Důvodová zpráva k zákonu č. 262/2014 Sb., změna zákona o dani z přidané
hodnoty
Mgr.
Bohuslav
Sobotka
předseda vlády
Ing.
Andrej
Babiš
1. místopředseda vlády a ministr financí
Obecná část
1. Zhodnocení platného právního stavu
Daň z přidané hodnoty patří bezpochyby k významným nástrojům veřejných financí po celém
světě. Tato nepřímá univerzální daň tvoří jeden ze základních pilířů daňové soustavy, a to zejména
díky výnosům z ní plynoucích do veřejných rozpočtů. Její důležitost podtrhává i vysoká harmonizace
této daně na úrovni Evropské unie.
Daň z přidané hodnoty je upravena zákonem č.
235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen “zákon o DPH“), který je
účinný od 1. května 2004 a byl v průběhu své existence několikrát novelizován.
Oblast daně z přidané hodnoty (dále jen „DPH“) je v rámci Evropské unie výrazně
harmonizována, proto celá řada ustanovení zákona o DPH
nachází svůj předobraz v unijní legislativě, která je pro členské státy Evropské unie závazná. V
současné době je základním předpisem pro oblast DPH směrnice 2006/112/ES ze dne 28. listopadu 2006 o
společném systému daně z přidané hodnoty (dále jen „směrnice o DPH“).
DPH je příjmem veřejných rozpočtů. Těmito rozpočty jsou státní rozpočet, rozpočty krajů a
rozpočty obcí. Příjmy státního rozpočtu upravuje § 6 zákona
č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů
(rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů. Příjmy rozpočtů obcí a krajů upravuje
§ 7 a 8
zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších
předpisů.
Současná právní úprava nemá dopad ve vztahu k zákazu diskriminace.
2. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy
Navrhované změny mají za cíl:
a)
plnění některých závazků vyplývajících z Koaliční smlouvy mezi ČSSD, hnutím ANO a
KDU-ČSL na volební období 2013 – 2017 podepsané ze dne 13. ledna 2014
S ohledem na Koaliční smlouvu se navrhuje zavedení druhé snížené sazby daně ve výši 10% a
to z důvodu vytvoření předpokladů pro snížení cen vybraných výrobků. Nadále zůstává základní sazba
daně ve výši 21% a první snížená sazba daně ve výši 15%.
Vzhledem k prioritě vlády zakotvené v Koaliční smlouvě, kterou je snížení sazby daně z
přidané hodnoty na vybrané zboží, se také navrhuje zrušit sjednocení sazeb daně z přidané hodnoty
(17,5%), které by podle dosud platné právní úpravy mělo být platné od 1.1.2016.
b)
dílčí změny v návaznosti na zavedení druhé snížené sazby daně
Především jde o konsolidaci právních předpisů ČR a EU týkající se číselného kódu v
ustanoveních § 84, přílohy č. 3, č. 4 a č. 5 k zákonu o
DPH. Doposud používaný číselný kód Harmonizovaného systému (dále jen „HS“) v přílohách č. 3,
č. 4 a č. 5 je nahrazen kódem Nomenklatury celního sazebníku (dále jen „NCS“).
Dále pak legislativně technické úpravy v souvislosti se zavedením druhé snížené sazby daně
v ustanoveních § 47 odst. 5 a
7 a §
90.
2.1. Vysvětlení systematiky navrženého zákona
Návrh zákona je rozdělen do celkem pěti částí.
V části první je uvedena novela zákona o DPH
obsahující převážnou část navrhovaných změn s předpokládanou účinností od 1. ledna 2015. Jde o
zavedení druhé snížené sazby daně, a dále jde o dílčí změny v návaznosti na konsolidaci právních
předpisů ČR a EU týkající se číselného kódu pro zboží a řadu legislativně technických změn, včetně
použití nového pojmu NCS.
V části druhé, třetí a čtvrté navrhované právní úpravy jde o zrušení jednotné sazby daně
17,5% (dosud platné s účinností od 1. ledna 2016 podle zákona č.
500/2012 Sb.) a souvisejících legislativních úprav. V
návaznosti na zrušení jednotné sazby daně se také ruší související ustanovení v zákoně č.
500/2012 Sb. (v části čtvrté), v zákoně č.
370/2011 Sb. (v části druhé) a v zákoně č.
295/2012 Sb. (v části třetí).
V závěrečné části páté je uvedena účinnost návrhu zákona od 1. ledna 2015.
Jednotlivé změny jsou podrobně odůvodněny ve zvláštní části důvodové zprávy.
2.2. Hlavními změnami zákona o
DPH, které jsou obsahem části p