„Když chcete úvěr, musíte bance prokázat, že jej vlastně nepotřebujete“ a „Neraď se s chudým právníkem a nekupuj u bohatého obchodníka.“ Studenti se učí, že daně nemají ovlivňovat svobodná jednání poplatníků. Ale v praxi je opak pravdou a zejména daně z příjmů si vláda oblíbila jako cukr a bič svých politiků. Už nejen zelená regulace, staronově jsou daňově trestána i „zbytečně“ drahá firemní osobní auta. Možná by to politici a vysocí státní úředníci viděli jinak, kdyby sami měli k dispozici honosné limuzíny… Zkrátka od Nového roku v rámci vládní agendy zjednodušování daní přibyla velmi obsáhlá daňová limitace, kterou snad ani nešlo sepsat složitěji.
Nová daňová limitace osobních aut – dva 000 000 Kč korun
Ing.
Martin
Děrgel
Daňová praxe
Daňová limitace osobních aut – čtyři dějství
V řádu 194. novelou zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „“) byl tzv.
konsolidační balíček
, jde o zákon č. 349/2023 Sb. měnící některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů (dále také jen „Novela
“), který daňaře a blízké profese spolehlivě zaměstnává už půl roku a hned tak toho nenechá. Z jeho 107 změn ZDP – více než paragrafů – se omezíme na zavedení daňové restrikce osobních aut
. Ovšem jak praví klasik „Všechno už tu bylo… a zase bude
“. Nejde totiž o původní nápad, tohle jsme tu už po tři roky měli…Kdo se příjmovce věnoval již počátkem století, jistě si vzpomene, že daňovou limitaci osobních aut nám nadělila již pravicová vláda v rámci druhého „utahování opasků“ v krizových letech 2004–2007:
1.
Od roku 2004
zákon č. 438/2003 Sb. přinesl daňový limit vstupní ceny osobních aut do § 29 odst. 10 ZDP: „
U osobního automobilu
kategorie M1, s výjimkou automobilu, který je využíván provozovatelem silniční motorové dopravy nebo provozovatelem taxislužby na základě vydané koncese
, a automobilu druh sanitní a druh pohřební97) (poznámka: odkaz na technickou vyhlášku o způsobilosti vozidel), může být
pro účely tohoto zákona vstupní cena
nebo zvýšená vstupní cena maximálně ve výši 900 000 Kč
.“ 2.
3.
Od roku 2008
zákon č. 261/2007 Sb. tuto daňovou limitaci osobních aut zrušil
– u nově pořizovaných, protože zpoza Atlantiku přišla globální hospodářská krize a bylo potřeba všemožně podpořit nové investice.4.
Od roku 2024
konsolidační balíček zavedl obdobnou daňovou restrikci osobních aut
inflačně navýšenou částkou 2 000 000 Kč
. Výjimky zůstaly, avšak způsob omezení výdajů je zcela jiný, pracnější a zmatenější.Znalci daní vědí, že s ohledem na pořizovací charakter finančního leasingu (ve smyslu § 21d ZDP) jeho daňová pravidla po dobu ekonomického využívání cizí věci nemívají daleko od regulovaných odpisů vlastního majetku. Takže zájemce o luxusní limuzínu nové daňové limitaci tímto alternativním způsobem pořízení rozhodně neunikne, což platilo už i za éry dřívější regulace vstupní cenou. A jestliže vás napadlo vyhnout se neuznání části výloh za příští firemní Ferrari, Porsche, Rolls-Royce… formou operativního (běžného) nájmu, tak počítejte s tím, že se na vás bude finančně hojit pronajímatel, na kterého totiž přejde černý Petr daňové limitace.
Víte, jak se v 1. a 2. dějství často řešil tento daňový problém? Hezky po česku – švejkováním. Prostě se mezi přední a zadní sedadla namontovala mřížka (známá z policejních eskort), která šla lehce odstranit, čímž se jako kouzlem papírově, s reálnými daňovými důsledky, z vozidla osobního stalo (malé) nákladní kategorie N1, kde žádná limitace neplatila ani nově neplatí. Nevím, zda to bude fungovat i dnes, možná se změnily technické podmínky kategorií vozidel a také již berní úředníci i soudy zkušeněji pracují se zásadou zákazu zneužití práva.
Poučné retro shrnutí dřívější limitace aut…
Oprávněně jste po shrnutí vývoje čekali představení žhavé novinky – 4. dějství regulace osobních aut od ledna 2024. Chvíli ale posečkejte. Je užitečné stručně připomenout, jak se s tím popasovali legislativci před 20 lety. Všimněte si, že stačila prakticky jediná věta a že také měli potíž s daňovým vyloučením nadlimitní hodnoty vozidla při jeho prodeji.
Jak to začalo: v roce 2003 zákonodárci usoudili, že dražší osobní auta představují formu reprezentace firmy, která by tak neměla požívat daňových výhod. A tak stanovili, že jejich maximální daňově uznaná vstupní cena bude 900 000 Kč, včetně případného technického zhodnocení. Stalo se tak od 1. 1. 2004 a stačila k tomu jediná zmíněná větička. Obdobná limitace platila i pro nájemné (dnes úplatu) u osobních aut (až na výjimky ad výše) pořízených formou finančního leasingu. Podle speciálního přechodného ustanovení
se regulace týkala osobních aut zaevidovaných nebo najatých na finanční leasing počínaje vyhlášením zákona 18. 12. 2003
.Již po roce přišlo 2. dějství:
od 1. 1. 2005 byl zvýšen limit (zvýšené) vstupní ceny na 1 500 000 Kč
. Proč? Dle Ministerstva financí z druhého čtení: „… dochází k návratu původní pečlivě uvážené dohody expertů… 1,5 milionu Kč hranice nediskriminuje dopředu žádného dodavatele… nemůže říkat, že alespoň tou nejlevnější značkou je na trhu diskriminován. Dohodou předsedů politických stran na poslední chvíli byl tento limit snížen na 900 000 korun, což má negativní dopady – dochází k diskriminaci na trhu osobních automobilů, k porušení hospodářské soutěže a k propadu výběru DPH, který mnohonásobně převýší efekt na straně daně z příjmů…“.
K této změně nebylo žádné přechodné ustanovení a teprve po četných odborných diskusích se prosadil vstřícný výklad, že zvýšení limitu platí i pro osobní automobily zaevidované či najaté od 18. 12. 2003 do 31. 12. 2004.Za tři roky: krátkou
existenci limitu vstupní ceny osobních aut ukončila 1. 1. 2008
další novelizace daní z příjmů. Proč? Dočteme se v důvodové zprávě návrhu zákona: „V souvislosti s navrženým
(tj. po 1. 1. 2008). K této příznivé změně se vázalo přechodné ustanovení zachovávající limitaci pro osobní auta zaevidovaná jako hmotný majetek do konce zdaňovacího období započatého v roce 2007 a pořízená na finanční leasing uzavřený do 1. 1. 2008. Jak právě zaznělo, třetí dějství, které na 16 let přerušilo limitaci osobní aut, nahradilo prodloužení jejich minimální doby daňového odpisování ze čtyř na pět let, což platí i dnes (patří do odpisové skupiny 2). prodloužením doby odpisování u osobních automobilů ze 4 na 5 let
se navrhuje zrušit limitování vstupní ceny (1 500 000 Kč), ze které lze uplatňovat daňové odpisy. Návazně na zrušení limitu u vstupních cen osobních automobilů se zrušují i ustanovení upravující postup při jejich prodeji. Současně z důvodu jednoznačného postupu, tj. vyloučení možného zpětného navyšování cen u již odpisovaných aut, se v přechodných ustanoveních navrhuje, aby se nová úprava týkala až osobních automobilů pořízených po nabytí účinnosti zákona“ Pokud tedy byl od 18. 12. 2003 do konce zdaňovacího období započatého v roce 2007 pořízen, resp. zaevidován jako hmotný majetek osobní automobil (až na zmíněné výjimky) se „skutečnou“ vstupní cenou přesahující limit 1,5 milionu Kč, nebylo možno příslušný přesah, tedy nadlimitní částku ceny, daňově uplatnit formou odpisů. A nešlo to ani formou zůstatkové ceny, která je obecně bez omezení uznatelná např. při prodeji, protože se počítá jako rozdíl mezi vstupní cenou, tedy již limitovanou, a celkovou výší daňových odpisů.
Takže nadlimitní částka limitovaného vozidla poplatníkovi zůstala „na ocet“, nešlo o daňový výdaj, ačkoli příjem z jeho prodeje představoval zdanitelný příjem. Znalce daňových principů ZDP napadne, že podle nějakého ustanovení se přece příjmy (výnosy) související s nedaňovými výdaji (náklady) nezahrnují do základu daně, a to až do výše neuznaných výdajů (nákladů) v předchozích zdaňovacích obdobích. Ano, tohle najdeme v § 23 odst. 4 písm. e) ZDP a bylo to zde i v době limitace vstupních cen osobních automobilů. Problém ovšem bylo oficiální stanovisko Ministerstva financí, že prodejní cena auta s limitací nijak nesouvisí s daňově neuznatelnou nadlimitní částí jeho „skutečné“ vstupní (pořizovací) ceny. Současně ale ministerstvo doporučovalo poplatníkům v těchto případech požádat o prominutí s tím související daně z příjmů z důvodu nesrovnalostí daňových zákonů.
Toto řešení bylo nepraktické a pro obě strany zbytečně komplikované. Proto v rámci 2. dějství (zákon č. 669/2004 Sb.) přibylo nové ustanovení , podle něhož
se do základu daně nezahrnuje
: „částka příjmu z prodeje osobního automobilu, jehož vstupní cena je podle tohoto zákona limitována (§ 29 odst. 10), do výše součtu jeho zůstatkové ceny (§ 29 odst. 2) a rozdílu, o který pořizovací cena včetně technického zhodnocení převyšuje vstupní cenu tohoto automobilu“.
Jenže legislativci zapomněli dořešit duplicitní vliv zůstatkové ceny – z limitované vstupní ceny snížené o odpisy, která je při prodeji účinná dle § 24 odst. 2 písm. b) bodu 2 ZDP. Takže nebylo výslovně zakázáno dvojí uplatnění zůstatkové ceny, pomineme-li obecnou překážku „krácení daňové povinnosti jiným způsobem“ ad § 23 odst. 10 ZDP. A tak přišla další novelizace zákonem č. 56/2006 Sb., který od 8. 3. 2006 do § 24 odst. 2 písm. b) ZDP přidal:
„Toto ustanovení se nepoužije pro zůstatkovou cenu prodávaného osobního automobilu, jehož vstupní cena je podle tohoto zákona limitována (§ 29 odst. 10), kdy se částka příjmu z prodeje podle § 23 odst. 4 písm. l) nezahrnuje do základu daně.“
Dovolte ještě poslední inspirativní ohlédnutí za dřívější daňovou regulací osobních aut, tentokrát jde o jejich technické zhodnocení. Limitní hodnota vstupní ceny se týkala nejen „prvotní“ vstupní ceny, kterou vymezuje § 29 odst. 1 ZDP a jde zejména o kupní cenu. Platí rovněž pro její následné změny, které mohou být dvojí povahy: vstupní cena
zvýšená
z důvodu dokončení technického zhodnocení daného auta dle § 29 odst. 3 ZDP nebo změněná,
kdy podle § 29 odst. 7 ZDP dochází ke zvýšení či snížení vstupní ceny z jiného důvodu (např. snížení kupní ceny po reklamaci). Protože se tedy limitace týká nejen „prvotní“ vstupní ceny, ale i jejích následných změn, mohlo se osobní auto stát limitovaným dodatečně, až po zrušení této regulace, kdy nebyla v paragrafech ZDP
. Připomeňme si přechodné ustanovení 3. dějství: „Osobní automobil kategorie M1, s výjimkou…, který byl zaevidován jako hmotný majetek do konce zdaňovacího období započatého v roce 2007, se odpisuje ze vstupní ceny stanovené podle ZDP ve znění účinném do 31. 12. 2007, a to až do jeho vyřazení z majetku.“
I když tedy
restriktivní
první dvě dějství skončila s rokem 2007, neznamená to, že jejich reálný dopad dnes nehrozí. Třeba jste zrovna vy, resp. vaše firma pořídili osobní automobil v oněch letech 2004–2007 a stále jej máte v obchodním majetku, samozřejmě už pradávno zcela daňově odepsaný. Nejspíše jeho „prvotní“ vstupní cena byla podlimitní 1,5 milionu Kč, ovšem v dlouhém časovém období (kromě oprav, kde není daňový problém), jste jej technicky zhodnotili (možná i opakovaně), takže jeho „změněná“ vstupní cena limit přesáhla…„Kvalitu“ legislativců trpce dokresluje fakt, že byly potřeba další dvě novelizace k dořešení opomenutí použitelnosti výše zmíněného § 23 odst. 4 písm. l) a § 24 odst. 2 písm. b) ZDP u limitovaných osobních aut, tj. pořízených před rokem 2008, v případě jejich prodeje po roce 2007 – šlo o zákony č. 2/2009 Sb., č. 216/2009 Sb.
Nová daňová limitace osobních aut od roku 2024
Čas oponou trhl a po 16 letech daňově nelimitovaných osobních aut (kromě přechodných ustanovení dál dopadajících na ta pořízená před rokem 2008) si na tuto restrikci vzpomněli legislativci Ministerstva financí. A v inovované podobě ji zakomponovali do návrhu konsolidačního balíčku, čehož si nejspíše ani nevšimla většina zákonodárců v záplavě 107 úprav ZDP, neřkuli dalších 64 zákonů. Bylo rozumné předpokládat, že opráší praxí let 2004–2007 více méně ověřené řešení, které napíšou do § 29 ZDP a pouze inflačně zvýší limit na 2 000 000 Kč… Kupodivu se tak nestalo. Dnešní, asi chytřejší legislativci – úředníci Ministerstva financí – možná i s pomocí „umělé inteligence“ vymysleli zbrusu nový, daleko složitější způsob daňové limitace osobních aut. Nespokojili se se zřejmě již zastaralým pouhým jediným srozumitelným odstavcem, ale nehezky po úřednicku metodiku sepsali do 26 základních odstavců, k nimž je ovšem nutno připočíst i pár dalších řešících tímto vzniklé potíže… Ach jo. Hodilo by se legislativce proškolit z principu logické úspornosti „Ockhamova břitva“ podle anglického logika Williama z Ockhamu. Nejen u vědeckých teorií nabádal k co nejjednoduššímu, dostačujícímu popisu: „
Pokud pro nějaký jev existuje vícero vysvětlení, je lépe upřednostňovat to nejméně komplikované
“ (cs.Wikipedia.org). Možná můžeme být rádi, že to nedopadlo hůř a obnovení regulace „limuzín“ si nevyžádalo celý zvláštní zákon.Proč přišlo 4. dějství daňové limitace osobních aut a byla nutná složitější pravidla? Citujeme pokus o vysvětlení z důvodové zprávy k návrhu Novely ZDP přinášející tři klíčové paragrafy 30e, 30f a 30g. Jde o slabé argumenty, povýtce politické, které by neobstály v odborné diskusi, natožpak všelidové… Opravdu byl spočítán kvalifikovaný rozpočtový odhad přínosu včetně podvýběru DPH z raději nekoupených přeregulovaných aut? Možná to šlo řešit i bez legislativních úprav změnou výkladu nedaňové „reprezentace“, čemuž nahrává nedávná soudní
judikatura
restriktivně nahlížející na rádoby firemní reklamy a školení mající spíš charakter promo-akce:„Nově vkládané § 30e až 30g ZDP zavádějí omezení výše odpisů uplatňovaných jako výdaj k zajištění zdanitelného příjmu v případě vozidel kategorie M1… Z věcného hlediska se vychází z právní úpravy provedené zákonem č. 438/2003 Sb., kdy se stropovala vstupní cena těchto vozidel, a to částkou 900 000 Kč (následně byla zákonem č. 669/2004 Sb. zvýšena na 1 500 000 Kč). Tím, že se zastropovala vstupní cena, se snížila výše odpisů z nich počítaných, a tedy výdajů, které mohly být uplatněny jako výdaje na dosažení, zajištění a udržení příjmů.
Navrhovaná úprava je konstruovaná jinak, protože
omezuje nikoli výši vstupní ceny, ale výši odpisů, které lze zahrnout do výdajů k zajištění zdanitelného příjmu
, ale důvod této úpravy je obdobný jako v případě zákona č. 438/2003 Sb. Cílem omezení uplatnění odpisů u vybraných vozidel je snížení dopadu na veřejné rozpočty, neboť na vrub daňových nákladů jsou uplatňovány vysoké částky, což však ve svém důsledku znamená, že na komfort vlastníků nebo uživatelů těchto vozidel přispívají
.“de facto
všichni poplatníciPodstatné je načasování staronové daňové limitace osobních aut,
od kdy se v praxi uplatňuje
. Obvykle se dočteme, že jí podléhají auta koupená nebo jejich finanční leasingy sjednané počínaje 1. 1. 2024. Což není přesné, správnou odpověď uvádí přechodné ustanovení novely ZDP (Balíček, část 10, článek XVI, bod 10): „Na vozidlo… uvedené do stavu způsobilého obvyklému užívání u poplatníka nebo přenechané jako předmět finančního leasingu… před prvním dnem prvního zdaňovacího období započatého ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona a na technické zhodnocení tohoto vozidla se nepoužijí… (nová regulace)“
Nedochází tedy k obecně soudy zakázanému zpětnému účinku nové právní úpravy (retroaktivitě), jak by jinak hrozilo při ponechání pouze obecného prvního bodu přechodných ustanovení dtto. Je třeba si ale uvědomit, že tato časově podmíněná výluka se posuzuje pouze u dotyčného poplatníka, neváže se (trvale) k danému autu!
Přehled nových pravidel daňové limitace osobních aut
Nových ustanovení upravujících téma je hodně, začneme proto stručným zjednodušeným (intuitivním) navigačním přehledem ZDP ala „co kde najdeme“; tučně jsou zvýrazněna pro běžnou praxi stěžejní ustanovení:
-
§ 6 odst. 6: Zdanitelný benefit zaměstnance se počítá z plné (nelimitované) vstupní ceny,
-
§ 24 odst. 6: Předčasné ukončení finančního leasingu limitovaných aut,
-
§ 28 odst. 6: Limitovaná auta využívaná pro zdanitelný příjem jen zčásti,
-
§ 29 odst. 2: Zůstatkovou cenu sníží i nedaňová nadlimitní část odpisů aut,
-
§ 30e: Odpisování limitovaných vozidel (osobní auta pořízená jako hmotný majetek od 1. 1. 2024, viz výše):
–
odstavec 1: Základní pravidlo daňové limitace osobních automobilů,
–
odstavec 2: Výše limitu a co se míní limitovaným úhrnem výdajů,
–
odstavec 3: Zvýšení vstupní ceny technickým zhodnocením („
TZ
“),–
odstavec 4: Změna vstupní ceny limitovaných aut z jiného důvodu než TZ,
–
odstavec 5: TZ auta odpisovaného 24 měsíců (mimořádné odpisy § 30a),
–
odstavec 6: Jak řešit spoluvlastnictví limitovaného auta,
–
odstavec 7: Co když je zvýšen spoluvlastnický podíl,
–
odstavec 8: Co když je snížen spoluvlastnický podíl,
–
odstavec 9: TZ limitovaného auta ve spoluvlastnictví,
–
odstavec 10: Změněná vstupní cena auta ve spoluvlastnictví,
-
§ 30of: Limitované vozidlo pořízené na finanční leasing (až u nových smluv od 1. 1. 2024, viz přechodník):
–
odstavec 1: Základní pravidlo daňové limitace osobních automobilů,
–
odstavec 2: Korekce limitů dle § 30e výše po nabytí auta leasingem,
–
odstavec 3: Jak řešit TZ po nabytí auta (obdoba § 30e odst. 3),
–
odstavec 4: Změněná vstupní cena po nabytí auta (obdoba § 30e odst. 4),
–
odstavec 5: Co když uživatel leasingu odpisuje „jiný majetek“ (např. TZ auta),
–
odstavec 6: Korekce limitů § 30e při odpisu „jiného majetku“ dle odst. 5,
–
odstavec 7: Korekce limitů § 30e při dalším TZ „jiného majetku“ dle odst. 5,
–
odstavec 8: Jak dořešit „jiný majetek“ dle odst. 5 po nabytí auta leasingem,
-
§ 30g: Společná ustanovení k odpisům a leasingu limitovaných aut:
–
odstavec 1: Co přesně je ono limitované osobní auto,
–
odstavec 2: Vklad a jiná pokračování v odpisování aut,
–
odstavec 3: Tři typy zůstatkových cen limitovaných aut,
–
odstavec 4: Neuznané části odpisů nesníží daněný příjem z prodeje,
–
odstavec 5: Daňová restrikce se netýká cen/úplat do 2 milionů Kč,
–
odstavec 6: Limitace se netýká sanitek, pohřebáků, taxíků aut pro finanční leasing.
Je zřejmé, že při zakoupení limitovaného auta (není ve spoluvlastnictví ani nejde o finanční leasing) se poplatník vyhne většině nové regulace. Naopak, pokud v rámci „žabo-myších válek“ by to vedení chtělo účtařům „osladit“, má skvělou možnost.
Protože koupě vozu jednou osobou je nejčastější, zaměříme se právě na ni včetně pár souvislostí, k obdobné regulaci provázející finanční leasing se však už nedostaneme.
Neštěstí tak jako čerti nechodí samo a v zákoně o DPH plátci najdou související limitaci odpočtu DPH osobních aut přes 2 000 000 Kč.Jakých automobilů se týká daňová limitace?
Pro nimrání se v detailech ovšem nesmíme zapomenout na to hlavní, takže začneme tím, čeho se regulace přesně týká. Co jsou ona limitovaná auta? Odpověď je a není napsaná v § 30g odst. 1 ZDP:
„Vozidlem kategorie M1 se pro účely daní z příjmů rozumí
vozidlo kategorie M1
podle nařízení Evropského parlamentu a Rady upravujícího schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel142).“V poznámce pod čarou 142 je odkaz na
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858
ze dne 30. 5. 2018, o schvalování motorových vozidel
a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla a o dozoru nad trhem s nimi, v platném znění.Poplatníci si aspoň užijí trochu zábavy při hledání. Pokud si najdou zmíněný unijní předpis – v aktuálním „konsolidovaném“ znění, konečně se v čl. 4 odst. 1 písm. a) bodu i) tohoto nařízení dozvědí, po čem pátrali:
„Pro účely tohoto nařízení se použijí tyto kategorie vozidel: a) kategorie M zahrnuje
motorová vozidla konstruovaná a vyrobená především pro přepravu osob a jejich zavazadel
a dělí se na: i) kategorii M1
: motorová vozidla s nejvýše osmi místy k sezení kromě místa k sezení řidiče a bez prostoru pro stojící cestující, bez ohledu na to, zda je počet míst k sezení omezen na místo k sezení řidiče
; …“Jak jsem naznačil, někteří kverulanti možná budou chtít obejít nepříjemnou regulaci vyčleněním auta, zdánlivě patřícího do prokleté kategorie M1, do jiné, daňově nelimitované skupiny vozidel. Za tímto účelem pak bude nutno s opravdu dobrým expertem na technologie automobilů pečlivě pročíst hlavně Přílohu I tohoto nařízení EU, kde jsou podrobně specifikována jednotlivá
relevantní
kritéria pro příslušné rozřazení vozidel, např. co se rozumí místem sezení, sedadlem, jak se určí počet míst k sezení, kdy už jde o malé nákladní auto N1 apod. Pro tento způsob „daňové optimalizace“ však není podstatná případná podkategorie vozidel, např. terénní.Když už vyhlédnuté
autíčko holt spadá do kategorie M1
, skýtá ještě malou naději úniku z limitace odpisů či leasingové úplaty § 30g odst. 6 ZDP, který staro-nově vyjímá z této daňové regulace čtyři případy
:1.
vozidlo kategorie M1 – podkategorie sanitní,
2.
vozidlo kategorie M1 – podkategorie pohřební,
3.
automobil je využíván k provozování silniční motorové dopravy na základě
koncese
, 4.
vozidlo poplatníka, který ho poskytuje jako předmět finančního leasingu.
Snad jste nedoufali, že podkategorie vymezuje český právní předpis, ta doba je v nenávratnu. Je nutno pátrat o úroveň výše, naštěstí ve stejné unijní normě, která nám hezky definovala již kategorii M1. Podrobnosti k oběma podkategoriím se dozvíme v její Příloze I, části A, bodě 5 „“:
Vozidla zvláštního určení
5.3. Sanitní automobil – kód SC – Vozidlo kategorie M určené k přepravě nemocných nebo raněných osob, které má pro tento účel zvláštní výstroj. 5.4. Pohřební automobil – kód SD – Vozidlo kategorie M určené k přepravě zemřelých osob, které má pro tento účel zvláštní výstroj.
Touhle cestou vyhnutí se limitaci se vydají jen recesisté… Praktičtější výjimkou se jeví ad 3.
Vozidla využívaná na základě
O co jde? Začít bychom mohli v živnostenském zákoně, což by byla ztráta času, rovnou tedy přejděme do prováděcího nařízení vlády č. 278/2008 Sb., o obsahových náplních jednotlivých živností, ve znění pozdějších předpis, kde koncesované živnosti řeší příloha č. 3: koncese
k provozování živnosti Silniční motorová doprava.„Souhrn činností, jimiž se zajišťuje přeprava osob, věcí a zvířat silničními motorovými vozidly nebo jízdními soupravami pro cizí potřebu, … může být provozován jako osobní doprava nebo nákladní doprava. Osobní doprava se člení na osobní provozovanou vozidly určenými pro přepravu více než 9 osob včetně řidiče a osobní provozovanou vozidly určenými pro přepravu nejvýše 9 osob včetně řidiče; …“
Je otázkou, zda „kverulantovi“ může být k užitku obecné návětí
„Předmětem obsahové náplně živnosti je též poradenství věcně související s obsahem živnosti, pokud jiný právní předpis nestanoví jinak“.
A dalo by se spekulovat, zda u koncesionáře je vyjmut jen vůz sloužící pro tuto živnost – používaný (jezdící) pro silniční dopravu, nebo jde o paušální pardon u všech jeho vozidel. Zákon hovoří o využívání k…, což nemusí znamenat používání k… (např. jen k jízdám po úřadech, za klienty, dodavateli). K této násilné optimalizaci jsem skeptický, v daních je určující skutečný stav, výjimku je nutno vykládat spíše rezervovaně, úzce, a navíc její účel je zjevný.Poslední výjimka ad 4 se týká poskytovatelů aut M1 na finanční leasing. Jejím záměrem dle důvodové zprávy bylo
nelimitovat poskytovatele, ale až příjemce, uživatele finančního leasingu
; není účelné daňově omezovat výdaje u obou aktérů leasingové smlouvy. Navíc těmito uživateli běžně bývají i občané pořizující si auto pro osobní potřebu, kam regulace necílí. Tohle „přehození horkého bramboru“ na jiného poplatníka vypadá scestně… Ovšem za podumání možná stojí nečekaný dovětek. Daňová limitace u poskytovatele se totiž neuplatní, ani když je leasing předčasně ukončen či nedojde k převodu vlastnictví uživateli.
Tyto případy obecně řeší § 21d odst. 4 ZDP tak, že se pak leasing považuje od počátku za (běžný) nájem. Což by znamenalo pro pronajímatele zpětnou povinnost uplatnění daňové limitace u odpisů dle § 30e ZDP a jednorázově o nadlimit zvýšit základ daně. Hrůza pomyslet! Sami tvůrci normy uznali – správně, že by to bylo administrativně náročné, a navíc poskytovatel často nemůže ovlivnit předčasné ukončení leasingu, např. pro neplacení splátek.Pozor na spravedlivý konec čtyř výjimek. . Složitější bude u takového vozidla vypočítat příslušnou část odpisů nebo úplaty u finančního leasingu – jako by byla limitace uplatňována již dříve, přičemž se ale částka 2 000 000 Kč sníží o daňově uznané, a tedy již limitované dřívější odpisy…
Podle mne přibude dlouhodobých nájmů luxusních osobních aut od zahraničních spojených osob, které navíc využijí možnosti osvobození nájemného (licenčního poplatku) dle § 19 odst. 1 písm. zj), odst. 5 a 8 ZDP.
Daňová limitace odpisů „drahých“ aut M1
Konečně se dostáváme k nejdůležitějšímu, základnímu pravidlu inovované regulace odpisů (volně):
„
Při odpisování
vozidla kategorie M1 (také jen ‚limitované auto/vozidlo
‘) se do daňových výdajů zahrnuje:
-
pouze poměrná část odpisu
-
vypočítaná podle poměru
-
částky omezení výdajů u vozidla kategorie M1, která činí 2 000 000 Kč, a
-
úhrnu výdajů vynaložených na vozidlo kategorie M1, který se rovná jeho vstupní ceně.“
Vzpomínáte na citovanou Důvodovou zprávu návrhu Balíčku ke staronové limitaci osobních aut:
„… omezuje nikoli výši vstupní ceny, ale výši odpisů, které lze zahrnout do výdajů k zajištění zdanitelného příjmu, …
“. Nynější čtvrté dějství nesahá na vstupní cenu
– jen pro ni nehezky po úřednicku zavádí 7slovní pojem, ani na daňové odpisy tohoto hmotného majetku
, ty budou standardně spočítány metodou rovnoměrnou, zrychlenou, případně mimořádnou. Předmětem regulace je „pouze“ rozsah daňově uznatelných odpisů.
Toto novum je hlavní příčinou nových komplikací a záplavy legislativy snažící se domyslet všechny možné souvislosti.Smyslem celé úpravy je,
aby v souvislosti s „limitovaným autem“ nemohlo být prostřednictvím odpisů uplatněno jako daňový výdaj více než 2 000 000 Kč
, a to bez ohledu na jeho vstupní cenu (zpravidla pořizovací cena, viz § 29 ZDP). Odpisy jsou stále počítány dle běžných pravidel, a tedy nejvýše do vstupní ceny, resp. technickým zhodnocením „zvýšené“, příp. z jiných důvodů „změněné“ vstupní ceny dle § 30 odst. 3 ZDP. Takže při koupi limuzíny za 10 milionů zůstává tato cifra daňovým oceněním – vstupní cenou – hmotného majetku, který bude daňově odpisován (minimálně, resp. standardně) 5 let, takže v průměru 2 000 000 Kč ročně. Ovšem jako daňový výdaj snižující základ daně z příjmů poplatník bude moci během celého období zahrnout v úhrnu jen 2 000 000 Kč z těchto odpisů. Největší obtíží bude výpočet příslušné poměrné části ročních odpisů…
Příklad 1
Daňová limitace odpisů osobních aut přes 2 000 000 Kč
ABC, s. r. o., v květnu 2024 koupila pro pracovní cesty luxusní limuzínu za 4 000 000 Kč (vstupní cena, která se nemění ani nelimituje).„Úhrn výdajů vynaložených na vozidlo kategorie M1“ (nejde o nelimitovanou výjimku), což je vstupní cena, přesáhl limitní „částku omezení výdajů…“ 2 000 000 Kč. Takže daňově uznány nebudou plné roční odpisy tohoto hmotného majetku vypočtené, ale jen v poměrné výši, přičemž kráticí poměr se rovná podílu „limitu výdajů…“ a „úhrnu výdajů…“, lidštěji jde o podíl 2 000 000 Kč a vstupní ceny 4 000 000 Kč, což vychází 0,5. Protože je to méně než 1, bude tímto poměrem poplatník násobit, a tedy krátit vypočtené odpisy.
Rok odpisu | Roční odpis – vypočtený | Odpis – poměrný (daňový) | Zůstatková cena (Kč) | |||
výpočet | Kč | výpočet | Kč | výpočet | Kč | |
2024 | 4 000 000 × 11 / 100 | 440 000 | 0,5 × 440 000 | 220 000 | 4 000 000 - 440 000 | 3 560 000 |
2025 | 4 000 000 × 22,25 / 100 | 890 000 | 0,5 × 890 000 | 445 000 | 3 560 000 - 890 000 | 2 670 000 |
2026 | 4 000 000 × 22,25 / 100 | 890 000 | 0,5 × 890 000 | 445 000 | 2 670 000 - 890 000 | 1 780 000 |
2027 | 4 000 000 × 22,25 / 100 | 890 000 | 0,5 × 890 000 | 445 000 | 1 780 000 - 890 000 | 890 000 |
2028 | 4 000 000 × 22,25 / 100 | 890 000 | 0,5 × 890 000 | 445 000 | 890 000 - 890 000 | 0 |
celkem | ----- | 4 000 000 | ----- | 2 000 000 | ----- | ----- |
ABC může do daňových výdajů v jednotlivých letech (zdaňovacích obdobích) – při splnění standardních pravidel – zahrnout jen krácené
alias
poměrné částky odpisů. Ze vstupní ceny 4 000 000 Kč proto uplatní nejvýše polovinu. Všimněte si, že ačkoli do výdajů poplatník mohl zahrnovat jen poměrné části vypočtených odpisů (v úhrnu do limitních 2 000 000 Kč), zůstatkovou cenu snižovaly plné částky vypočtených odpisů. Proto s koncem roku 2028 spadla zůstatková cena ze 4 000 000 Kč na nulu, třebaže jako daňový výdaj byla uznána polovina odpisů.Před tabulkou je nenápadná zmínka, že kráticí poměr – zákonný limit dělený vstupní cenou (= 2 000 000 Kč / 4 000 000 Kč) – u auta byl nižší než 1. Co by se stalo, kdyby to bylo naopak? Pokud by vstupní (pořizovací) cena osobního auta byla pod limitem, např. jen 1 milion Kč, vyjde kráticí poměr vyšší než 1, konkrétně 2. Takže vypočtený roční odpis např. 110 000 Kč by byl daňově uznán v poměrné výši 220 000 Kč (= 2 × 110 000 Kč). To by bylo terno! Nastal by jistě boom osobních aut, hlavně co nejlevnějších, jejichž podlimitní vstupní cenu by tímto postupem násobně zhodnotili ve výdajích třeba i desetinásobně (při vstupní ceně 200 000 Kč). Naštěstí pro státní rozpočet na to legislativci pamatovali a tuto velmi nechtěnou možnost zakázali v § 30g odst. 5 ZDP:
„Ustanovení § 30e odst. 1 a 5 (poznámka: tj. poměrné krácení odpisů osobních aut)… se nepoužijí, pokud je poměr, podle kterého se počítá poměrná část odpisů…, která je výdajem…, 1 nebo vyšší. (…)“
Firemní osobní auta podnikajících občanů
sloužící i pro osobní potřeby. V těchto případech je nutno v souladu s § 28 odst. 6 ZDP a adekvátně tomuto kombinovanému použití (zpravidla dle poměru ujetých kilometrů) poměrově krátit vypočtené odpisy automobilu coby hmotného majetku. Jedná-li se o limitované osobní auto, mohly by vznikat výkladové nejasnosti střetu dvou zákonem stanovených poměrných částí odpisů. alias
OSVČ bývají často využívána zčásti také pro jiné, nepodnikatelské účely, jako tzv. rodinné vozidloPrvní s ohledem na nadlimitní vstupní cenu (§ 30e ZDP) a druhá kvůli smíšenému použití (§ 28 odst. 6 ZDP), kam proto bylo doplněno speciální upřesnění, jak si se souběhem poměrů poradit; všimněte si slovosledu:
„U vozidel kategorie M1, technického zhodnocení provedeného na tomto vozidle, které je jiným majetkem, …, se
poměrná
část podle vět první a druhé počítá z poměrné
části odpisů vozidla vypočítané podle poměru
částky omezení výdajů a úhrnu výdajů vynaložených na toto vozidlo, pokud je tento poměr
nižší než 1.“V jedné větě je „poměrů“ víc než v mnohé telenovele… Účelem doplnění je určení priorit, pořadí výpočtu obou poměrných částí odpisů. Nejdříve se aplikuje poměr kvůli nadlimitní vstupní ceně (§ 30e ZDP) a až pak se takto získaný krácený odpis případně dále sníží s ohledem na rozsah použití vozidla k zajištění zdanitelného příjmu.
Příklad 2
Poměrná část z poměrné části vypočtené z poměru částek
Pan Novák coby OSVČ koupil v roce 2024 do firmy osobní automobil za 4 000 000 Kč, přičemž jej bude dlouhodobě využívat pro podnikání jen z 50 % ujetých kilometrů, zbytek připadá na osobní potřeby rodiny.
Kdyby nešlo o limitované osobní auto ad výše, například jej poplatník využíval pro taxikářskou licenci, krátily by se vypočtené odpisy pouze jedním poměrem dle využití vozu pro zdanitelné (podnikatelské) účely v souladu s § 28 odst. 6 ZDP na polovinu. Takže v úhrnu by byly formou odpisů daňově uznány 2 000 000 Kč.
Protože jde ale o limitované auto, podléhá rovněž obnovené daňové limitaci podle § 30e ZDP, která má přednost před krácením s ohledem na využití (§ 28 odst. 6 ZDP). První omezení (vstupní cena 2× vyšší než limit) v úhrnu sníží maximální daňově uznatelné části odpisů na 2 000 000 Kč. Načež druhé omezení (firemní využití auta pouze 50 %) dále zkrátí tyto 2 000 000 Kč na polovinu. V úhrnu bude z odpisů daňově uznán tedy jen 1 000 000 Kč.
Jak by to dopadlo – čistě hypoteticky, zákon to totiž zakazuje (!) – kdyby se u limitovaného osobního auta prohodilo pořadí obou zmíněných krácení odpisů? Tentokrát by bylo první na řadě omezení s ohledem na firemní využití auta pouze z 50 %, což v úhrnu sníží maximální daňově uznatelné části odpisů na 2 000 000 Kč. Načež by mělo přijít na řadu druhé omezení kvůli nadlimitní (2× vyšší) vstupní ceně. Jenže, co chcete regulovat, když už nyní – po prvním omezení – úhrn daňově uplatnitelných výdajů coby částí odpisů auta nepřesahuje limit 2 000 000 Kč? A jak přiznávají samotní tvůrci novelizace, tento právní výklad by měl jistou šanci na úspěch…
Prodej „limitovaného auta“
Vzpomínáte na úvodní retro ohlédnutí? Tehdejší regulace osobních aut, pořízených od 18. 12. 2003 do konce zdaňovacího období započatého v roce 2007, jednoduše shora limitovala jejich vstupní cenu částkou 1,5 milionu Kč. Což byl logicky návazně maximální úhrn daňově uznatelných odpisů, které přímo snižovaly takto omezenou vstupní cenu na zůstatkovou cenu využitelnou jako daňový výdaj například při prodeji vozidla.
Nynější 4. dějství daňové regulace osobních aut nově nijak nezasahuje do vstupní ceny ani do výpočtu odpisů z tohoto ocenění (rovnoměrných, zrychlených, případně mimořádných). Limitují se – složitě – až daňově uznatelné části vypočtených odpisů, aby v úhrnu nepřesáhly 2 000 000 Kč. Jedním z důsledků nové koncepce proto je, že
zůstatková cena limitovaného osobního auta se počítá jako rozdíl nelimitované vstupní ceny
(zvýšené TZ či jinak změněné) a úhrnu nelimitovaných vypočtených odpisů
. Na zůstatkovou cenu tedy nemá vliv rozsah poměrného krácení odpisů pro nadlimitní vstupní cenu, obdobně jako je tomu při neuznání části odpisů kvůli využití věci pro podnikání jen zčásti. Vyčteme to z definice zůstatkové ceny
v § 29 odst. 2 ZDP: „ …rozdíl mezi vstupní cenou hmotného majetku a celkovou výší odpisů
stanovených podle § 26 a § 30 až 32 z tohoto majetku, a to i tehdy, když do výdajů
na zajištění zdanitelných příjmů [§ 24 odst. 2 písm. a)] zahrnul poplatník pouze poměrnou část odpisů podle § 28 odst. 6, 30e odst. 1
nebo 5…“.Čas pro
uplatnění zůstatkové ceny
hmotného majetku (v našem případě „limitovaného auta“) dozrává nejčastěji při jeho prodeji či likvidaci, kdy je zpravidla plně daňově uznána
skrze § 24 odst. 2 písm. b) bod 2 ZDP. Vidíte v tom nějaký potenciál efektivní daňové optimalizace? Moudrému napověz… Daňová uznatelnost odpisů limitovaných aut je regulována, zatímco jejich zůstatkové ceny při prodeji limitovány nejsou. O kolik budou nižší – vypočtené – odpisy, o to bude vyšší uznatelná zůstatková cena. Máte to? Když si poplatník dobrovolně zvolí nižší než maximální částky ročních odpisů nebo odpisování přeruší, anebo nebude vůbec limitované auto odpisovat, pak při jeho prodeji efektivně sníží nebo se vyhne neuznání části vstupní ceny. Ovšem i na to pozorní legislativci pamatovali a pro potírání těchto nekalých praktik napsali do § 38g odst. 3 ZDP další specialitku: –
„Zůstatková cena vozidla kategorie M1 podle § 29 odst. 2 pro jiné účely než pro stanovování odpisů se určí tak, jako by bylo toto vozidlo odpisováno bez přerušení po minimální dobu odpisování způsobem, který poplatník pro odpisování zvolil.
–
Pokud u vozidla nebyly odpisy stanovovány, ačkoli mohly být, platí pro účely věty první, že poplatník zvolil rovnoměrné odpisování bez zvýšení odpisu v prvním roce odpisování.“
Záměrem úpravy je,
aby část odpisů, která byla neuznatelná v době držby automobilu, již nemohla být u poplatníka v základu daně uplatněna
a zároveň aby nedošlo k omezení výdajů souvisejících s příjmem z prodeje automobilu, které souvisejí s ještě neodepsanou částí auta. Standardně by se mělo jednat o zůstatkovou cenu, což ale legislativcům zkomplikovala dosti velká benevolence výpočtu daňových odpisů. Proto je speciálně stanoveno, že jde o zůstatkovou cenu vycházející z minimální doby odpisování a bez jejího přerušení. Což omezí účelové obcházení restrikce tím, že se nejdříve uplatní jen velice nízké odpisy (které jsou limitovány) a následně při prodeji auta naopak vysoká zůstatková cena (která limitována není). Speciální výpočet se ale netýká v praxi nejčastější (a zcela racionální) situace, kdy poplatník využívá maximální daňové odpisy.
Pouze když poplatník vůbec odpisování nezahájil, stanoví se fikcí, že zvolil rovnoměrné odpisy bez zvýšení v prvním roce.Konečné poslední ustanovení nové limitace osobáků, na které se podíváme, řeší – právně diskutabilně, viz závěr úvodního retro okénka –
speciální vyloučení jinak zcela spravedlivého pravidla § 23 odst. 4 písm. e) ZDP, které říká: nedaní se část příjmu přímo související s daňově neuznanými výdaji, a to do výše těchto výdajů.
Třeba krádež nemajetným známým pachatelem (nad pojistnou náhradu) není daňově uznána, když se ale podaří vymoci od něj náhradu, nedaní se. Jenže… do této spravedlnosti „hází vidle“ speciální § 38g odst. 4 ZDP: „Pokud je zůstatková cena vozidla kategorie M1 uplatněna jako výdaj na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů, § 23 odst. 4 písm. e) se nepoužije v části, ve které výdaje nebyly uznány jako výdaje na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů z důvodu použití postupu podle § 30e odst. 1 a 5…“
Důvod? Celé to pracné, složité tažení Ministerstva financí proti „příliš drahým“ osobním autům by bylo zbytečné. Kdyby se těmto „okázale plýtvavým“ poplatníkům umožnilo – daňově spravedlivě – o nadlimitní část vstupní ceny snížit zdanitelný příjem z prodeje limitovaného auta, přišla by valná část předchozí regulace vniveč. Což rozhodně nebylo chtěné, jak bez skrupulí přiznávají tvůrci nových poměrů ve zmíněné důvodové zprávě.
Navažme na výše uvedený příklad s tabulkou, kde firma ABC koupila v roce 2024 limitované osobní auto za 4 000 000 Kč a 5 let poctivě daňově uplatňovala jen odpovídající poměrnou polovinu vypočtených odpisů. Přesto s rokem 2028 spadla zůstatková cena auta na nulu. Pokud jej v roce 2029 prodá za 1 000 000 Kč, nemůže jej spravedlivě dle § 23 odst. 4 písm. e) ZDP vyloučit ze zdanění. Kvůli (sporné) speciální regulaci je to zakázáno ještě speciálnějším § 30g odst. 4 ZDP. Firma tak bude muset zdanit plnou prodejní cenu 1 000 000 Kč.