Důvodová zpráva k zákonu č. 93/2022
Sb., změna zákona o o spotřebních daních a
zákona o dani z přidané hodnoty
I. Obecná část
Návrhem se předkládá novela zákona č. 353/2003
Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"zákon o spotřebních daních"), a zákona č.
235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "zákon o dani z přidané
hodnoty"). Důvodem jeho předložení je povinnost České republiky provést implementaci nových
právních předpisů Evropské unie v oblasti daní z alkoholu a alkoholických nápojů a osvobození od
daně a navazující úpravu vztahující se na společné obranné úsilí v rámci společné bezpečnostní a
obranné politiky (dále rovněž "SBOP") v rámci Evropské unie. Jmenovitě se v případě
zákona o spotřebních daních jedná o směrnici Rady
2020/1151/EU, kterou se mění směrnice
92/83/EHS o harmonizaci struktury spotřebních daní
z alkoholu a alkoholických nápojů (dále jen "alkoholová směrnice") a směrnici Rady (EU)
2019/2235, kterou se mění směrnice Rady
2006/112/ES o společném systému daně z přidané
hodnoty a směrnice 2008/118/ES o obecné úpravě
spotřebních daní, pokud jde o společné obranné úsilí v rámci Evropské unie (dále jen "směrnice o
společném obranném úsilí"). Implementací posledně jmenované směrnice rovněž dochází k novelizaci
zákona o dani z přidané hodnoty, která spočívá v
zavedení možnosti osvobození zboží a služeb poskytnutých ozbrojeným silám členských států Evropské
unie, pokud se tyto síly podílejí na SBOP Evropské unie, resp. vracení daně v těchto případech. Dále
je potřeba do zákona o dani z přidané hodnoty
implementovat směrnici Rady (EU) 2021/1159 ze dne
13. července 2021, kterou se mění směrnice
2006/112/ES, pokud jde o dočasná osvobození od
daně při dovozu a některých dodáních v reakci na pandemii COVID 19 (dále jen "směrnice
2021/1159").
1. Zhodnocení platného právního stavu
Spotřební daně lze charakterizovat jako opakující se nepřímé daně selektivní, tedy
zaměřené na určitý okruh subjektů nakládajících se specifickými výrobky. Důležitou funkcí
spotřebních daní je funkce fiskální, tedy zajištění přílivu finančních prostředků do veřejných
rozpočtů při relativně nízkých administrativních nákladech. Další neméně významnou funkcí těchto
daní je snaha ovlivnit spotřebu rizikových výrobků s negativním dopadem na zdraví obyvatel,
popřípadě s negativním dopadem na životní prostředí.
Oblast spotřebních daní je od 1. ledna 2004 upravena
zákonem o spotřebních daních a je vysoce harmonizována
v rámci Evropské unie. Mezi harmonizované spotřební daně se řadí
-
daň z minerálních olejů,
-
daň z lihu,
-
daň z piva,
-
daň z vína a meziproduktů a
-
daň z tabákových výrobků.
Právní předpisy Evropské unie zakotvují jednak obecné podmínky pro aplikaci spotřební daně
v členských státech, a to zejména v rámci směrnice o obecné úpravě spotřebních daní. Současně
prostřednictvím separátních směrnic specifikují pravidla pro způsob a míru zdanění pro jednotlivé
skupiny výrobků podléhající spotřební dani (dále také "vybrané výrobky").
Neharmonizovanou spotřební daní, která se na daňovém území České republiky uplatňuje, je
daň ze surového tabáku a daň ze zahřívaných tabákových výrobků.
Přestože součástí zákona o spotřebních
daních jsou i procesní ustanovení upravující správu spotřebních daní, subsidiárně se aplikuje
zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen "daňový řád"), který
představuje obecnou procesní normu pro správu daní v širším slova smyslu.
V dalším textu se uvádí popis změn zákona o
spotřebních daních a zákona o dani z přidané
hodnoty k vybraným ustanovením dotčeným nutností provést transpozici změn právních předpisů
Evropské unie, a to zejména z důvodu přijetí alkoholové směrnice, směrnice o společném obranném
úsilí a směrnice 2021/1159.
Současná právní úprava nemá dopad ve vztahu k zákazu diskriminace ani ve vztahu k rovnosti
mužů a žen.
1.1. Transpozice alkoholové směrnice
Revizi alkoholové směrnice 92/83/EHS,
která definuje pravidla pro aplikaci spotřebních daní v případě alkoholu a alkoholických výrobků, se
podařilo úspěšně završit až po téměř třiceti letech jejího fungování, jelikož zdanění alkoholu a
alkoholických nápojů je pro členské státy velmi citlivé. Schválené kompromisní znění proto nepřináší
změny zásadního charakteru, ale spíše se snaží reflektovat nutnost přizpůsobení zastaralého textu
směrnice současnému právnímu rámci Evropské unie, který se v mezidobí dále vyvíjel, a rovněž se
snaží vyhovět některým zemím, aby mohly aplikovat národní specifika prostřednictvím fakultativních
ustanovení.
Z věcného hlediska revidovaná alkoholová směrnice zahrnuje zejména zpřesnění textu v
případě stanovení postupu pro měření stupňů Plato u piva, do kterého jsou přidávány některé další
látky (např. sladidla, aromata) a rovněž v případě nakládání s lihem obecně či zvláštně
denaturovaným, a to včetně revize postupů členských států při zjištění jeho zneužití. Oproti
předchozímu znění alkoholové směrnice se dále členským státům rozšiřuje možnost fakultativně
aplikovat snížené sazby spotřební daně u některých kategorií výrobků (např. cider) v případě, že
jsou vyráběny malými výrobci. Zavádí se rovněž jednotný formát osvědčení pro malé výrobce
alkoholických nápojů, jejichž výrobky jsou dopravovány do členských států Evropské unie, které
snížené sazby na některou skupinu výrobků aplikují. Náležitosti osvědčení pro malé výrobce stanoví
prováděcí předpis Evropské komise. Alkoholová směrnice také dává možnost povolit v členském státě za
přísně stanovených podmínek výrobu malého množství destilátu pro osobní spotřebu (Česká republika
již na základě výjimky sjednané při vstupu do Evropské unie tuto možnost využívá, a to formou výroby
destilátu v pěstitelských pálenicích).
1.2. Transpozice směrnice o společném obranném úsilí
Stávající znění zákona o dani z přidané
hodnoty, který je základním implementačním předpisem pro unijně harmonizovanou oblast daně z
přidané hodnoty, obsahuje úpravu vztahující se na dodání zboží, resp. poskytnutí služby ozbrojeným
silám státu, jenž je smluvní stranou Severoatlantické smlouvy, pokud se tyto síly podílejí na
společném obranném úsilí mimo území svého vlastního státu, resp. pro státy zúčastněné v Partnerství
pro mír. Jedná se zejména o možnost osvobození od daně s nárokem na odpočet daně, osvobození dodání
zboží nebo poskytnutí služby uskutečněné v tuzemsku a rovněž dodání zboží nebo poskytnutí služby
určené pro použití civilními zaměstnanci, kteří tyto ozbrojené síly doprovázejí, nebo k zásobení
jejich jídelen. V obdobných případech lze osvobodit od spotřební daně, resp. vrátit spotřební daň z
vybraných výrobků v rámci současné právní úpravy zákona o
spotřebních daních. V případě daně z přidané hodnoty se dále jedná o osvobození dovozu zboží
ozbrojenými silami státu, který je stranou Severoatlantické smlouvy, popř. o vrácení daně z přidané
hodnoty těmto ozbrojeným silám, samozřejmě pouze v případě, že splní zejména výše uvedené podmínky
společného obranného úsilí.
Jak v případě zákona o dani z přidané
hodnoty, tak v případě zákona o spotřebních
daních však nelze výše popsaný režim aplikovat na ozbrojené síly některého z členských států
podílejícího na činnostech v rámci SOBP Evropské unie.
1.3. Transpozice směrnice 2021/1159
Dle aktuální Směrnice Rady 2006/112/ES
ze dne 28. listopadu 2006 o společném systému daně z přidané hodnoty členské státy osvobodí od daně
z přidané hodnoty dovoz zboží a dodání zboží a poskytnutí služby Evropské unii, Evropskému
společenství pro atomovou energii, Evropské centrální bance nebo Evropské investiční bance nebo
subjektům založeným Evropskou unií, na které se vztahuje Protokol o výsadách a imunitách Evropské
unie připojený ke Smlouvě o Evropské unii a ke Smlouvě o fungování Evropské unie, a to v mezích a za
podmínek upravených v uvedeném protokolu a v dohodách o jeho provádění nebo v dohodách o umístění
sídla těchto subjektů, pokud tím není narušena hospodářská soutěž. Toto osvobození je však přísně
omezeno na nákupy pro účely oficiálního použití a nevztahuje se na situace, kdy jsou zboží a služby
subjekty Evropské unie nakupovány s cílem reagovat na mimořádnou situaci způsobenou pandemií
COVID-19, zejména mají-li být bezplatně dány k dispozici členským státům nebo třetím stranám, jako
jsou vnitrostátní orgány nebo instituce.
Stávající znění zákona o dani z přidané
hodnoty pak tuto oblast vůbec neupravuje, dovoz zboží či dodání zboží nebo poskytnutí služby
orgánům a subjektům založeným podle práva Evropské unie tak zpravidla podléhá režimu zdanění a
nikoliv režimu osvobození od daně. Z tohoto důvodu je potřeba rozšířit stávající osvobození od daně
z přidané hodnoty (i) při dovozu zboží uskutečněném Evropskou komisí nebo agenturou či subjektem
založenými podle práva Evropské unie za podmínky, že Evropská komise nebo tato agentura nebo tento
subjekt dovážejí toto zboží v rámci plnění úkolů, které jim byly svěřeny právem Unie, a toto zboží
nesmí být předmětem dalšího dodání za úplatu Evropskou komisí nebo touto agenturou či subjektem a
dále (ii) při dodání zboží nebo poskytnutí služby Evropské komisi nebo agentuře či subjektu
založeným podle práva Unie, za podmínky, že Evropská komise, agentura nebo subjekt pořizují nebo
přijímají toto zboží nebo tyto služby v rámci plnění úkolů, které jim byly svěřeny právem Evropské
unie, a toto zboží a tyto služby nesmí být předmětem dalšího dodání zboží či poskytnutí služby za
úplatu. Rozsah tohoto osvobození se vztahuje pouze na dovoz zboží, dodání zboží či poskytnutí služby
ve vztahu k reakci na pandemii COVID-19.
Jako příklad agentur či subjektů, na které bude možné toto osvobození vztáhnout kromě
Evropské komise, samozřejmě za podmínky, že budou naplněny podmínky tohoto osvobození (zejména
mandát
na reakci na pandemii COVID-19), lze uvést Evropskou agenturu pro léčivé přípravky (EMA),
Evropské středisko pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC) nebo Evropský úřad připravenosti na
mimořádné zdravotní situace (HERA).2. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy
Navrhovaná právní úprava nemá dopad ve vztahu k zákazu diskriminace ani ve vztahu k
rovnosti mužů a žen.
2.1. Transpozice alkoholové směrnice
V zákoně o spotřebních daních budou upravena
zejména ustanovení týkající se výpočtu stupňů Plato u piva, do kterého jsou přidávány některé další
látky (např. sladidla, aromata). Alkoholovou směrnicí je umožněno, aby členské státy, které ke dni
29. července 2020 nebraly pro účely měření stupňů Plato v potaz složky piva, jež byly přidány po
kvašení, mohly v této praxi pokračovat do 31. prosince 2030. Vzhledem k tomu, že Česká republika na
základě rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie ve věci
C-30/17, podle něhož by složky přidané po
skončení procesu kvašení neměly být zohledněny ve výpočtu metodou stupňů Plato, umožnila dotčeným
subjektům postupovat ve smyslu tohoto rozsudku, rozhodlo Ministerstvo financí, že vyjde subjektům
vstříc a do zákona zapracuje uplatnění přechodného ustanovení ze směrnice. Úprava týkající se
výpočtu stupňů Plato u piva obsažená ve směrnici bude proto v České republice účinná až od 1. ledna
2031. Dále budou provedena zpřesnění příslušných ustanovení týkající se osvobození od daně u
denaturovaného lihu. Zákonem bude také specifikován postup pro získání osvědčení za účelem uplatnění
snížené sazby daně v jiném členském státě pro osoby dopravující alkoholické nápoje do členských
států, které na ně aplikují snížené sazby spotřební daně. Analogicky budou zákonem specifikovány
podmínky pro uznání osvědčení malého nezávislého výrobce piva z jiného členského státu, pokud je
pivo dopravováno do České republiky. Jelikož je většina dalších změn ve směrnici fakultativního
charakteru a týkají se oblastí, které nepředstavují pro Českou republiku prioritu (např. možnost
snížené sazby daně pro malé výrobc