DŮVODOVÁ ZPRÁVA
I. Obecná část
A. ZHODNOCENÍ SOULADU NAVRHOVANÉ PRÁVNÍ ÚPRAVY S ÚSTAVNÍM POŘÁDKEM ČESKÉ
REPUBLIKY
Základní meze pro uplatňování zákona č.
586/1992Sb., o daních z příjmů, zákona č.
593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu
daně z příjmů a zákona č. 236/1995 Sb., o
platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých
státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, stanoví Ústava a zákon č.
2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv
a svobod (dále „Listina“). Podle čl. 2 odst.
3 Ústavy slouží státní moc všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a
způsoby, které stanoví zákon. Podle čl. 2 odst.
2 a čl. 11 odst. 3 Listiny lze
státní moc uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon
stanoví. Kromě toho je nutno dbát i mezí vyplývajících z ústavně zajištěné nedotknutelnosti
vlastnictví. Základní oporu pro vymezení vztahu daňového práva ve vztahu k ústavnímu pořádku
představuje čl. 11 odst. 5 Listiny,
který stanoví, že „daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona”. Jsou tak povoleným zásahem
do vlastnického práva.
Předložený návrh zákona je v souladu s ústavním pořádkem České republiky a ostatními obecně
závaznými právními předpisy.
B. ZHODNOCENÍ SOULADU NAVRHOVANÉ PRÁVNÍ ÚPRAVY S PŘEDPISY EVROPSKÉ UNIE,
JUDIKATUROU SOUDNÍCH ORGÁNŮ EVROPSKÉ UNIE A OBECNÝMI PRÁVNÍMI ZÁSADAMI PRÁVA EVROPSKÉ UNIE A S
MEZINÁRODNÍMI SMLOUVAMI, JIMIŽ JE ČESKÁ REPUBLIKA VÁZÁNA
Návrh je plně slučitelný s právem Evropské unie a ustanovení navrhované právní úpravy
nezakládají rozpor s primárním právem EU ve světle ustálené judikatury Soudního dvora EU.
I když
legislativa
přímých daní zůstává v pravomoci členských států a obecně nepodléhá na úrovni
EU celkové harmonizaci, z čl. 115 Smlouvy o fungování EU (dále jen „SFEU“) plyne, že Rada na návrh
Komise přijímá směrnice o sbližování právních a správních předpisů členských států, které mají
přímý vliv na vytváření nebo fungování vnitřního trhu. Vzhledem k absenci jiných ustanovení SFEU,
která by EU svěřovala pravomoc v oblasti legislativy zdanění příjmů, je zde pravomoc Rady přijímat
směrnice podle čl. 115 SFEU dána pouze v rozsahu, v jakém je nezbytné odstranit překážky při
vytváření nebo zajištění fungování vnitřního trhu.Navrhovaná právní úprava je v souladu s relevantním sekundárním právem EU v oblasti přímých
daní, a to konkrétně s následujícími směrnicemi:
- Směrnice Rady 90/435/EHS ze dne 23. července
1990 o společném systému zdanění mateřských a dceřiných společností z různých členských států, ve
znění směrnice Rady 2003/123/ES,
- Směrnice Rady 2009/133/ES ze dne 19. října
2009 o společném systému zdanění při fúzích, rozděleních, částečných rozděleních, převodech aktiv a
výměně akcií týkajících se společností z různých členských států a při přemístění sídla evropské
společnosti nebo evropské družstevní společnosti mezi členskými státy (kodifikované znění),
- Směrnice Rady 2003/49/ES ze dne 3. června
2003 o společném systému zdanění úroků a licenčních poplatků mezi přidruženými společnostmi z
různých členských států a
- Směrnice Rady 2003/48/ES ze dne 3. června
2003 o zdanění příjmů z úspor v podobě úrokových plateb.
Kromě článku 115 SFEU jako základu pro harmonizaci v oblasti přímých daní jsou členské státy
povinny při výkonu svých pravomocí respektovat principy dané SFEU (zejména články 19, 45, 49, 56,
63) a dbát na to, aby nedocházelo k neodůvodněné diskriminaci na základě státní příslušnosti nebo
neodůvodněnému omezování volného pohybu osob, služeb a kapitálu nebo svobody usazování, jak bylo
opakovaně potvrzeno Soudním dvorem EU.
Návrh v tomto duchu reaguje na poslední vývoj evropského práva s cílem zamezit kolizi domácí
úpravy s primárním právem EU vykládaným Soudním dvorem EU a zajistit tak slučitelnost domácí
zákonné úpravy s primárním právem EU (C-386/04 Stauffer, C-318/07 Persche, C-101/05 A, C-446/04
England and Wales, C-150/04 Commision v. Denmark, C-334/02 Commision v. France, C-513/04 Kerckhaert
and Morres, C-298/05 Columbus Container ).
Předložený návrh je plně slučitelný se závazky vyplývajícími pro Českou republiku z členství v
Evropské unii, jakož i se závazky, které vyplývají z mezinárodního práva. Omezení suverenity při
ukládání a vymáhání daňových povinností totiž probíhá nejen na základě multilaterální koncepce
komunitárního práva, ale též na bázi dvoustranných smluv. V hmotněprávní oblasti se jedná především
o smlouvy o zamezení dvojího zdanění, které se zabývají rozdělením zdaňovacích pravomocí mezi
smluvními státy. Česká republika využívá při uzavírání smluv o zamezení dvojího zdanění s jinými
státy Modelovou daňovou konvenci OECD o daních z příjmů a majetku.
C. zhodnocenÍ dopadů navrhované právní úpravy na rovnost mužů a žen
V souvislosti s předloženým návrhem se nepředpokládají dopady na rovnost mužů a žen.
D. ZÁVĚREČNÁ ZPRÁVA Z HODNOCENÍ DOPADŮ REGULACE (RIA)
Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace (RIA) je přílohou této důvodové zprávy.
II. Zvláštní část
K ČÁSTI PRVNÍ ČL. I
K bodu 1 - § 1
Navrhovaná změna má za cíl upravit § 1 v souladu s čl. 48 odst. 4 Legislativních pravidel vlády,
neboť zákon o daních z příjmů je transpozičním i adaptačním právním předpisem.
K bodu 2, 4, 5, 6, 28, 29 a 92 - § 4 odst. 1 písm. d), § 4 odst. 1 písm. n), § 4 odst. 1 písm.
o), § 10 odst. 4, § 10 odst. 9 a § 36 odst. 2 písm. v)
Z důvodu snížení schodku rozpočtů veřejných financí a v souladu s navazující reformou veřejných
financí se navrhuje zrušit osvobození některých výsluhových náležitostí u bývalých vojáků z
povolání. Konkrétně jde o výsluhový příspěvek a odbytné
(§ 131 a následující zákona č.
221/1999 Sb., o vojácích z povolání), a dále o
obdobná plnění poskytovaná bývalým příslušníkům bezpečnostních sborů podle zákona č.
361/2003 Sb.
Jedná se o nesystémové daňové výhody, které byly převzaty z dřívějších právních předpisů o
zdaňování mezd a byly poplatné době svého vzniku. Tyto příjmy budou nově výlučně zdaňovány (obdobně
jako důchody a penze) jako tzv. ostatní příjmy podle § 10 zákona, a to v tomto případě srážkou
zvláštní sazbou daně ve výši 15 %. Úmrtné a příspěvek na pohřeb poskytnutý pozůstalým je nadále
osvobozen od daně z příjmů podle § 4 odst. 1 písm. d) zákona, což bylo pro posílení právní jistoty
doplněno přímo do textu tohoto ustanovení.
Současně se s účinností od roku 2012 ruší daňové osvobození měsíčního přídavku na bydlení, který
podle § 61 zákona č.
221/1999 Sb., o vojácích z povolání náleží
příslušníkům Armády ČR v aktivní službě, kteří nebydlí ve služebním bytě. Přídavek na bydlení se
nově posoudí jako zdanitelný příjem podle § 6 odst. 1 písm. d) plynoucí v souvislosti se současným
nebo příp. i dřívějším výkonem závislé činnosti (služebním poměrem) a bude zdaňován plátcem příjmu
(zaměstnavatelem) spolu s ostatními příjmy se služebního poměru (se mzdou) jako benefit, tj. při
stanovení základu daně se tento příjem zvýší o povinné pojistné na sociální a zdravotní pojištění
placené zaměstnavatelem (na tzv. superhrubou mzdu).
K bodu 3, 9, 10, 37, 39, 41, 42, 64, 65, 66, 73, 75 - § 4 odst. 1 písm. e), § 4 odst. 1 písm.
zm), § 4 odst. 3, § 19 odst. 1 písm. d), § 19 odst. 1 písm. ze), § 19 odst. 1 písm. zp), § 19 odst.
2, § 24 odst. 5 písm. c), § 24 odst. 6, § 24 odst. 16, § 26 odst. 1, § 30b
Navrhované změny reagují na nutnost
eliminovat
všemi zákonnými prostředky v současné době již
neodůvodněnou nepřímou podporu výroby elektřiny z ekologických zdrojů, zejména ze solárních
zařízení, a proto zpřísňují daňový režim u ekologických zdrojů a zařízení tak, že dojde k ukončení
osvobození příjmů z provozu ekologických zařízení. Z důvodu zjednodušení právní úpravy a jednodušší
spravovatelnosti se navrhuje zároveň zrušit toto osvobození i u ostatních ekologických zařízení.
Toto osvobození budou moci poplatníci využít naposledy za zdaňovací období, které započalo v roce
2010. To mimo jiné znamená, že změna se bude vztahovat i na poplatníky, kteří uvedli ekologické
zdroje a zařízení do provozu před nabytím účinnosti této novely.Zároveň se navrhuje u vymezeného hmotného majetku využívaného alespoň zčásti k výrobě elektřiny
ze slunečního záření, zavést povinnost uplatňovat daňové odpisy tohoto majetku a prodloužit dobu
jeho odpisování. U ostatních zařízení zůstává v oblasti odpisování zachován standardní režim.
S ohledem na skutečnost, že více jak tři čtvrtiny nákladů je nutné vynaložit na technologickou
část solárních zařízení a pouze necelou jednu čtvrtinu na stavební část solárních zařízení s tím,
že stavební část těchto zařízení je zpravidla zařazena v odpisové skupině 4 s dobou odpisování 20
let (v případě staveb na dobu určitou dokonce zpravidla na 30 let), se navrhují uvedené změny jen
pro technologickou část tohoto majetku. Z důvodu jednodušší aplikace návrhu je technologická část,
která je tvořena zejména solárními panely, měniči a rozvaděči, vymezena jejím zařazením do skupin
Standardní klasifikace produkce kódem 31.10, 31.20 nebo 32.10. Změna je navržena s přihlédnutím k
tomu, že u