Důvodová zpráva k zákonu č. 373/2022
Sb., změna zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní a dalších zákonů
I. Obecná část
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 164/2013
Sb., o mezinárodní spolupráci při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů, ve
znění pozdějších předpisů, a další související zákony, je souborem novel těchto zákonů, jejichž
gestorem je Ministerstvo financí:
1)
zákon č. 164/2013 Sb., o mezinárodní
spolupráci při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů (dále jen "zákon o mezinárodní
spolupráci při správě daní"),
2)
zákon č. 456/2011 Sb., o Finanční
správě České republiky (dále jen "zákon o Finanční správě České republiky"), a
3)
zákon č. 471/2011 Sb., o mezinárodní
pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek (dále jen "zákon o mezinárodní pomoci při
vymáhání některých finančních pohledávek").
Návrh zákona je návrhem čistě implementačním, který je reakcí na směrnici Rady (EU)
2021/514 ze dne 22. března 2021, kterou se mění
směrnice 2011/16/EU o správní spolupráci v oblasti
daní (dále jen "směrnice DAC 7").
Samotný návrh zákona pak obsahuje opatření požadovaná směrnicí DAC 7 na posílení správní
spolupráce v daňové oblasti, a to jak zefektivněním a modernizací stávajících institutů využívaných
v rámci mezinárodní spolupráce při správě daní, tak i zavedením nových institutů které reagují na
měnící se ekonomické podmínky a potřeby moderní správy daní.
V souvislosti s posilováním opatření na dodržování povinností podle zákona o mezinárodní
spolupráci při správě daní pak návrh zákona obsahuje také zpřesnění transpozice směrnice Rady
2010/24/EU ze dne 16. března 2010 o vzájemné
pomoci při vymáhání pohledávek vyplývajících z daní, poplatků, cel a jiných opatření (dále jen
"vymáhací směrnice"), a vyjasňuje působnost zákona o mezinárodní pomoci při vymáhání některých
finančních pohledávek, pokud jde o vymáhání sankcí uložených v daňovém řízení.
V konkrétní rovině lze pak návrh zákona rozčlenit na vícero tematických celků, kterými
jsou:
-
automatická výměna informací získaných od provozovatelů platforem,
-
mezinárodní výměna informací při správě daní, včetně tzv. skupinových
žádostí,
-
další formy mezinárodní spolupráce při správě daní, včetně daňové kontroly, která je
prováděná společně orgány členských států Evropské unie nebo smluvních států (dále jen "společná
kontrola"),
-
ochrana osobních údajů a náprava porušení jejich bezpečnosti,
-
mezinárodní pomoc při vymáhání daňových sankcí,
-
změna zákona o Finanční správě České republiky spojená s úpravou institutu tzv.
kontrolního nákupu.
1 Zhodnocení platného právního stavu
Tato část je strukturována dle jednotlivých stěžejních témat. Současná právní úprava nemá
dopad ve vztahu k zákazu diskriminace ani ve vztahu k rovnosti mužů a žen.
Mezinárodní správní spolupráce je dnes nedílnou součástí správy daní. Samotný pojem
mezinárodní spolupráce při správě daní zahrnuje spolupráci ve formě výměny informací, pomoci při
doručování, účasti na úkonech, dílčích řízeních nebo jiných postupech správce daně a provádění
souběžných daňových kontrol. Výměna informací pak může probíhat na žádost, spontánně či automaticky.
Právní úprava mezinárodní správní spolupráce v České republice zohledňuje příslušné právní předpisy
Evropské unie, mezinárodní standardy a instrumenty mezinárodního práva veřejného na výměnu informací
a poskytování vzájemné pomoci a správní spolupráce.
Základním předpisem evropského práva (s výjimkou nepřímých daní) je pro oblast mezinárodní
spolupráce při správě daní směrnice Rady
2011/16/EU, o správní spolupráci v oblasti daní a
o zrušení směrnice 77/799/EHS, označovaná zkratkou
DAC (
directive on administrative cooperation
). Tato směrnice byla již šestkrát znovelizována
prostřednictvím následujících směrnic, zpravidla za účelem doplnění nového okruhu automaticky
vyměňovaných informací:-
směrnice Rady 2014/107/EU,
zavádějící automatickou výměnu informací oznamovaných finančními institucemi (směrnice DAC 2), která
je transponována zákonem č. 106/2016
Sb.,
-
směrnice Rady (EU) 2015/2376,
zavádějící automatickou výměnu informací o daňových stanoviscích s přeshraničním prvkem (směrnice
DAC 3), která je transponována zákonem č. 92/2017
Sb.,
-
směrnice Rady (EU) 2016/881,
zavádějící automatickou výměnu informací oznamovaných nadnárodními skupinami podniků (směrnice DAC
4), která je transponována zákonem č. 305/2017
Sb.,
-
směrnice Rady (EU) 2016/2258,
upravující přístup daňových orgánů k informacím pro boj proti praní peněz (směrnice DAC 5), která je
transponována zákonem č. 94/2018 Sb.,
-
směrnice Rady (EU) 2018/822,
zavádějící povinnou automatickou výměnu informací o přeshraničních uspořádáních, která se mají
oznamovat (směrnice DAC 6), která je transponována zákonem č.
343/2020 Sb.
-
směrnice Rady (EU) 2021/514, kterou
se mění směrnice 2011/16/EU o správní spolupráci v
oblasti daní, a kterou se mimo jiné zavádí povinná automatická výměna informací oznamovaných
provozovateli platforem (směrnice DAC 7), kterou se navrhuje transponovat předloženým návrhem
zákona.
Podle dostupných informací v poslední době dochází k případům zneužití nástrojů
mezinárodní spolupráce při správě daní ze strany autoritářských režimů k pronásledování vlastních
občanů. Takové žádosti o poskytnutí mezinárodní spolupráce jsou však v rozporu s mezinárodním
právem, protože k danému účelu nemají sloužit. Již stávající právní úprava mezinárodní spolupráce
při správě daní umožňuje odmítnout poskytnutí mezinárodní spolupráce podle
§ 21 zákona o mezinárodní spolupráci při správě
daní, pokud by její poskytnutí bylo v rozporu s veřejným pořádkem. Z tohoto důvodu lze proto
takové žádosti odmítat.
1.1 Automatická výměna informací oznamovaných provozovateli platforem
Automatická výměna informací představuje jeden z nástrojů mezinárodní spolupráce v oblasti
daní. Postupně dochází k jejímu rozšiřování do dalších oblastí, ve kterých se to ukáže potřebné nebo
užitečné.
Na rozdíl od výměny informací na žádost upravené v
§ 9 an. zákona o mezinárodní spolupráci při správě
daní, jsou při automatické výměně informací orgánům jiného státu zasílány informace bez
předchozí žádosti v předem stanovených intervalech. Jedná se vždy o konkrétní, předem specifikovaný
okruh informací.
V současné době zákon o mezinárodní spolupráci při správě daní obsahuje pět okruhů
automatické výměny informací.
1.
V rámci prvního okruhu, zakotveném přímo ve směrnici DAC v původním znění, jsou s
jinými státy vyměňovány informace o druzích příjmů a majetku, které má k dispozici Generální
finanční ředitelství jako ústřední kontaktní orgán (ať již z vlastní činnosti, nebo od příslušného
správce daně, či v budoucnu od jiných správních orgánů).
2.
V rámci druhého okruhu, zakotveném ve směrnici DAC 2, jsou s jinými státy vyměňovány
informace, které o svých klientech a jejich účtech zjišťují finanční instituce a které následně
oznamují správci daně.
3.
Třetí okruh automatické výměny informací, zakotvený ve směrnici DAC 3, upravuje
výměnu tzv. daňových stanovisek s přeshraničním prvkem, jejichž výměna vychází ze skutečnosti, že
Finanční správa České republiky má vyměňované informace k dispozici, resp. je sama
vytváří.
4.
Čtvrtý okruh, zakotvený ve směrnici DAC 4, upravuje automatickou výměnu informací
oznamovaných nadnárodními skupinami podniků a představuje výměnu takzvaných zpráv podle zemí, které
poskytují informace o nadnárodních skupinách podniků. Zprávy podle zemí oznamují správci daně
jednotlivé členské entity této skupiny.
5.
Pátý okruh, zakotvený ve směrnici DAC 6, upravuje výměnu těch přeshraničních
uspořádání, která naplňují některý ze stanovených charakteristických znaků. Vyměňované informace
musí být nejprve oznámeny správci daně povinnými osobami.
Výše uvedené právní instrumenty jsou do českého právního řádu transponovány v rámci zákona
o mezinárodní spolupráci při správě daní, pokud jde o směrnice DAC, DAC 2, DAC 3, DAC 4 a DAC 6 a v
rámci zákona č. 280/2009 Sb.,
daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"daňový řád"), pokud jde o směrnici DAC 5.
Směrnice DAC 7 představuje na úrovni Evropské unie harmonizovanou úpravu práv a povinností
povinných osob, kterými jsou provozovatelé platforem. Směrnice DAC 7 zavádí povinnost provozovatelů
platforem pravidelně jednou ročně oznamovat souhrnné informace týkající prodejců a jejich příjmů,
jež byly dosaženy za pomoci těchto platforem.
V současné době žádný předpis České republiky nezakotvuje povinnost sbírat a oznamovat
informace o uživatelích platforem, ani následnou automatickou výměnu informací o nich. Příslušné
informace lze získat pouze prostřednictvím individuální žádosti, případně prostřednictvím
vyhledávací činnosti a kontrolních postupů, avšak takový postup je komplikovaný a nikoliv zcela
efektivní.
1.2 Mezinárodní výměna informací při správě daní (Skupinové žádosti)
Stávající právní úprava výslovně neupravuje institut skupinových žádostí o informace,
avšak použití takové metody ani nevylučuje. V některých případech je třeba řešit žádosti o informace
týkající se skupin daňových subjektů, které nelze v žádosti jednotlivě identifikovat, a
předpokládaný okruh daňových subjektů spolu s významem požadovaných informací lze popsat pouze na
základě společného souboru charakteristik. Obecně se soudí, že podle stávající právní úpravy je
zásadně možno takové žádosti jak podávat, tak je vyřizovat. Zároveň však převážil názor, že z
hlediska právní jistoty je lepší možnost skupinových žádostí upravit výslovně. Zároveň se tím
vyjasní rozsah uplatnění principu zákazu "střílení na slepo" (
fishing expeditions
), který je
také součástí mezinárodního standardu výměny informací na žádost, jehož smyslem je zabránit velmi
obecným žádostem o informace bez bezprostřední vazby ke konkrétnímu daňovému řízení konkrétního
daňového subjektu. Navržená právní úprava má zajistit, aby skupinové žádosti nebyly bezdůvodně
odmítány.1.3 Další formy mezinárodní spolupráce při správě daně (Společné kontroly)
Vedle výměny informací existují i další formy mezinárodní spolupráce při správě daní.
Směrnice jednak posiluje existující mechanismy mezinárodní spolupráce při správě daní jako je
přítomnost úředníků jednoho členského státu na území jiného členského státu
(§18 zákona o mezinárodní spolupráci při správě
daní) a provádění souběžných kontrol dvěma nebo více členskými státy
(§19 zákona o mezinárodní spolupráci při správě
daní), a dále zavádí nový institut spojené daňové kontroly, který je označován jako společné
kontroly.
V současné době žádný předpis České republiky výslovně nezakotvuje institut společné
kontroly, avšak s ohledem na skutečnost, že by bylo možné společné kontroly realizovat s využitím
existujících právních institutů, a sice účasti při úkonech, dílčích řízeních nebo jiných postupech
správce daně podle § 18 zákona o mezinárodní
spolupráci při správě daní v kombinaci se souběžnými daňovými kontrolami podle
§ 19 zákona o mezinárodní spolupráci při správě
daní, nejde o ryzí novum v právním řádu České republiky. Stávající právní úprava však
nepředepisuje tak podrobná pravidla, upravující mezinárodní spolupráci při provádění společné daňové
kontroly, jaká stanoví směrnice DAC 7. Významnou novinkou je také povinnost orgánů jednoho státu
reagovat v pořádkové lhůtě 60 dnů na žádost jiného státu o provedení společné daňové
kontroly.
Pokud jde ale o práva a povinnosti daňových subjektů, jejichž daňové povinnosti budou
předmětem společných daňových kontrol, jsou plně aplikovatelná ustanovení
daňového řádu o daňové kontrole.
1.4 Ochrana údajů a náprava porušení jejich bezpečnosti
Podle stávajících právních předpisů v oblasti ochrany osobních údajů jsou osoby a jednotky
bez právní osobnosti, které mají oznamovací a jiné povinnosti při automatické výměně informací,
správci osobních údajů, pokud jde o zpracování osobních údajů fyzických osob. Stávající právní
úprava navíc zakotvuje povinnost včas informovat dotčené osoby, o nichž budou předávány informace v
rámci automatické výměny informací oznamovaných finančními institucemi. Neobsahuje však tuto
povinnost ve vztahu k osobám, o kterých se vyměňují informace v rámci automatické výměny informací
oznamovaných zprostředkovateli přeshraničních uspořádání a automatické výměny informací oznamovaných
provozovateli platforem.
Současná právní úprava neumožňuje výslovně pozastavit automatickou výměnu informací s
jiným členským státem Evropské unie v případě porušení bezpečnosti údajů v tomto státě.
1.5 Mezinárodní pomoc při vymáhání daňových sankcí
Vymáhací směrnice stanoví v čl. 2 odst. 2 písm. a), že směrnice dopadá i na mezinárodní
pomoc při vymáhání pokut, správních sankcí a nákladů řízení, které buď souvisejí s pohledávkami, pro
které lze požadovat vzájemnou pomoc podle čl. 2 odst. 1 této směrnice, nebo které souvisejí s
prováděním správních šetření týkajících se daňových peněžitých plnění, anebo které jsou potvrzené
správními či soudními orgány na žádost daňových orgánů.
Stávající právní úprava obsažená v § 1
zákona o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek ale umožňuje žádat o
poskytnutí mezinárodní pomoci při vymáhání finančních pohledávek vztahujících se k daňovým sankcím
pouze u těch sankcí, které jsou příslušenstvím daňových příjmů veřejných rozpočtů a dalších
finančních pohledávek vymezených v § 1
odst. 3 písm. a) až d) zákona o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních
pohledávek. Jde tak zejména o penále, pořádkové pokuty, pokuty za nesplnění povinnosti
nepeněžité povahy a pokuty za opožděné tvrzení daně podle
daňového řádu, pokud se bezprostředně vztahují k
určité dani, resp. daňovému řízení.
Stávající zákonná právní úprava tak výslovně neumožňuje žádat o poskytnutí mezinárodní
pomoci při vymáhání finančních pohledávek ze sankcí, které jsou sice ukládány podle
daňového řádu nebo jiného daňového zákona a vztahují
se ke správě daní v širokém smyslu, ale nejsou příslušenstvím dříve uvedených peněžitých plnění.
Zejména se tak za finanční pohledávky, na které se vztahuje zákon o mezinárodní pomoci při vymáhání
některých finančních pohledávek, nepovažují pokuty za nesplnění povinnosti nepeněžité povahy uložené
bez vazby na konkrétní daň, například pokuty za porušení oznamovací povinnosti podle zákona o
mezinárodní spolupráci při správě daní.
1.6 Změna zákona o Finanční správě České republiky (Kontrolní nákup)
Kontrolní nákup je v současné době upraven v zákoně č.
255/2012 Sb., o kontrole
(kontrolní řád), který se však nepoužije při správě
daní. Tento institut tak není pro účely kontrolních postupů při správě daní v současnosti výslovně
upraven, a to ani pro správce daně obecně, ani pro orgány Finanční správy České republiky jako
konkrétně určené správce daně.
2 Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy a vysvětlení její
nezbytnosti
Tato část se kumulativně věnuje jak otázce odůvodnění hlavních principů navrhované právní
úpravy, tak vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy, přičemž je rozdělena podle jednotlivých
tematických celků. Navrhovaná právní úprava nemá dopad ve vztahu k zákazu diskriminace ani ve vztahu
k rovnosti mužů a žen.
Návrh zákona je předkládán především v návaznosti na nutnost transpozice směrnice DAC 7.
Transpoziční předpis musí nabýt platnosti nejpozději 31. prosince 2022 a účinnosti 1. ledna 2023.
Výjimku představuje pouze nově zavedený článek 12a směrnice, který upravuje společné kontroly. Ve
vztahu k tomuto ustanovení je lhůta pro transpozici o jeden rok delší. Korespondující transpoziční
ustanovení tak musí nabýt platnosti nejpozději 31. prosince 2023 a účinnosti 1. ledna 2024. Pokud by
Česká republika směrnici řádně a včas neimplementovala, nedostála by svým závazkům vůči Evropské
unii se všemi důsledky s tím spojenými.
Směrnice DAC 7 pozměňuje a doplňuje směrnici DAC. Původní směrnice DAC byla transponována
zákonem o mezinárodní spolupráci při správě daní, proto transpozice DAC 7 spočívá ve změnách a
doplněních zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní.
2.1 Automatická výměna informací oznamovaných provozovateli platforem
2.1.1 Hlavní principy
Navržená právní úprava vychází z toho, že digitalizace ekonomiky v posledních letech
rychle roste. Orgány daňové správy členských států Evropské unie nemají zpravidla dostatečné
informace k tomu, aby mohly správně vyměřit daň v souvislosti s příjmy dosaženými v jejich zemi z
obchodních činností prováděných prostřednictvím digitálních platforem a řádně provádět kontrolní
činnosti ve vztahu k daňovým povinnostem daňových rezidentů, kteří vykonávají činnosti skrze tyto
platformy. Obzvláště problematické jsou případy, kdy jsou příjmy nebo jiné veličiny tvořící základ
daně dosahovány prostřednictvím digitálních platforem zřízených v jiném státě nebo jurisdikci.
Správa daní však není ztížena jen v důsledku popsaného přeshraničního rozměru služeb nabízených
prostřednictvím platforem, ale může na ni mít vliv i poskytování služeb skrze ryze tuzemské
platformy, jak vyplývá i z bodů odůvodnění směrnice DAC 7. Proto se nová pravidla týkají, jak
zahraničních, tak i tuzemských platforem.
Tato pravidla jsou jednotná a představují mezinárodní konsenzus dosažený na poli Evropské
unie a Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (OECD), aby byly minimalizovány negativní
dopady, které by vznikly, pokud by jednotlivé státy nebo žádostmi o
informace. Tato situace by přinášela provozovatelům platforem významné administrativní náklady a
náklady na dodržování předpisů. Zavedení standardizovaných požadavků na oznamování v Evropské unii
by mělo znamenat významné zlepšení jejich situace v rámci vnitřního trhu. Očekává se, že systém
spolupráce a výměny informací může fungovat na širší geografické bázi, neboť obdobným výzvám jako
Evropská unie čelí i další státy
jurisdikce
zaváděly jednostranné oznamovací
povinnosti, nebo se samy jednotlivě obracely na platformy s obsáhlými ad hoc
jurisdikce
. Za tímto účelem v roce 2020 vypracovala Organizace pro
hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) vzorová pravidla pro podávání zpráv provozovateli platforem,
pokud jde o prodejce v rámci sdílené a zakázkové ekonomiky1). V roce 2021
připravila dodatečný modul rozšiřující tato vzorová pravidla, aby třetí státy mohly zavést pravidla
odpovídající směrnici DAC7.2) V rámci OECD byl také připraven prováděcí
instrument určený pro praktické zajištění automatické výměny informací v této oblasti.1.1. Oznamovací povinnost a automatická výměna informací
Návrh zákona doplňuje existující rámec automatické výměny informací o nový okruh zaměřený
na výměnu informací oznámených provozovateli digitálních platforem. Provozovatelé platforem budou
mít jednou ročně, vždy do 31. ledna, povinnost správci daně oznámit informace týkající se příjmů
dosažených uživateli těchto platforem, které zákon označuje jako prodejce. Oznámení se bude činit
pouze elektronicky a příslušným správcem daně bude Specializovaný finanční úřad. Oznamovací
povinnost se bude vztahovat na ty platformy, které usnadňují provádění vybraných činností za úplatu.
Jedná se o čtyři okruhy aktivit (oznamovaných činností):
-
poskytnutí nemovité věci (může se jednat o obytné nemovité věci, nemovité věci určené
k podnikání, parkovací místa, byty nebo jakékoliv jiné nemovité věci nebo jejich
části),
-
poskytnutí dopravního prostředku (jedná se o možnost využití dopravního prostředku
bez řidiče, neboť poskytování dopravní služby řidičem je osobní službou),
-
osobní služba (jedná se o práci fyzické osoby založené na čase nebo úkolu, přičemž
není podstatné, jestli je služba poskytována v on-line nebo fyzickém prostřední),
-
prodej zboží (za zboží se považují hmotné věci a zvířata).
V oznámení budou uvedeny informace o platformě a jejím provozovateli, údaje zjištěné o
prodejci, údaje o celkové výši peněžitých plnění za každé kalendářní čtvrtletí vztahující se k
prodejci a počet vykonaných činností, resp. provedených transakcí. Pokud se oznamované činnosti
týkají nemovité věci, oznámení navíc obsahuje adresu nabízené nemovité věci, identifikační údaje
podle katastru nemovitostí nebo obdobné evidence v zahraničí, počet dní, kdy byla nemovitost
pronajata, a druh pronajaté nemovitosti, pokud má oznamující provozovatel platformy tyto údaje k
dispozici. V oznámení bude dále uveden také stát nebo státy, které byly provozovatelem platformy
identifikovány na základě postupů náležité péče, u nichž se předpokládá zájem na využití oznámených
informací.
Příslušné orgány členského státu, kde bylo oznámení učiněno, předají oznámené informace
příslušným orgánům státu nebo států, které byly v oznámení identifikovány. Automatická výměna
informací proběhne do dvou měsíců od konce období, za které se informace oznamují. Vzhledem k tomu,
že se informace oznamují zpětně za uplynulý kalendářní rok, proběhne výměna informací do konce února
roku, ve kterém byly oznámeny.
1.2. Oznamující provozovatel platformy a oznamovaný prodejce
Návrh zákona blíže vymezuje co je platforma, kdo je provozovatel platformy a kdo je
prodejce. Pojem "platforma" je definován tak, že se jím obecně rozumí jakýkoliv software umožňující
spojení prodejce s jiným uživatelem za účelem provádění oznamované činnosti pro tohoto uživatele.
Zároveň zákon vymezuje typy software, které se za platformu nepovažují s ohledem na své omezené
funkce, jako např. pouhé přesměrování nebo převedení uživatelů na platformu. Dále zákon vymezuje
pojem "provozovatele platformy", kterým může být právnická osoba nebo jednotka bez právní osobnosti
(avšak nikoliv osoba fyzická), které uzavírají s uživateli platforem (prodejci) smlouvy o
zpřístupnění alespoň části platformy tak, aby bylo umožněno jejich spojení s uživateli, pro které
jako prodejci budou provádět oznamovanou činnost. Pojem "prodejce" je vymezen tak, že se jedná o
uživatele platformy, který vykonává nebo hodlá vykonávat oznamovanou činnost. Může se jednat o
právnickou i fyzickou osobu, i jednotku bez právní osobnosti. Navržená právní úprava také obsahuje
pravidla určující, který provozovatel platformy má oznamovací povinnost a o kterých prodejcích je
podáváno oznámení. Povinnost podat oznámení má oznamující provozovatel platformy, a to pouze ve
vztahu k oznamovanému prodejci. Zároveň existují situace, kdy provozovatel platformy nemá povinnost
oznamovat nebo určitý prodejce není zahrnut do oznámení.
1.3. Vyloučený provozovatel platformy a vyloučený prodejce
Navržená právní úprava také pamatuje na určité situace, kdy není potřeba, aby docházelo k
oznamování, např. z důvodu nízkého rizika neplnění povinností při správě daní. Proto jsou v návrhu
zákona vymezeny také koncepty vyloučeného provozovatele platformy a vyloučeného prodejce. Aby se
provozovatel platformy mohl stát vyloučeným provozovatelem, musí splnit zákonem dané podmínky, a to
že obchodní model platformy neumožňuje, aby v příslušném oznamovacím období na dané platformě
působili oznamovaní prodejci. Splnění podmínky se příslušnému orgánu prokazuje předem a každoročně.
Vyloučeným provozovatelem platformy se proto může stát ten provozovatel, na jehož platformě působí
jen vyloučení prodejci, nebo na jehož platformě je činnost prodejců ryze bezúplatná nebo na jehož
platformě jsou provozovány pouze neoznamované činnosti.
Návrh zákona dále rozlišuje čtyři kategorie vyloučených prodejců:
-
veřejnoprávní prodejce (jedná se o státní orgány a jiné veřejnoprávní
subjekty)
-
kotovaný prodejce (jedná se primárně o subjekty, jejichž akcie jsou obchodovány na
regulovaném trhu, a které jsou díky tomu podrobeny zvýšenému dohledu)
-
poskytovatel ubytování ve velkém rozsahu (prodejce, který díky platformě uskutečnil
více než 2 000 oznamovaných činností ve vztahu k nabízené nemovité věci, např.
hotel)
-
prodejce zboží v malém rozsahu (prodejce, který uskutečnil méně než 30 oznamovaných
činností, pokud jde o prodej zboží a celkový úhrn protiplnění nepřekročil 2 000
euro)
Aktivity vyloučených prodejců mohou z hlediska správy daní představovat nižší nebo nízké
riziko z různých důvodů. Může se jednat o to, že veřejnoprávní subjekty nebo subjekty kotované na
burze zpravidla podléhají zpřísněnému dohledu na základě jiných předpisů a mechanismů, které řeší
prevenci rizik pro příjmy veřejných rozpočtů nebo investory. Rovněž v případě velkých hotelových
řetězců by potenciální velké objemy informací, které by byly nuceny oznamovat, kdyby nebyly
vyloučeny, zřejmě neodpovídaly rozsahu potenciálních daňových rizik v tomto segmentu trhu, který je
navíc jednodušeji kontrolovatelný, než množství menších ubytovacích zařízení. Snížené riziko z
hlediska příjmů veřejných rozpočtů představují také daňové subjekty, které jsou jen příležitostnými
prodejci a dosahují jen velmi omezených příjmů prostřednictvím platforem.
Pokud se určitý provozovatel platformy stane vyloučeným provozovatelem platformy na
základě provedeného řízení, příslušný orgán České republiky tuto skutečnost oznámí příslušným
orgánům členských států Evropské unie. Oznámí jim i jakoukoliv změnu situace. Evropská komise do 31.
prosince 2022 zřídí centrální registr, v němž se budou zaznamenávat informace týkající se vyloučení,
které si orgány členských států vzájemně oznamují.
1.4. Provozovatel platformy ze třetí země (kvalifikovaný smluvní
stát)
V Evropské unii mohou také působit provozovatelé platforem, kteří ale nejsou daňovými
rezidenty v žádném členském státě, nejsou zde zapsáni v obchodním rejstříku, řízeni ani zde nemají
stálou provozovnu. Aby byly zajištěny rovné podmínky pro všechny digitální platformy a zabránilo se
nekalé soutěži, mají tito zahraniční provozovatelé platforem oznamovací a registrační povinnost v
Evropské unii, pokud nejsou splněny zvláštní podmínky pro osvobození od těchto
povinnosti.
Základní podmínkou pro osvobození provozovatele ze třetí země od duplicitní oznamovací
povinnosti je existence výměny rovnocenných informací mezi touto jurisdikcí a členskými státy. V
zájmu zajištění jednotných podmínek byly Evropské komisi svěřeny prováděcí pravomoci, aby
prostřednictvím prováděcích aktů určovala, zda informace, které mají být vyměňovány na základě
technického dokumentu k provedení mezinárodní smlouvy při správě daní podepsaného příslušnými orgány
členského státu Evropské unie a státu nebo
jurisdikce
mimo Evropskou unii, jsou nebo nejsou
rovnocenné informacím stanoveným ve směrnici DAC 7. Tyto pravomoci budou vykonávány v souladu s
nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č.
182/2011, kterým se stanoví pravidla a obecné
zásady způsobu, jakým členské státy kontrolují Komisi při výkonu prováděcích pravomocí. V případě
kladného posouzení se daný stát nebo jurisdikce
budou považovat za kvalifikovaný smluvní stát. Za
kvalifikovaného provozovatele platformy se pak považuje provozovatel platformy z kvalifikovaného
smluvního státu, pokud platforma neusnadňuje jinou oznamovanou činnost než kvalifikovanou činnost,
tedy oznamovanou činnost, o které se na základě takového ujednání vyměňují informace s
kvalifikovaným smluvním státem. Ve vztahu k takové činnosti se uplatní osvobození od duplicitního
oznamování. Pokud zahraniční provozovatel usnadňuje i nekvalifikované činnosti, tak se musí v
některém z členských států Evropské unie registrovat a splnit oznamovací povinnost ve vztahu k
činnostem, které nejsou kvalifikované. Musí tak ve vztahu k těmto činnostem uplatnit stejný postup,
jako zahraniční provozovatel ze státu nebo jurisdikce
, které nejsou kvalifikovaným smluvním státem.
Uvedený přístup je také výhodný pro provozovatele platforem z České republiky, kteří působí ve
třetích zemích. Pokud se tyto třetí země stanou kvalifikovaným smluvním státem, tak český
provozovatel platformy bude plnit povinnosti pouze vůči správci daně v České republice a nebude
muset provádět oznamování ve všech třetích státech. Předejde se tak riziku možných nekoordinovaných
dotazů daňových orgánů třetích zemí a tím se omezí možné administrativní náklady a náklady na
dodržování právních předpisů.1.5. Registrace a ohlášení
Registrační povinnost v některém z členských států Evropské unie vzniká pouze oznamujícím
provozovatelům platforem, kteří nejsou usazeni v žádném členském státě Evropské unie, ale zároveň
přeshraničně usnadňují činnosti prodejcům z Evropské unie. Pokud je tímto státem Česká republika,
vznikne oznamujícímu provozovateli platformy registrační povinnost v České republice, pokud ji
současně neplní v jiném členském státě Evropské unie.
Naopak oznamující provozovatel platformy usazený v České republice má povinnost podat
správci daně ohlášení. V tomto ohlášení uvede stát, ve kterém bude plnit oznamovací povinnost a
údaje nezbytné k technickému zabezpečení oznamování, pokud bude podávat oznámení v České republice.
Provozovatel platformy, který splňuje podmínky usazení ve více členských státech Evropské unie, si
může vybrat, kde bude podávat oznámení. Oznamovací povinnost bude plnit pouze v jednom členském
státě, který zajistí dodržování všech dalších povinností provozovatele platformy a bude po něm
případně vymáhat jejich řádné plnění.
Možnost volby jediného státu registrace a oznamování bude pro provozovatele platforem
znamenat významné zjednodušení. Ohlášení i přihláška k registraci se podávají pouze elektronicky. Na
základě registračního řízení správce daně přidělí registrovanému provozovateli identifikační číslo
platformy, o němž budou vyrozuměny příslušné orgány všech členských států, aby mohly ověřit, že byla
splněna registrační povinnost. Evropská komise prostřednictvím prováděcích aktů stanoví praktická
opatření nezbytná k registraci a identifikaci oznamujících provozovatelů platforem.
1.6. Opatření vůči nespolupracujícím platformám ze třetích zemí
Oznamovací povinnost se týká také provozovatelů platforem, kteří v Evropské unii
vykonávají obchodní činnost (usnadňují oznamované činnosti), ale nejsou v ní daňovými rezidenty,
nejsou zde zapsáni v obchodním rejstříku, řízeni ani nemají v žádném členském státě stálou
provozovnu. Pokud tito provozovatelé platforem oznamují rovnocenné informace orgánům třetí země,
která je kvalifikovaným smluvním státem, pak se předpokládá, že tyto orgány zajistí účinné
uplatňování postupů náležité péče a požadavků na oznamování. V opačném případě se provozovatel
platformy ze třetí země musí zaregistrovat v jednom členském státě Evropské unie, který musí
dohlédnout na řádné plnění povinností.
Směrnice DAC 7 požaduje, aby členské státy Evropské unie přijaly opatření, která zajistí,
že provozovatelé platforem ze třetích zemí budou dodržovat povinnosti týkající se registrace,
náležité péče a oznamování informací. Členské státy Evropské unie mají stanovit sankce za porušení
právních předpisů přijatých na základě směrnice a další opatření na prosazení dodržování předpisů.
Volba sankcí je ponechána na členských státech Evropské unie, avšak stanovené sankce měly by být
účinné, přiměřené a odrazující. Mnohé platformy působí ve více státech nebo na celém vnitřním trhu,
a proto se předpokládá, že postup členských států při uplatňování požadavků na registraci a
oznamování může být koordinován. V krajním případě může dojít i k tomu, že bude společnými silami
dotčených členských států Evropské unie zabráněno, aby digitální platforma mohla v rámci Evropské
unie vůbec působit. Evropská komise bude v rámci svých pravomocí usnadňovat koordinaci aktivit
členských států. Při tom se zohlední případná budoucí společná opatření vůči digitálním platformám,
jakož i rozdíly v možných opatřeních, která mají jednotlivé členské státy k dispozici.
Navržená právní úprava nabízí správci daně možnost přijmout několik různých opatření ve
vztahu k neusazenému oznamujícímu provozovateli platformy. Jedna skupina opatření se týká situace,
kdy neusazený provozovatel platformy nepodal přihlášku k registraci. V takovém případě správce daně
může:
-
vydat výzvu ke spl