Důvodová zpráva k zákonu č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o
dítě v dětské skupině
Ing.
Jiří
Rusnok
předseda vlády
Ing.
František
Koníček
ministr práce a sociálních věcí
Obecná část
Předkládaný návrh zákona o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a
o změně souvisejících zákonů (dále jen „návrh zákona“) byl zpracován na základě usnesení vlády České
republiky č. 607 ze dne 22. srpna 2012 k návrhu věcného záměru zákona o dětské skupině a o změně
souvisejících zákonů.
Návrh zákona vychází z Programového prohlášení vlády, ve kterém se vláda
zavázala vytvořit podmínky k dalšímu rozvoji rodinné politiky a péče o děti s cílem zvýšit
společenskou prestiž rodiny, posílit zapojení obou rodičů do péče, podpořit rozvoj služeb péče o
děti, vytvářet podmínky pro rychlejší návrat pečujících rodičů k výdělečné činnosti a mimo jiné
podpořit rozvoj alternativ rodinné péče ve fázi pre-primárního vzdělávání.
Návrh zákona obsahuje v souladu s Programovým prohlášením vlády opatření k
podpoře sladění pracovního a rodinného života rodičů s malými dětmi za účelem možnosti jejich
participace na trhu práce. Návrh zákona rovněž reaguje na úpravu rodičovského příspěvku, kdy sám
rodič flexibilně volí parametry jeho pobírání v souvislosti s profesní i rodinnou
situací.
Návrh zákona zavádí nový typ služby spočívající v hlídání a péči o dítě v
dětské skupině (dále jen „služba péče o dítě v dětské skupině“). Cílem nové právní úpravy je
rozšířit škálu služeb péče o předškolní děti o jiné možnosti, zvýšit místní i cenovou dostupnost
služeb péče o děti a stanovit podmínky pro právní oblast služeb péče o děti od jednoho roku věku do
zahájené povinné školní docházky dosud právně neregulovanou. Konkrétní podmínky jsou navrženy tak,
aby zajišťovaly kvalitu péče a zároveň byly dosažitelné pro široký okruh poskytovatelů. Tímto se
umožní zapojení zejména zaměstnavatelů, jakožto poskytovatelů služby péče o dítě v dětské skupině do
poskytování péče o děti zaměstnanců, dále obcí, krajů a prorodinných nestátních neziskových
organizací. Je-li poskytovatelem Česká republika, jejím jménem jedná a práva a povinnosti z právních
vztahů vznikajících v souvislosti s poskytováním služby péče o dítě v dětské skupině vykonává
organizační složka státu, která jménem České republiky zaměstnává rodiče dítěte.
Cílem je rovněž usnadnění udržení kontaktu rodiče se zaměstnáním v době péče
o dítě a postupný návrat na trh práce s ohledem na jeho strategii v oblasti slaďování profesního,
rodinného a osobního života bez nutnosti rezignace na rodičovskou roli. Opatření bude mít současně i
pozitivní vliv na děti, o které bude pečováno za podmínek garance kvality služby. Rovněž toto
opatření přispívá ke snížení rizika ohrožení chudobou a nedostatku příjmů v případě, že rodič je
delší dobu mimo trh práce.
Novelou zákona o daních z
příjmů, která obsahuje související daňová opatření k podpoře rozvoje služeb péče o děti, se
zavádí možnost daňově uznat náklady na zajištění těchto služeb ze strany zaměstnavatelů a sleva na
dani z příjmů pro výdělečně činné rodiče při zajištění služeb péče o jejich děti.
Zavedení daňových výhod pro zaměstnavatele zajišťující svým zaměstnancům
péči o děti umožní rozšířit spektrum služeb péče o děti poskytovaných soukromým sektorem, a tedy
umožní zapojení většího počtu rodičů malých dětí na trh práce jakožto plátců daní a
pojistného.
Rovněž podpora rodičů v podobě slevy na dani z příjmů při úhradě péče o děti
v souvislosti s participací na trhu práce bude pro rodiče pozitivní motivací.
I. Závěrečná zpráva o hodnocení dopadů regulace (RIA) k zavedení služby péče
o dítě v dětské skupině
1. Důvod předložení a cíle
1.1. Název
Návrh zákona o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně
souvisejících zákonů.
1.2. Definice problému
Úvod
Vládní programové prohlášení deklaruje podporu rychlejšího návratu
pečujících rodičů k výdělečné činnosti prostřednictvím zaměstnání na kratší pracovní dobu rodičů s
dětmi do 6 let a prostřednictvím rozvoje služeb péče o děti, zejména alternativního typu. Národní
program reforem na rok 2011 zahrnoval mezi své priority zvýšení svobodné volby rodičů o způsobu
sladění rodinného a pracovního života, zvýšenou podporu nerodičovské péče o děti a umožnění
rychlejšího návratu rodičů s malými dětmi na trh práce, aniž by kvůli němu byli finančně
znevýhodněni. Jedním z doporučení Rady EU pro Českou republiku k Národnímu programu reforem na rok
2011 bylo posílit účast na trhu práce omezením překážek, s nimiž se při návratu na trh práce
potýkají rodiče s malými dětmi, zajištěním lepší dostupnosti a přístupu k cenově dostupným zařízením
péče o děti.
V Národním programu reforem 2012 bylo v části III. 2. Fungující trh práce a
sociální systém jako předpoklad konkurenceschopné ekonomiky - Národní plán zaměstnanosti zmíněno, že
výsledkem reformních kroků bude dostatečná nabídka služeb umožňujících sladění rodinného a
pracovního života. V oblasti rodinné politiky bylo stanoveno, že za účelem zajištění dostatečné
nabídky předškolní péče a podpory rozvoje spektra poskytovatelů služeb péče o děti připravuje vláda
novou právní úpravu týkající se služeb péče o děti alternativního typu a souvisejících daňových
opatření.
Národní program reforem v roce 2012 zahrnoval také v oblasti Zaměstnanost
národní cíl „zvýšení míry zaměstnanosti žen (20 - 64 let) na 65%“ a tento cíl je zahrnut i v
obdobném dokumentu pro rok 2013.
V současné době stanoví Doporučení Rady č. 3 pro Českou republiku k
Národnímu programu reforem na rok 2013, že ČR má „Přijmout další opatření k podstatnému zvýšení
dostupnosti cenově přístupné a kvalitní předškolní péče o dítě.“
V části 3.3.4 Zvýšení kvality a dostupnosti předškolní péče, slučitelnost
rodinného a pracovního života Národního programu reforem 2013 je stanoveno, že v reakci na
doporučení Evropské komise dojde k rozšíření nabídky služeb umožňujících sladění rodinného a
pracovního života legislativní úpravou nového typu služeb péče o předškolní děti, dětské skupiny.
Právní úprava zahrne rovněž daňová opatření v podobě daňové uznatelnosti nákladů pro zaměstnavatele
zajišťující svým zaměstnancům péči o jejich děti a slevy na dani z příjmů pro rodiče, kteří hradí
péče o děti v souvislosti s participací na trhu práce. Stávající typy služeb péče o děti budou
nadále podporovány ve stávajícím režimu, včetně mateřských škol, kterým stát poskytuje dotaci ze
státního rozpočtu. Dojde tedy k rozšíření spektra typů služeb péče o děti zřizovaných různými
subjekty. Související připravovaná daňová opatření podpoří všechny typy služeb péče o děti, nikoli
pouze nově připravované.
Výše uvedené má přímou vazbu na plnění cílů Strategie Evropa 2020 zejména v
oblasti zvýšení účasti na trhu práce a podpory sociálního začleňování.
V oblasti péče o děti ve věku do zahájení povinné školní docházky přijala
vláda ČR několik usnesení. V roce 2008 se jednalo o usnesení ze dne 19. listopadu 2008 č. 1451 o
Souboru prorodinných opatření - Prorodinný balíček, jehož součástí byl mimo jiné záměr (i) nově
zavést institut evidovaného poskytovatele vzájemné rodičovské výpomoci, (ii) rozšířit možnost
pečovat v rámci péčových živností v režimu živnostenského
zákona, (iii) podporovat poskytování služeb péče o děti na nekomerčním základě – formou tzv.
miniškolky, (iv) zavést daňové výhody pro zaměstnavatele poskytující nebo zajišťující svým
zaměstnancům/zaměstnankyním péči o děti.
Usnesením ze dne 2. března 2009 č. 223 vzala vláda na vědomí doporučení Rady
vlády pro rovné příležitosti žen a mužů k zařazení kolektivních zařízení denní péče o děti do doby
nástupu povinné školní docházky do působnosti jednoho ministerstva a zároveň uložila ministru
školství, mládeže a tělovýchovy, ministryni zdravotnictví a místopředsedovi vlády a ministru práce a
sociálních věcí zpracovat a vládě do 30. září 2009 předložit koncepční materiál o možnostech
systémového řešení agendy denní péče o děti do doby nástupu povinné školní docházky. K plnění tohoto
usnesení byla zřízena pracovní skupina, která byla složena ze zástupců jednotlivých rezortů a ze
zástupců dalších dotčených subjektů (např. Svazu měst a obcí ČR).
Na základě tohoto usnesení vlády zpracovalo Ministerstvo školství, mládeže a
tělovýchovy ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí a Ministerstvem zdravotnictví
materiál „Možnosti systémového řešení agendy denní péče o děti do zahájení povinné školní docházky“.
Součástí tohoto materiálu byl popis možností řešení: (i) zachování stávajícího stavu, kdy jesle
spadají do
kompetence
Ministerstva zdravotnictví, zatímco mateřské školy jsou v kompetenci
Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy; (ii) zařazení denní péče pro děti do tří let do tzv.
Prorodinného balíčku, jehož předložení následně patřilo do kompetence
Ministerstva práce a
sociálních věcí; (iii) převedení péče o děti do tří let věku do kompetence
Ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí a Ministerstvem
zdravotnictví, a v rámci tohoto bodu buď vznik nového školského zařízení nebo zařazení dětí od dvou
let věku do mateřských škol (zřizování speciálních tříd nebo integrace těchto dětí mezi starší
děti). V závěru materiálu se konstatuje, že vzhledem k současné ekonomické situaci se doporučuje
ponechat problematiku denní péče o děti do věku tří let beze změn. V případě zlepšení ekonomické
situace státu do budoucna se navrhuje možnost snížení věkové hranice dětí v mateřských školách a s
tím související změna podmínek výchovy a vzdělávání dětí mladších tří let.Materiál „Možnosti systémového řešení agendy denní péče o děti do zahájení
povinné školní docházky“ byl usnesením vlády ČR ze dne 18. ledna 2010 č. 63 vzat na vědomí a bylo
uloženo ministryni školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s ministryní zdravotnictví,
ministry práce a sociálních věcí a financí a ministrem pro lidská práva předložit do 15. března 2010
návrh dalšího postupu týkajícího se problematiky systémového řešení agendy denní péče o děti do
zahájení povinné školní docházky.
V materiálu „Zařazování dětí od dvou let věku do MŠ“ byly opět rozpracovány
dvě varianty zařazování dětí od dvou let do mateřských škol, a to varianta, kdy budou vytvořeny
zvláštní třídy pro děti od dvou do tří let, a varianta, kdy děti od dvou let budou integrovány mezi
starší děti. Materiál se zabýval detailněji tím, za jakých podmínek by bylo možné děti od dvou let
(nebo i děti mladší) do mateřských škol přijímat. Celkové roční náklady byly vyčísleny na cca 1,7
mld. Kč. Vzhledem ke krátké době na zpracování nebyly provedeny podrobnější analýzy, proto v závěru
bylo navrženo, aby vláda vzala materiál na vědomí a uložila dále se této problematice věnovat a
zpracovat potřebné analýzy.
Tento materiál vzala vláda na vědomí usnesením ze dne 19. dubna 2010 č. 284
a uložila ministryním školství, mládeže a tělovýchovy, zdravotnictví a ministrům financí, práce a
sociálních věcí a zmocněnci pro lidská práva doplnit meziresortní skupinu o zástupce zřizovatelů
mateřských škol (obcí) a této pracovní skupině bylo uloženo zpracovat ekonomickou, sociální i právní
analýzu možnosti zařazení dětí od dvou let věku do mateřských škol, vyhodnotit další řešení
rozšíření péče o děti do tří let, a předložit vládě informaci do 31. prosince 2010. Termín pro
předložení informace byl předsedou vlády prodloužen do 31. května
20111).
Materiál „Analýza podmínek a možností zařazení dětí od dvou let věku do
mateřských škol a vyhodnocení dalšího řešení rozšíření péče o děti do tří let“ (dále jen „Analýza“)
byl předložen v květnu 2011 vládě k projednání. Usnesením ze dne 15. června 2011 č. 452 vláda vzala
Analýzu na vědomí a uložila ministrům školství, mládeže a tělovýchovy, práce a sociálních věcí,
zdravotnictví, financí a průmyslu a obchodu dokončit legislativní změny vedoucí k řešení péče o děti
do zahájení povinné školní docházky v souladu s Programovým prohlášením vlády ze dne 4. srpna 2010 a
v případě společenské potřeby pokračovat v rámci mezirezortní spolupráce v hledání řešení dalších
otázek péče o děti do zahájení povinné školní docházky, a to do 31. prosince 2013.
Usnesením vlády ze dne 22. srpna 2012 č. 607 k návrhu věcného záměru zákona
o dětské skupině a o změně souvisejících zákonů schválila vláda tento návrh věcného záměru zákona.
Vláda uložila ministru práce a sociálních věcí zpracovat ve spolupráci s ministry financí a
zdravotnictví na základě věcného záměru zákona návrh zákona o dětské skupině a o změně souvisejících
zákonů a předložit tento návrh vládě do 31. března 2013.
V uvedeném termínu byl návrh zákona předložen vládě, tou byl schválen
usnesením vlády č. 372 ze dne 22.5.2013 a dne 27.5.2013 byl doručen do Poslanecké sněmovny (tisk č.
1046). V důsledku rozpuštění sněmovny však nebyl legislativní proces projednání tohoto návrhu zákona
dokončen.
Hodnocení dopadů regulace vychází z hodnocení dopadů regulace k návrhu
věcného záměru zákona o dětské skupině a o změně souvisejících zákonů a obsahuje zhodnocení dopadů
nové právní regulace.
Nová služba péče o dítě v dětské skupině definovaná v návrhu zákona stanoví
pro poskytovatele konkrétní dosažitelné podmínky pro péči o děti, které zároveň budou pro rodiče
jistou zárukou kvality služeb. Zavedení nového typu služby zajistí větší variabilitu při poskytování
služeb péče o děti a rodičům s malými dětmi tak usnadní zapojení do pracovního procesu. Současně
bude mít i pozitivní vliv na děti, o které bude pečováno tím, že budou stanoveny podmínky
poskytování péče a rodič bude mít jistotu garance kvality služby. Zároveň rodič nebude muset
rezignovat na svou rodičovskou roli v případě návratu na trh práce, ale bude moci zvolit adekvátní
strategii pro sladění profesního, rodinného a osobního života. Rovněž toto opatření přispívá ke
snížení rizika ohrožení chudobou a nedostatku příjmů v případě, že rodič je delší dobu mimo trh
práce.
Možnost udržení kontaktu rodiče se zaměstnáním v době péče o dítě a postupný
návrat na trh práce může znamenat významnou podporu rodičů při sladění pracovního a rodinného
života. Z ekonomického hlediska tato podpora může přinést pozitivní dopad na státní rozpočet,
jelikož se zvýší počet plátců pojištění a daní. Simulace (model Bezděkova komise II a NERV II)
zpracovaná pro pracovní skupinu NERV pro penzijní reformu ukazuje, že zvýšení (dnes v EU srovnání
velice nízké) participace žen na trhu práce ve věku 20-40 let o 10 p. b. má potenciál snížit
okamžité deficity PAYG penzijního systému až o 10 mld. Kč/rok, což představuje více než třetinu
odhadovaného každoročního deficitu během následujících 20-30
let.2)
Shrnutí
Pro Českou republiku je patrná nízká míra participace žen s malými dětmi na
trhu práce, která je způsobena nedostatečnou možností využití flexibilních forem práce, nezájmem o
obvykle hůře placené částečné úvazky, koncepcí institutu relativně dlouhé rodičovské dovolené spolu
s celkovým nastavením systému dávek pro rodiny s malými dětmi, a v podstatné míře rovněž
nedostatečnou, místně a finančně dostupnou nabídkou služeb péče o děti.
Podle současné legislativy je péče o děti poskytována v rámci zdravotnických
zařízení typu jeslí, vzdělávacích zařízení typu mateřských škol nebo na základě živnostenského
oprávnění v oblasti péče o děti. Současný právní řád nezná jiné služby péče o děti předškolního věku
a je-li péče zajišťována v zařízeních označených jako „dětské koutky, rodinná, rodičovská a mateřská
centra“, jsou poskytovány pouze v režimu obecných právních předpisů bez konkrétního právního
podkladu. Neexistence konkrétních podmínek stanovených právní úpravou pro poskytování péče tohoto
typu se stává terčem kritiky ze strany rodičů, kteří požadují zajištění jisté kvality těchto služeb,
a zároveň ze strany jejich poskytovatelů, kteří mají k dispozici pouze obecné právní předpisy např.
pro oblast stravování, požární a stavební oblast, a jsou tedy nuceni stanovit konkrétní podmínky pro
tyto služby podle svého uvážení.
Co se týče demografického vývoje věkového složení obyvatelstva, ČSÚ
zveřejnil Projekci obyvatelstva České republiky (Projekce 2009), která byla zpracována v tradičních
třech variantách: nízké, střední a vysoké3). Podle všech variant projekce
počet živě narozených dětí již dosáhl svého vrcholu v roce 2008. Další vývoj počtu živě narozených
dětí v jednotlivých variantách vykazuje společné rysy – tendence lišící se pouze intenzitou růstu či
poklesu. Kolem roku 2030 je očekáváno lokální minimum počtu živě narozených dětí, následný růst
vyvrcholí kolem roku 2045 sekundární vlnou porodnosti (odraz vyššího počtu dětí narozených na
počátku 21. století). Na konci projekčního období opět počet živě narozených dětí
poklesne.
Podle střední varianty klesne počet živě narozených dětí poprvé pod
stotisícovou hranici v roce 2023, lokálního minima v hodnotě 88,8 tis. dětí dosáhne v roce 2030. Na
vrcholu sekundární vlny porodnosti v roce 2043 je očekáváno narození 101,7 tis. dětí. Do konce
projektovaného období jejich počet poklesne na 91,2 tis.
V souvislosti se zajištěním služeb péče o děti je níže v tabulce uveden
předpokládaný demografický vývoj populace v tomto věkovém rozmezí s výhledem do roku
2023.
Věkové složení obyvatelstva podle jednotek věku, obě pohlaví (k
1.1.)
Varianta: STŘEDNÍ
Následující tabulka vychází z předchozí tabulky a ukazuje meziroční změny
počtu dětí v daném kalendářním roce (resp. poklesy). Předposlední řádek ukazuje, jaká bude celková
meziroční změna v populaci dětí 0-6 let a v posledního řádku je patrné, jaká je změna v daném roce
oproti roku 2009.
Vzhledem k současné míře porodnosti, která již pátý rok za sebou překročila
100 tisíc dětí ročně, se stěžejním problémem stává nedostatečná kapacita zařízení služeb péče o
děti, a to přesto, že se počet živě narozených dětí v ČR od roku 2009 trvale snižuje. V celé ČR bylo
v roce 2010 pouze 46 zařízení typu jeslí a je v nich umístěno odhadem 1 až 2% dětí daného věku. O
skutečnosti, že nabídka služeb pro tuto věkovou kategorii dětí v současné době neodpovídá poptávce
ze strany rodičů, svědčí údaj, že mateřské školy navštěvuje více než 26% dětí mladších tří let v
daném populačním ročníku. Rovněž předškolní zařízení typu mateřské školy kapacitně nevyhovují. V
posledních letech se stává umístění dítěte ve věku tří let do mateřské školy problematickým, a to
zejména v okrajových částech velkých měst. Počet odmítnutých žádostí v letech 2012/2013 činil téměř
58 939.
Veřejní zřizovatelé (obce a kraje) mají při zajištění služeb péče o děti ve
vztahu k měnící se poptávce velmi omezené možnosti, neboť právní předpisy víceméně neumožňují
flexibilní rozšiřování volných míst, zejména co se týče požadovaných prostorových a hygienických
požadavků. Zvýšení počtu míst v mateřských školách je zcela v kompetenci zřizovatelů, nicméně musí
být v souladu s příslušnými právními předpisy, tj. musí respektovat např. nejvyšší počet dětí ve
třídě, což s sebou obvykle při nutnosti zřízení nové třídy přináší (nemalé) náklady. Zřizovatelé
proto tento postup často nevolí, neboť obvykle předpokládají, že současný výrazný převis poptávky po
službách péče o děti je způsoben dočasnou populační vlnou (což je pravděpodobné), a investice by
proto byla neúčelná.
Zřizování tzv. firemních školek, tj. mateřských škol zřízených podle
školského zákona firmou pro děti svých zaměstnanců, musí rovněž být v souladu s výše uvedenými
právními předpisy. Soukromá zařízení péče o děti zřízená na základě živnostenského oprávnění jsou
zcela financována ze soukromých finančních zdrojů, tj. ze strany rodičů. Měsíční úhrada za službu se
pohybuje řádově od 10 000 Kč výše, což je pro většinu rodičů finančně nedostupné.
Podrobnější specifikace problému
V České republice lze vysledovat vysokou míru zaměstnanosti žen bez dětí ve
věku 20-49 let, nicméně to neplatí pro kategorii žen pečujících o děti do 12 let věku. Problémem je
právě nízká zaměstnanost rodičů, převážně matek s malými dětmi. Nestabilní pozice mladých matek na
trhu práce a vyšší riziko nezaměstnanosti může být způsobeno jednak vysokou mírou nezaměstnanosti u
absolventů škol, jednak mateřstvím. Zároveň české ženy nemají možnost nebo zájem využívat práce na
částečný úvazek a musí tedy volit mezi zaměstnáním na plný úvazek a osobní celodenní péčí o dítě v
rámci rodičovské dovolené. Instituce velmi dlouhé rodičovské dovolené může mnoha ženám poskytovat
alternativu ke špatně placené práci na částečný úvazek4). Související celkové
nastavení systému dávek pro rodiny s malými dětmi pak motivuje rodiče k delšímu setrvání mimo trh
práce.5) K dané situaci významně přispívá i nedostatek kvalitních, místně a
cenově dostupných služeb péče o děti, zejména do tří až čtyř let věku. Podle dat výzkumu Výzkumného
ústavu práce a sociálních věcí (dále jen „VÚPSV“) je při nástupu matky zpět do zaměstnání průměrný
věk dítěte 4 roky.
Dostupná zjištění z výzkumů a zkušenosti jednotlivých členských zemí
ukazují, že země, které disponují dostatečnou nabídkou služeb péče o děti a podporují otevřený
přístup na trh práce, se vyznačují vyšší mírou účasti žen-matek s dětmi na trhu práce a zároveň
vyšší mírou porodnosti (viz graf a tabulka níže).
Zaměstnanost žen – matek s dětmi do 12 let v roce 2006
Úhrnná plodnost6) v evropských státech v roce
2009
I-------------------I------I---------------I------I-------------------I------I I Belgium I 1,84 I Cyprus I 1,51 I Slovenia I 1,53 I I-------------------I------I---------------I------I-------------------I------I I Bulgaria I 1,57 I Latvia I 1,31 I Slovakia I 1,41 I I-------------------I------I---------------I------I-------------------I------I I Czech Republic I 1,49 I Lithuania I 1,55 I Finland I 1,86 I I-------------------I------I---------------I------I-------------------I------I I Denmark I 1,84 I Luxembourg I 1,59 I Sweden I 1,94 I I-------------------I------I---------------I------I-------------------I------I I Germany I 1,36 I Hungary I 1,32 I United Kingdom I 1,94 I I-------------------I------I---------------I------I-------------------I------I I Estonia I 1,62 I Malta I 1,44 I Iceland I 2,23 I I-------------------I------I---------------I------I-------------------I------I I Ireland I 2,07 I Netherlands I 1,79 I Liechtenstein I 1,71 I I-------------------I------I---------------I------I-------------------I------I I Greece I 1,52 I Austria I 1,39 I Norway I 1,98 I I-------------------I------I---------------I------I-------------------I------I I Spain I 1,4 I Poland I 1,4 I Switzerland I 1,5 I I-------------------I------I---------------I------I-------------------I------I I France I 2 I Portugal I 1,32 I Croatia I 1,49 I I-------------------I------I---------------I------I-------------------I------I Zdroj: Eurostat
Podle studie „Rodina a zaměstnání II. Mladé rodiny“ Bartákové a Kulhavého
(2007) se rodiče ne vždy navracejí na pracovní trh bezprostředně po rodičovské dovolené. Zhruba 20%
rodičů setrvává po nějakou dobu mimo pracovní trh a asi třetina rodičů začala pracovat na kratší
pracovní úvazek, nejvíce ale rodiče se dvěma a více dětmi (36%). Největší podíl respondentů (52%)
však pokračoval v práci na stejnou nebo i delší pracovní dobu než před rodičovskou dovolenou. Je zde
patrný vliv počtu dětí: zatímco se na stejný nebo i delší úvazek navrací 60% rodičů s jedním
dítětem, rodičů se dvěma a více dětmi je to 44%.
Tito autoři dále uvádí, že z těch respondentů, kteří jsou v současné době na
mateřské či rodičovské dovolené nebo v domácnosti (pečují o děti a přitom nepracují, tzn., nejsou
zaměstnaní, nepodnikají), nemá zhruba polovina (54%) v momentální situaci žádné pracovní ambice
(nejvíce rodiče s nejnižším vzděláním). Nicméně téměř polovina rodičů v této situaci by se na
pracovní trh nějakou formou ráda zapojila, což je významný podíl.
Ve většině evropských zemí a stejně tak i v ČR hraje jednu z hlavních rolí v
problematice fungování rodin slučitelnost rodičovské a profesní role, a to zejména v rodinách s
dětmi, jejichž rodiče dosáhli vyššího vzdělání. Nastavené podmínky v ČR komplikují dobrou
slučitelnost těchto rolí. Na jedné straně možnost dosažení stejného vzdělání mužů i žen umožňuje
oběma pohlavím prakticky stejně slibné zahájení profesní kariéry, na druhé straně se obecně
předpokládá její kontinuitní vývoj u mužů a diskontinuitní vývoj u žen. Tento fakt sám má patrně
velký vliv na vzrůstající procento dobrovolné bezdětnosti a prokazatelný negativní vliv na
rozhodování se pro dítě vyššího pořadí, zvláště u žen s vyšším
vzděláním7).
Jistou překážkou při udržení kontaktu se zaměstnáním je nedostatečná
kapacita8) zařízení služeb péče o děti. V roce 1990 existovala zařízení typu
jeslí s počtem míst 39 829. Mezi lety 1990 až 2006 došlo k poklesu počtu těchto zařízení o více jak
95%. Důvody pro počáteční prudký pokles počtu míst v jeslích, resp. jeslí samotných lze spatřovat v
několika faktorech. V souvislosti s demografickými změnami se jednalo zejména o pokles porodnosti, z
hlediska zajištění péče o děti došlo k prodloužení rodičovské dovolené a doby nároku na rodičovský
příspěvek a na úkor kolektivní institucionální péče o nejmenší děti začala být preferována péče v
domácím prostředí rodičovskou osobou9).
Podle statistiky Ústavu zdravotnických informaci a statistiky ČR (dále jen
„ÚZIS“) funguje v ČR 46 jeslí. O skutečnosti, že nabídka služeb pro tuto věkovou kategorii dětí v
současné době neodpovídá poptávce ze strany rodičů, svědčí údaj, že mateřské školy navštěvuje více
než 26% dětí mladších tří let v daném populačním ročníku.
Rovněž předškolní zařízení typu mateřské školy kapacitně nevyhovují.
Navzdory tradičně dobré síti kvalitních, místně i finančně dostupných mateřských škol praxe
posledních let ukazuje, že umístit dítě ve věku tří let do mateřské školy se v České republice v
současné době stává problematickým10), a to zejména v některých oblastech,
typicky v okrajových částech velkých měst. O této skutečnosti hovoří zvyšující se počty odmítnutých
žádostí uvedené v následující tabulce. Aktuální data zveřejněná MŠMT ukazují, že počty odmítnutých
žádostí se zvyšují. Nicméně uvedené údaje nevypovídají o skutečnosti, zda jeden rodič podal pouze
jednu žádost o přijetí, či zda nepodal více žádostí do několika zařízení. Současně není nastaven
mechanismus a systém, který by výše uvedený nesoulad monitoroval. V konečném důsledku tedy nejsou
známa přesná data o tom, kolik dětí nebylo k předškolnímu vzdělávání přijato.
Neúspěšně vyřízené žádosti o přijetí do MŠ ve školním roce 2005/06 až
2012/13
I----------------------------I---------I---------I---------I---------I---------I---------I---------I---------I I Školní rok I 2005/06 I 2006/07 I 2007/08 I 2008/09 I 2009/10 I 2010/11 I 2011/12 I 2012/13 I I----------------------------I---------I---------I---------I---------I---------I---------I---------I---------I I Počet neúspěšně vyřízených I 6 810 I 9 570 I 13 409 I 19 996 I 29 632 I 39 483 I 49 186 I 58 939 I I žádostí o přijetí do MŠ I I I I I I I I I I----------------------------I---------I---------I---------I---------I---------I---------I---------I---------I Zdroj: MŠMT
Veřejní zřizovatelé (obce) mají velmi omezené možnosti ohledně volby typu
služby vzhledem k místní poptávce. Právní předpisy upravující služby péče o děti víceméně neumožňují
flexibilní rozšiřování služeb, respektive volných míst či možnosti těchto služeb využít. Zvýšit
počet míst v mateřských školách je věcí zřizovatele, jímž jsou obce. Rozhodování je tedy zcela v
jejich kompetenci. Samy jsou často velmi opatrné, neboť předpokládají, že se jedná o dočasnou
populační vlnu (což je pravděpodobné). Současně řada obcí nemá vypracovanou strategii, která by
reagovala na demografický vývoj v regionu a navazovala kontinuálně na všechny další aktivity obce,
jako je například výstavba nových lokalit.
Jak uvádí Kuchařová a kol. (2009) pro hodnocení výsledků šetření na obcích o
jejich vybavenosti zařízeními denní péče o děti je rovněž žádoucí znát alespoň potenciální poptávku,
již lze charakterizovat počtem dětí v příslušných věkových kategoriích. Ukazuje ji níže uvedená
tabulka, z níž je zřejmé, že pro nejmenší obce, zhruba do 500 obyvatel, je zřizování vlastních
zařízení typu jeslí nebo mateřské školy neekonomické. Kromě toho vyhláška č.
14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání stanovuje, že
je-li v obci pouze jedna MŠ s jednou třídou, je minimální počet dětí ve třídě (zde ve škole) 13. V
podmínkách těchto obcí by se měla uplatňovat buď kombinovaná zařízení nebo alternativní formy denní
péče založené na méně formálních požadavcích, na svépomoci nebo dobrovolnickém přístupu nevládních
organizací. I tyto formy by obce měly materiálně i jinak podporovat. Další možností, častěji
aplikovanou, jak ukazují data, je využívání zařízení v sousední obci, případně společné zřízení
mateřské školy více obcemi. Teoreticky možné je i poskytování péče soukromou osobou na komerčním
základě, pokud by nějaký komerční subjekt shledal tuto činnost za oboustranně
smysluplnou.
Průměrné počty dětí podle věkových kohort ve velikostních skupinách obcí
(absolutní počty)
Dostupnost péče v mateřských školách je výrazně diferencovaná podle toho, v
jaké obci své služby provozují. V obcích nad 50 000 obyvatel výrazně častěji nepřijmou všechny děti,
které se k docházce hlásí. Odmítají tak celkově 22%přihlášených dětí, přičemž alespoň některou ze
žádostí zamítli v 71% mateřských škol ve velkých městech. Naopak, v obcích do 500 obyvatel odmítla
nějakou žádost o přijetí pouze každá desátá mateřská škola při současné častější obavě, že se
mateřské škole nepodaří kapacitu dostatečně naplnit. Tyto malé obce se tedy častěji potýkají s
nedostatkem dětí zapříčiňujícím převahu nabídky volných míst nad poptávkou po umístění v MŠ, naopak
větší či velká města mají kapacitu mateřských škol
nedostatečnou11).
ČSÚ zveřejnil v Projekci obyvatelstva České republiky (Projekce 2009) kromě
údajů o celkovém vývoji populace pro Českou republiku, jak bylo uvedeno v úvodní části, také
informace o vývoji populace pro jednotlivé kraje. Tyto informaci by mohly jednotlivé samosprávy
využít právě při koncipování jednotlivých opatření, a to nejen v oblasti služeb péče o
děti.
Jak bylo výše uvedeno, v oblasti služeb péče o děti existují výrazné
regionální rozdíly mezi uspokojením nabídky a poptávky po službách péče o děti. Tabulka níže ukazuje
vývoj v populaci ve věku 0-9 let pro hlavní město Prahu a Středočeský kraj, kde výrazně převažuje
poptávka po službách péče o děti nad nabídkou.
Věkové složení obyvatelstva podle věkových skupin, obě pohlaví (k 1.1.) (bez
migrace) Praha
Následující tabulka vychází z předchozí tabulky a ukazuje meziroční změny
počtu dětí v daném kalendářním roce (resp. poklesy). Předposlední řádek ukazuje, jaká bude celková
meziroční změna v populaci dětí 0-6 let a v posledního řádku je patrné, jaká je změna v daném roce
oproti roku 2009.
Věkové složení obyvatelstva podle věkových skupin, obě pohlaví (k 1.1.) (bez
migrace) Středočeský kraj
Následující tabulka vychází z předchozí tabulky a ukazuje meziroční změny
počtu dětí v daném kalendářním roce (resp. poklesy). Předposlední řádek ukazuje, jaká bude celková
meziroční změna v populaci dětí 0-6 let a v posledního řádku je patrné, jaká je změna v daném roce
oproti roku 2009.
Podle Analýzy provedené v roce 2011 by navýšení kapacity mateřských škol
(včetně zařazení dětí do mateřských škol od dvou let věku) znamenalo náklad na státní rozpočet 2,1
mld. (v roce 2011 se jednalo přibližně o 29 tis. odmítnutých žádostí). Nicméně v souvislosti se
zvýšením počtu odmítnutých žádostí o přijetí do m