Důvodová zpráva
A. Obecná část
1. Hodnocení dopadů regulace podle obecných zásad
Podle bodu 3 části první (procesní pravidla) Obecných zásad pro hodnocení dopadů
regulace (RIA), jež byly schváleny usnesením vlády č. 877 ze dne 13. srpna 2007, nebyla RIA na tento
návrh aplikována, neboť se jedná o návrh obecného procesního předpisu - daňového řádu - pro který je
stanovena výjimka.
Přestože právní úprava daňového procesu představovaná v současnosti zákonem o správě
daní a poplatků není v příkladném výčtu obecných procesních předpisů uvedena, stejně jako například
zákon o svobodném přístupu k informacím, nebo soudní řád správní, je nepochybné, že stejné důvody
pro výjimku lze uplatňovat i na tyto nezmíněné předpisy. To, že procesní pravidla musí vycházet z
právní úpravy, je zřejmé. Nicméně základní principy obecných zásad pro hodnocení dopadů regulace je
vhodné respektovat v rámci následujícího textu důvodové zprávy. Z tohoto důvodu, a přestože byla
uplatněna příslušná výjimka, je do obecné části důvodové zprávy zahrnuto vymezení cíle, zvážení
variant a zhodnocení přínosů a nákladů navrhované právní úpravy do té míry, do jaké je to z povahy
věci možné.
2. Zhodnocení platného právního stavu
a) Postavení daňového práva procesního
Daňové právo procesní je odvětvím práva, které upravuje práva a povinnosti správců
daně, daňových subjektů a dalších osob zúčastněných na správě daní tak, aby byl naplněn základní cíl
správy daní, kterým je především správné zjištění a stanovení daně, jakož i zajištění její
úhrady.
Daňové právo procesní navazuje na daňové právo hmotné a společně tvoří jednotný
celek - daňové právo, které vykazuje znaky samostatného subsystému. Ačkoli samotné tuzemské daňové
právo nelze dnes považovat za samostatné právní odvětví, tvoří právní úprava daní dosti specifický
fragment
právní úpravy, která je sama o sobě jednou z oblastí úpravy široce koncipovaného práva
finančního, tvořeného dále právními úpravami rozpočtů a státních fondů, úvěru, měny a peněžního
oběhu, devizového hospodářství a finančního trhu. Toto finanční právo je považováno za samostatné
odvětví v systému českého práva. Společným znakem všech finančně-právních norem je, že upravují
finanční vztahy. Lze se setkat i s názorem, podle něhož je daňové právo rovněž součástí správního
práva, které je rovněž samostatným právním odvětvím, jehož předmět zkoumání tvoří soubor právních
norem, které upravují společenské vztahy vznikající v oblasti veřejné správy. Tato dualita a
obtížnost úpravy vede již od prvních desetiletí minulého století ke konstatacím, že právě daňovému
procesu je jak teorie, tak legislativa
mnoho dlužná.Daňové právo hmotné se uplatňuje prostřednictvím daňového práva procesního. V tomto
smyslu tvoří daňové právo hmotné a daňové právo procesní jednotný celek, kde je však třeba vždy
rozlišovat část hmotně-právní upravenou v jednotlivých právních předpisech odpovídajícím jednotlivým
druhům daní (např. daň z příjmů, daň z přidané hodnoty, spotřební daň) a dalším peněžitým plněním
majícím povahu daně (např. místní poplatky, správní poplatky, cla) a část procesní upravenou v
obecné rovině v právním předpise společném pro všechny druhy daní. Jde o tradiční konstrukci
obvyklou i v jiných státech, kdy je úprava daňového práva procesního (na rozdíl od práva hmotného)
svěřována komplexním kodifikacím, což nevylučuje, aby určité oblasti, kde je to odůvodněno jejich
specifickými rysy a z toho vyplývající potřebou zvláštní úpravy, byly upraveny v samostatných
zákonech. Je tedy běžné, že materie daňového práva procesního je obsažena i v jednotlivých
hmotně-právních daňových zákonech, které vymezují předmět jednotlivých daní, daňové povinnosti s
nimi související, jakož i nezbytné odchylky procesní, které vyplývají ze specifik předmětu daně,
okruhu daňových subjektů, popřípadě mezinárodních aspektů.
Označení kodifikace daňového práva procesního není zcela přesné označení, neboť v
případě tuzemské právní úpravy, platné i navrhované, se nejedná o vytvoření komplexního kodexu,
který by zahrnoval veškeré procesní normy z oblasti daní, tedy včetně specifik jednotlivých druhů
daní. Přesto lze takovéhoto označení pro obecný procesní předpis využít, neboť není pochyb o tom, že
představuje jednotnou a systematickou právní úpravu určitého většího úseku společenských vztahů v
rozsáhlém zákoně, nikoliv úpravu
parciální
. Tomu odpovídá i označení daňový řád, které je navrhováno
pro úpravu budoucí, ale které je rovněž využíváno (zejména judikaturou) pro označení platného zákona
č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, v
platném znění (dále jen “zákon o správě daní a poplatků”). Při teoretickém posouzení tohoto názvu
jsou vyslovovány pochybnosti o tom, zda ve srovnání s jinými “řády” českého práva není při použití
tohoto názvu pro procesní zákon na závadu ta okolnost, že daňový řád obsahuje i jistou míru
hmotně-právních ustanovení. S ohledem na sjednocující úlohu daňového řádu v rámci daňového
subsystému lze považovat za logické, že ta ustanovení, byť i hmotně-právního charakteru, která jsou
společná všem daňovým zákonům a nevyžadují odchylné pojetí, budou uvedena ve společném zákoně a
nebudou opakována v dalších daňových zákonech a posílí tím sjednocující úlohu daňového řádu.Lze shrnout, že z hlediska budoucí úpravy není tedy navrhována změna oproti
současnému pojetí, které představuje platná právní úprava, nýbrž se nadále počítá s konstrukcí,
podle níž je v obecném procesním předpise soustředěna procesní materie společná pro všechny daňové
zákony s tím, že jednotlivé hmotně-právní předpisy budou obsahovat (a obsahují) vedle
hmotně-právních ustanovení i nezbytné procesní odchylky. Deklarovaným přínosem nového zákona by pak
mělo být následné odstranění těch procesních odchylek, které nejsou nezbytné, popřípadě jsou
duplicitní, což povede k zjednodušení textu, jakož i zajištění jednotné terminologie, která by vedla
k větší provázanosti jednotlivých daňových zákonů.
Na tvorbě daňových zákonů se odráží mimo jiné i skutečnost, že daňové právo je obor
práva, který svoji podstatou podléhá ekonomickému vývoji a nemalým politickým vlivům. Důsledkem
těchto vlivů jsou velmi četné změny daňových zákonů. To by však nemělo platit o daňovém právu
procesním, konkrétně tedy o procesním právním předpise, který upravuje pravidla správy daní.
b) Vývoj právní úpravy