souladu s čl. 48 odst. 4 Legislativních pravidel vlády, neboť zákon o daních z příjmů je transpozičním i adaptačním právním předpisem.
K bodu 2, 4, 5, 6, 28, 29 a 92 - § 4 odst. 1 písm. d), § 4 odst. 1 písm. n), § 4 odst. 1 písm. o), § 10 odst. 4, § 10 odst. 9 a § 36 odst. 2 písm. v)
Z důvodu snížení schodku rozpočtů veřejných financí a v souladu s navazující reformou veřejných financí se navrhuje zrušit osvobození některých výsluhových náležitostí u bývalých vojáků z povolání. Konkrétně jde o výsluhový příspěvek a odbytné (§ 131 a následující zákona č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání), a dále o obdobná plnění poskytovaná bývalým příslušníkům bezpečnostních sborů podle zákona č. 361/2003 Sb. Jedná se o nesystémové daňové výhody, které byly převzaty z dřívějších právních předpisů o zdaňování mezd a byly poplatné době svého vzniku. Tyto příjmy budou nově výlučně zdaňovány (obdobně jako důchody a penze) jako tzv. ostatní příjmy podle § 10 zákona, a to v tomto případě srážkou zvláštní sazbou daně ve výši 15 %. Úmrtné a příspěvek na pohřeb poskytnutý pozůstalým je nadále osvobozen od daně z příjmů podle § 4 odst. 1 písm. d) zákona, což bylo pro posílení právní jistoty doplněno přímo do textu tohoto ustanovení.
Současně se s účinností od roku 2012 ruší daňové osvobození měsíčního přídavku na bydlení, který podle § 61 zákona č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání náleží příslušníkům Armády ČR v aktivní službě, kteří nebydlí ve služebním bytě. Přídavek na bydlení se nově posoudí jako zdanitelný příjem podle § 6 odst. 1 písm. d) plynoucí v souvislosti se současným nebo příp. i dřívějším výkonem závislé činnosti (služebním poměrem) a bude zdaňován plátcem příjmu (zaměstnavatelem) spolu s ostatními příjmy se služebního poměru (se mzdou) jako benefit, tj. při stanovení základu daně se tento příjem zvýší o povinné pojistné na sociální a zdravotní pojištění placené zaměstnavatelem (na tzv. superhrubou mzdu).
K bodu 3, 9, 10, 37, 39, 41, 42, 64, 65, 66, 73, 75 - § 4 odst. 1 písm. e), § 4 odst. 1 písm. zm), § 4 odst. 3, § 19 odst. 1 písm. d), § 19 odst. 1 písm. ze), § 19 odst. 1 písm. zp), § 19 odst. 2, § 24 odst. 5 písm. c), § 24 odst. 6, § 24 odst. 16, § 26 odst. 1, § 30b
Navrhované změny reagují na nutnost
eliminovat
všemi zákonnými prostředky v současné době již neodůvodněnou nepřímou podporu výroby elektřiny z ekologických zdrojů, zejména ze solárních zařízení, a proto zpřísňují daňový režim u ekologických zdrojů a zařízení tak, že dojde k ukončení osvobození příjmů z provozu ekologických zařízení. Z důvodu zjednodušení právní úpravy a jednodušší spravovatelnosti se navrhuje zároveň zrušit toto osvobození i u ostatních ekologických zařízení. Toto osvobození budou moci poplatníci využít naposledy za zdaňovací období, které započalo v roce 2010. To mimo jiné znamená, že změna se bude vztahovat i na poplatníky, kteří uvedli ekologické zdroje a zařízení do provozu před nabytím účinnosti této novely.
Zároveň se navrhuje u vymezeného hmotného majetku využívaného alespoň zčásti k výrobě elektřiny ze slunečního záření, zavést povinnost uplatňovat daňové odpisy tohoto majetku a prodloužit dobu jeho odpisování. U ostatních zařízení zůstává v oblasti odpisování zachován standardní režim.
S ohledem na skutečnost, že více jak tři čtvrtiny nákladů je nutné vynaložit na technologickou část solárních zařízení a pouze necelou jednu čtvrtinu na stavební část solárních zařízení s tím, že stavební část těchto zařízení je zpravidla zařazena v odpisové skupině 4 s dobou odpisování 20 let (v případě staveb na dobu určitou dokonce zpravidla na 30 let), se navrhují uvedené změny jen pro technologickou část tohoto majetku. Z důvodu jednodušší aplikace návrhu je technologická část, která je tvořena zejména solárními panely, měniči a rozvaděči, vymezena jejím zařazením do skupin Standardní klasifikace produkce kódem 31.10, 31.20 nebo 32.10. Změna je navržena s přihlédnutím k tomu, že u

Související dokumenty

Zákony

Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů
Zákon č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů
236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu
2/1993 Sb., o vyhlášení LISTINY ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD jako součásti ústavního pořádku České republiky
1/1993 Sb., Ústava České republiky
221/1999 Sb., o vojácích z povolání
361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů
48/2004 Sb., o zabezpečení prezidenta republiky po skončení funkce
362/2009 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s návrhem zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2010
303/2009 Sb. , kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím statutu poslanců Evropského parlamentu
306/2008 Sb., kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
290/2009 Sb. o zrušení Zajišťovacího fondu družstevních záložen
Zákon č. 2/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
Zákon č. 216/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
189/2004 Sb., o kolektivním investování
Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce
Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád
304/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
87/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
284/2009 Sb., o platebním styku
435/2004 Sb., o zaměstnanosti
215/2005 Sb., o registračních pokladnách a o změně některých zákonů (zákon o registračních pokladnách)
261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků
281/2009 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím daňového řádu
182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon)
117/1995 Sb., o státní sociální podpoře

Nařízení vlády

145/1995 Sb., kterým se zrušuje nařízení vlády č. 334/1993 Sb., o regulačním a sankčním opatření ve mzdové oblasti, ve znění nařízení vlády č. 29/1995 Sb.
334/1993 Sb., o regulačním a sankčním opatření ve mzdové oblasti

Vyhlášky

Vyhláška č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které jsou podnikateli účtujícími v soustavě podvojného účetnictví
114/2002 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb
276/2009 Sb. o podílu jednotlivých obcí na stanovených procentních částech celostátního hrubého výnosu daně z přidané hodnoty a daní z příjmů