DŮVODOVÁ ZPRÁVA
k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 189/2004
Sb., o kolektivním investování, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
A. OBECNÁ ČÁST
1. Platný právní stav, hlavní principy a posouzení nezbytnosti navrhované
úpravy
Implementace směrnice Evropského parlamentu a Rady č.
2009/65/ES, prováděcích Směrnic Komise
2010/43/EU a
2010/44/EU a prováděcích Nařízení Komise č.
583/2010 a č. 584/2010
Dne 16. července 2009 byla přijata směrnice Evropského parlamentu a Rady č.
2009/65/ES, o koordinaci právních a správních
předpisů týkajících se subjektů kolektivního investování do převoditelných cenných papírů (SKIPCP),
známá pod svou anglickou zkratkou „UCITS IV“. UCITS IV je přepracovaným zněním směrnice Rady
85/611/EHS ze dne 20. prosince 1985 o koordinaci
právních a správních předpisů týkajících se subjektů kolektivního investování do převoditelných
cenných papírů (SKIPCP), označovaná jako tzv. „UCITS III“.
Na přijetí UCITS IV navazuje přijetí prováděcích nařízení Komise č. 583/2010 ze dne 1. července
2010, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady
2009/65/ES, pokud jde o klíčové informace pro
investory a podmínky, které je třeba splnit při poskytování klíčových informací pro investory nebo
prospektu na jiném trvalém nosiči, než je papír, a nařízení Komise č. 584/2010 ze dne 1. července
2010, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady
2009/65/ES, pokud jde o formu a obsah standardního
oznámení a osvědčení SKIPCP, využívání elektronické komunikace mezi příslušnými orgány pro účely
oznamování a postupy pro ověřování na místě a šetření. Na přijetí UCITS IV navazují také prováděcí
směrnice Komise 2010/42/EU ze dne 1. července
2010, kterou se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady
2009/65/ES, pokud jde o některá ustanovení
týkající se fúze fondů, struktur „master-feeder“ a postupu pro oznamování, a směrnice Komise
2010/43/EU ze dne 1. července 2010, kterou se
provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady
2009/65/ES, pokud jde o organizační požadavky,
střety zájmů, pravidla jednání, řízení rizik a obsah smlouvy mezi depozitářem a správcovskou
společností. V drtivé většině však bude materie promítnuta do českého právního řádu vyhláškami ČNB.
Těžiště dosavadní právní úpravy kolektivního investování spočívá v zákoně č.
189/2004 Sb., o kolektivním investování, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen „ZKI“) a v navazujících vyhláškách České národní banky; do nichž
je právě UCITS III promítnuta a jež je tedy třeba v návaznosti na zapracování UCITS IV novelizovat.
Evropská úprava se vztahuje na tzv. standardní fondy kolektivního investování, jako fondy
kolektivního investování „standardní“ ve všech členských státech Evropské unie, požívajících výhod
tzv. jednotného evropského pasu. Jimi vydané cenné papíry mohou být nabízeny i v jiných než
domovských členských státech, aniž by bylo vyžadováno povolení hostitelského státu.
Hlavním cílem navrhované právní úpravy je včasná a úplná transpozice UCITS IV do českého právního
řádu, co nejúčelnějším způsobem z hlediska stávající právní úpravy, a to jak po obsahové tak po
formální stránce. Směrnice UCITS IV vychází z předchozí směrnice UCITS III s tím, že dále prohlubuje
harmonizaci právní úpravy standardních fondů v členských státech Evropské unie. Přináší čtyři
základní změny, kterými jsou a) umožnění přeshraničních přeměn standardních fondů, b) zavedení tzv.
struktury master-feeder, c) dokument obsahující klíčové informace předkládaný investorům do
jednotného dokumentu namísto dosavadního zjednodušeného statutu - tzv. sdělení klíčových informací,
a d) zakotvení pasu investiční společnosti a zjednodušení systému s tím spojené
notifikace
. a) Přeshraniční přeměny standardních fondů
Zapracovává se právní rámec pro přeshraniční splynutí a sloučení standardních fondů tak, aby bylo
vyhověno požadavkům UCITS IV a zároveň aby nedošlo k zásadnímu narušení dosavadního mechanismu
slučování a splývání ostatních (speciálních) podílových fondů. Vzhledem k obsáhlosti změny, kterou
si vyžaduje směrnice, však bylo nakonec přistoupeno k revizi dosavadních ustanovení a jejich
začlenění do nově formulovaného textu. Do českého právního řádu se nezavádí jiné způsoby „přeměn“
podílových fondů než ty, které už české právo zná. V návaznosti na směrnici UCITS IV se stanovuje
postup schvalování splynutí a sloučení, upravuje se orgán dohledu, který v případě přeshraniční
přeměny přeměnu povoluje, a způsob informování podílníků zúčastněných fondů, a to nejen při přeměně
a splynutí standardních fondů, ale i fondu standardního a speciálního.
b) Struktury master-feeder,
Návrh zákona umožňuje vytváření struktur řídícího standardního fondu (master fund) a podřízených
standardních fondů (feeder fund). Podřízený standardní fond je fond, kterému je změnou statutu
umožněno nedodržovat principy diverzifikace portfolia, ale naopak investovat více než 85% svého
majetku do cenných papírů vydávaných řídícím standardním fondem (českým nebo zahraničním). Zbývající
část majetku podřízený standardní fond drží buď likvidní, nebo ho používá k investicím do vybraných
derivátů za účelem zajištění rizika. Řídící standardní fond je standardní fond, který dodržuje
investiční limity podle směrnice jako běžný standardní fond (zakazuje se pouze řetězení struktur
řídící – podřízený fond, tj. řídící fond nesmí být podřízeným fondem a nesmí investovat do cenných
papírů vydávaných podřízenými standardními fondy).
Smyslem struktur master-feeder je umožnění tzv. poolingu obhospodařovaného majetku. Tím se
řídicímu fondu umožní dosáhnout výhodnějších cen plynoucích z úspor z rozsahu, z čehož budou
následně těžit také na něj navázané podřízené standardní fondy v podobě nižších nákladů. Podřízené
standardní fondy zajišťují výběr peněz od veřejnosti. Pro koncového investora to má za výhodu tu
skutečnost, že jeho „partnerem“ je podřízený standardní fond nejčastěji založený v daném státě (tj.
je zde rozšířená síť kontaktních míst a zajištěna komunikace v rodném jazyce investora, resp. v
úředním jazyce tohoto státu), a přesto je zajištěn vyšší zisk tohoto fondu plynoucí z výše zmíněného
poolingu majetku.
c) Sdělení klíčových informací
V návaznosti na směrnici UCITS IV dochází u standardních fondů k nahrazení zjednodušeného statutu
dokumentem zvaným „sdělení klíčových informací“. Struktura a obsah tohoto dokumentu jsou nově
upraveny prováděcím nařízením Komise č.
583/2010/EU. Cílem je kromě zlepšení způsobu
informování investorů o rizicích, nákladech a očekávaných výsledcích při investování do standardních
fondů také další harmonizace, resp. sjednocení podoby a obsahu tohoto dokumentu ve všech členských
státech EU.
Ke stejné změně se přistoupilo i u speciálních fondů, neboť nová úprava je jednak snižuje
administrativní náklady speciálních fondů a zároveň umožní zachování stejné úpravy pro fondy
kolektivního investování v ČR. Vzhledem k tomu, že náležitosti tohoto dokumentu jsou výše zmíněným
nařízením Komise upraveny pouze pro standardní fondy, bude struktura a obsah sdělení klíčových
informací pro speciální fondy stanovena prováděcím nařízením vlády.
d) Pas investiční společnosti a zjednodušený systém
notifikace
Pas investiční společnosti, na jehož základě může investiční společnost poskytovat svoje služby
na území jiného členského státu, zavedla již směrnice UCITS III. Vzhledem k rozdílnému výkladu této
směrnice v jednotlivých členských státech ve spojení s těžkopádným postupem
notifikace
investiční
společnosti tato ustanovení nikdy nedosáhla širokého uplatnění a tedy zamýšleného cíle. Návrh nové právní úpravy v návaznosti na přepracovaná
relevantní
ustanovení UCITS IV umožňuje
zahraniční investiční společnosti na základě notifikace
poskytovat své služby, tj. především
spravovat standardní fondy, i na území jiného než domovského členského státu. Notifikační proces,
tedy postup, jakým orgán dohledu domovského státu investiční společnosti oznámí způsobilost
investiční společnosti poskytovat investiční služby orgánu dohledu hostitelského členského státu
(státu, kde investiční společnost hodlá své služby poskytovat), je sjednocen prováděcím nařízením
Komise č. 584/2010/EU, na který česká právní
úprava bude navazovat. Návrh zákona tedy zohledňuje změny, které přináší UCITS IV, tj. mění nebo doplňuje již přijatou a
účinnou transpozici UCITS III ve stávajících českých právních předpisech. Návrh zahrnuje (i)
ustanovení, která transponují UCITS IV bez možnosti se od ní odchýlit nebo si zvolit alternativní
řešení, (ii) ustanovení, která umožňují určitou míru diskrece a ponechávají členskému státu na
výběr, zda konkrétní opatření zavede. K druhé skupině úprav bylo nutné provést hodnocení dopadů
regulace podle obecných zásad (RIA), neboť u ní přichází v úvahu posouzení různých variantních
řešení. Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace je obsažena v Příloze k této důvodové zprávě.
Netranspoziční změny v právní úpravě kolektivního investování
Obsahové pojení současné právní úpravy kolektivního investování je dále předmětem revize z
materiálního hlediska. Hlavní cílem této novelizace je dosáhnout lepšího fungování českého trhu
kolektivního investování, zvýšení právního komfortu podnikatelských subjektů na něm působících a
snížení nedůvodných administrativních nákladů.
Návrh zákona tedy obsahuje ustanovení, která nemají přímou vazbu na transpozici UCITS IV, avšak
která podobně jako UCITS IV směřují ke zdokonalení právní úpravy kolektivního investování a s
ohledem na potřeby praxe ji vhodně doplňují. Ke všem těmto úpravám se provádí hodnocení dopadů
regulace podle obecných zásad (RIA). Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace je obsažena v
příloze k této důvodové zprávě.
Transpozice novely prospektové směrnice
Povinnost uveřejnit prospekt při nabídce cenných papírů nebo před přijetím cenných papírů k
obchodování na regulovaném trhu upravuje zejména
§ 34 až 36l, a dále
§ 57 zákona č.
256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZPKT“). Tato ustanovení jsou úplnou transpozicí směrnice
2003/71/ES o prospektu, který má být uveřejněn při
nabídce nebo přijetí cenných papírů k obchodování (dále jen „prospektová směrnice“). Vzhledem k
tomu, že novela prospektové směrnice je připravena a její formální publikace v Úředním věstníku
Evropské unie se očekává v blízké době a vzhledem ke krátké transpoziční lhůtě návrh zákona obsahuje
ustanovení transponující novelu prospektové směrnice. Novela prospektové směrnice především mění
stávající strukturu shrnutí prospektu, u kterého stanoví, že musí obsahovat všechny informace
nezbytné k tomu, aby investor mohl učinit informované rozhodnutí ohledně nabízeného cenného papíru
(klíčové informace). Mezi další změny patří změna některých limitů v souvislosti s vývojem na
kapitálových trzích, čímž dochází k zúžení počtu nabídek, kterých se povinnost uveřejnit prospekt
týká, a zmocnění Komise k úpravě těchto částek mimo obvyklou dohadovací proceduru a trialog. V
souvislosti s touto změnou také zavádí návrh zákona zmocnění k vydání nařízení vlády, kterým se určí
částky v eurech uvedené v § 35 odst. 2 písm. c) nebo d), § 36g odst. 2, § 119c odst. 1 písm. b), §
120c odst. 2 a § 127c odst. 4, a to v návaznosti na evropskou legislativu. Vzhledem k tomu mohou být
částky měněny často a s požadavkem rychlé odezvy od členských států v implementaci těchto změn (3 –
6 měsíců). Vzhledem k délce legislativního procesu v ČR (min. 11 měsíců) považuje předkladatel za
vhodné ponechat toto určení částek na nařízení vlády, jehož vydání lze dosíci v mnohem kratším
časovém horizontu.
Dále dochází ke sjednocení některých definic s definicemi obsaženými v jiných směrnicích a další
dílčí změny, které mají za cíl jednak dále harmonizovat právní řády členských zemí EU, jednak
odstranit nadbytečnou administrativní zátěž. Zejména dochází k odstranění
redundantní
informační
povinnost emitenta cenného papíru přijatého k obchodování na regulovaném trhu podle směrnice
2004/109/ES o harmonizaci požadavků na průhlednost
týkajících se informací o emitentech, jejichž cenné papíry jsou přijaty k obchodování na regulovaném
trhu (dále jen „transparenční směrnice“). Legislativně technické změny v dalších zákonech
Vzhledem k častým novelizacím a změnám, způsobeným zejména překotným vývojem právní úpravy na
evropské úrovni, kterou bylo nutno promítnout do českých právních předpisů upravujících kapitálový
trh, se v některých zákonech vyskytuje opakující se typ legislativně technických nedostatků. Jde
především o výskyt termínů, které byly postupně nahrazeny, avšak toto nahrazení se důsledně
nepromítlo do všech právních předpisů, zejména v případech, kdy tyto předpisy nesouvisely
bezprostředně s kapitálovým trhem. I když tato situace nepředstavuje problém z hlediska vlastní
působnosti jednotlivých předpisů a tento typ legislativních nedostatků je standardně překlenován
výkladem, bylo by vhodné dotčené právní předpisy „vyčistit“ a důsledně zrevidovat právě s ohledem na
celkovou konzistenci použité terminologie.
Z hlediska právní úpravy kapitálového trhu se jedná o tyto termíny:
- důsledné rozlišování následujících termínů:
o regulovaný trh – ve smyslu český regulovaný trh
o evropský regulovaný trh – ve smyslu regulovaný trh se sídlem v členském státě Evropské unie,
včetně českého regulovaného trhu
o zahraniční regulovaný trh – ve smyslu regulovaný trh se sídlem v jiném členském státě, než je
Česká republika
o zahraniční trh obdobný regulovanému trhu – ve smyslu trh s cennými papíry obdobný regulovanému
trhu, se sídlem ve státě, který není členským státem Evropské unie.
- pojem „kótovaný cenný papír“ a jeho odvozeniny (např. „kotace“ apod.) byl zákonem nahrazen
pojmem „cenný papír přijatý k obchodování na evropském regulovaném trhu“.
- pojmy „veřejný trh“ a „burza“, případně „burzovní“, byly nahrazeny ve většině výskytů pojmem
„regulovaný trh“.
- Pojem „investiční instrument“ byl nahrazen pojmem „investiční nástroj“.
Potřeba legislativně technických úprav byla identifikována u těchto předpisů (všechny v platném
znění):
Zákon č. 97/1963 Sb., o mezinárodním právu
soukromém a procesním,
Zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní
řád,
Zákon č. 511/1991 Sb., o Všeobecné
zdravotní pojišťovně České republiky,
Zákon č. 513/1991 Sb., obchodní
zákoník,
Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví,
Zákon č. 21/1992 Sb., o bankách,
Zákon č. 280/1992 Sb., o resortních,
oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách,
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z
příjmů,
Zákon č. 42/1994 Sb., o penzijním
připojištění se státním příspěvkem,
Zákon č. 151/1997 Sb., o oceňování
majetku,
Zákon č. 227/1997 Sb., o nadacích a
nadačních fondech,
Zákon č. 15/1998 Sb., o dohledu v oblasti
kapitálového trhu,
Zákon č. 120/2001 Sb., exekuční řád,
Zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně
hospodářské soutěže,
Zákon č. 634/2004 Sb., o správních
poplatcích,
Zákon č. 182/2006 Sb., insolvenční
zákon,
Zákon č. 104/2008 Sb., o nabídkách
převzetí,
Zákon č. 93/2009 Sb., o auditorech,
Zákon č. 277/2009 Sb., o
pojišťovnictví.
Legislativně technickou změnu vyžaduje také zákon č.
125/2008 Sb., o přeměnách obchodních
společností a družstev. Novelizace tohoto předpisu je prováděna zvláštním zákonem.
Úprava shora uvedených právních předpisů je tedy nezbytná s ohledem na požadavek stejné
terminologie napříč právním řádem a je možno ji provést v rámci navrhovaného zákona jako jednotně
pojatou legislativně technickou změnu.
2. Zhodnocení souladu návrhu zákona s ústavním pořádkem České republiky
Navrhované řešení je v souladu s Ústavou založeným ústavním pořádkem České republiky, zejména
čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a
svobod. Řešení je dále v souladu s ustanovením
čl. 3 Listiny základních práv a svobod,
protože ustanovení tohoto zákona nejsou diskriminační.
3. Zhodnocení souladu návrhu zákona s mezinárodními smlouvami a slučitelnost s právními akty
Evropské unie
Mezinárodní smlouvy, jimiž je Česká republika vázána, ani
judikatura
Evropského soudu pro lidská
práva se na oblast, upravenou návrhem zákona, nevztahují. Návrh zákona je plně v souladu se závazky, které pro Českou republiku vyplývají z jejího členství
v Evropské unii. Návrh zákona implementuje do českého právního řádu tyto právní předpisy Evropské
unie:
- směrnici Komise 2007/16/ES ze dne 19. března
2007, kterou se provádí směrnice Rady 85/611/EHS o
koordinaci právních a správních předpisů týkajících se subjektů kolektivního investování do
převoditelných cenných papírů (SKIPCP), pokud jde o vyjasnění některých definic.
- směrnici Evropského parlamentu a Rady
2009/65/ES ze dne 13. července 2009 o koordinaci
právních a správních předpisů týkajících se subjektů kolektivního investování do převoditelných
cenných papírů (SKIPCP) (přepracované znění).
- směrnici Komise 2010/43/EU ze dne 1. července
2010, kterou se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady
2009/65/ES, pokud jde o organizační požadavky,
střety zájmů, pravidla jednání, řízení rizik a obsah smlouvy mezi depozitářem a správcovskou
společností.
- směrnici Komise 2010/44/EU ze dne 1. července
2010, kterou se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady
2009/65/ES, pokud jde o některá ustanovení
týkající se fúze fondů, struktur „master-feeder“ a postupu pro oznamování.
- nařízení Komise (EU) č. 583/2010 ze dne 1.
července 2010, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady
2009/65/ES, pokud jde o klíčové informace pro
investory a podmínky, které je třeba splnit při poskytování klíčových informací pro investory nebo
prospektu na jiném trvalém nosiči, než je papír, nebo prostřednictvím internetových stránek.
- nařízení Komise (EU) č. 584/2010 ze dne 1.
července 2010, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady
2009/65/ES, pokud jde o formu a obsah standardního
oznámení a osvědčení SKIPCP, využívání elektronické komunikace mezi příslušnými orgány pro účely
oznamování a postupy pro ověřování na místě a šetření a výměnu informací mezi příslušnými orgány.“.
Lhůta pro transpozici směrnice 2009/65/ES a
prováděcích směrnice uplyne dne 30. června 2011, návrh zákona provádí jejich úplnou transpozici.
Návrh zákona je v souladu s judikaturou Soudního dvora Evropské unie a obecnými právním zásadami
práva Evropské unie, zejména se zásadou proporcionality a subsidiarity, se zásadou rovného
zacházení, nediskriminace a právní jistoty.
Návrh zákona odpovídá principům, z nichž vychází Smlouva mezi Belgickým královstvím, Dánským
královstvím, Spolkovou republikou Německo, Řeckou republikou, Španělským královstvím, Francouzskou
republikou, Irskem, Italskou republikou, Lucemburským velkovévodstvím, Nizozemským královstvím,
Rakouskou republikou, Portugalskou republikou, Finskou republikou, Švédským královstvím, Spojený