Pár poznámek k mezinárodní spolupráci berních správ

Vydáno: 43 minut čtení

Nejspíše nikoho nepřekvapí, že v současném globalizovaném světě s propojenou ekonomikou musí intenzivněji spolupracovat i berní správy jednotlivých států. Nedá se předpokládat, že by tento trend změnila zásadním způsobem současná pandemie. Při zkušenostech s hledáním správných, a hlavně zákonných cest v naší zemi při správě daní, např. neustálými novelizacemi daňových zákonů, a to i procesních předpisů, u nichž by setrvalost pravidel byla více než žádoucí, neuškodí zopakovat si základní legislativní zdroje pravidel pro mezinárodní spolupráci správců daní včetně jejich vývoje. Další změny těchto pravidel pak přináší také četná judikatura soudů všech stupňů, včetně samotného Ústavního soudu a Evropského soudního dvora. Není tedy překvapením, že mezinárodní spolupráce v této oblasti je rovněž na velmi trnité cestě obtížně vytyčované právní úpravou, která sama o sobě klade většinou velké množství nejrůznějších otázek. Při hledání odpovědí na tyto otázky by se snad daly využít poznámky, kterými se snažím poskytnout určitou mapu ke snazší orientaci ve vývoji a úpravě mezinárodní spolupráce při správě daní.

Pár poznámek k mezinárodní spolupráci berních správ
JUDr.
Alena
Kohoutková
 
Spolupráce v rámci mezinárodních smluv
Primárně z hlediska časového vývoje je aktuální mezinárodní spolupráce upravena ve smlouvách o zamezení dvojímu zdanění, které se standardně nazývaly smlouvami o zamezení dvojího zdanění.
Zřejmě ten český název s gramatickou vadou vznikl překladem z anglického názvu
Double Tax Treaty
. Možná, že v této souvislosti je příhodné jen tak na okraj poznamenat, že překlad z angličtiny či jiného úředního jazyka činil velké problémy již v samých počátcích při respektování dalšího zdroje podnětů pro českou legislativu, tj. v procesu transpozice směrnic Evropské unie. Ani sebekvalifikovanější překladatel nezaručuje, že terminologie, kterou zvolí ve svém překladu, odpovídá jednoznačně terminologii použité v tuzemském právním systému, pokud není přímo právním specialistou na překládanou materii. Postupně může dojít ke splynutí textu překladu s výsledkem transpozice do české právní normy. Je to nesmírně obtížné již pro české legislativce, nejen následně pro uživatele zákonů, protože cestou do Sbírky zákonů je stále navrhovaná norma komparována s oficiálním překladem směrnice, a tak i případná snaha zpracovatele zákona o odpovídající vyjádření pravidel směrnice v české právní normě způsobem vhodným pro český právní systém je tímto způsobem znehodnocována. To zajisté nepřispívá kvalitě právního řádu.1)
Smlouvy jsou uzavírány buď dvoustranné, nebo multilaterální a při jejich zpracování se vychází nejčastěji z modelu Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (dále jen „OECD“). Pokud se jedná o spolupráci berních správ, je ve vzorové smlouvě o zamezení dvojímu zdanění OECD zakotvena
v článku 25 – Řešení případů dohodou
a
v článku 26 – Výměna informací
. Oba tyto články jsou aplikovány např. ve
Smlouvě mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o zamezení dvojímu zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku
2), která byla vyhlášena spolu s uveřejněním sdělení Ministerstva zahraničních věcí ve Sbírce zákonů č. 100/2003 Sb. V poznámce uvedená znění článků 24 a 25 demonstrují způsob, jakým je spolupráce správců daní při aplikaci správy daní zajišťována podle vůle vyjádřené smluvními stranami. Znění této úpravy se v obdobných smlouvách příliš neliší, i když někdy číslo článku osciluje okolo čísla 26. Rozdílnost textů v různých smlouvách lze demonstrovat např. porovnáním textu čl. 25 odst. 1 uvedeným v poznámce č. 2 s textem čl. 26 odst. 1, ze
Smlouvy mezi vládou České republiky a vládou Francouzské republiky o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku
3). Tato smlouva byla po ratifikaci publikovaná pod č. 79/2005 Sb. m. s.
Dále je třeba upozornit, že citované znění čl. 24 odst. 2 v poznámce č. 2 již obsahuje i změnu provedenou na základě přistoupení České republiky dne 7. 6. 2017 k
Mnohostranné úmluvě o implementaci opatření k boji proti snižování daňového základu a přesouvání zisků ve vztahu k daňovým smlouvám
(dále jen „Úmluva“).
Většina ustanovení této multilaterální smlouvy byla přijata s výhradou již uzavřených smluv, ale pokud se jedná o zmíněný článek 24, došlo i ke změně smlouvy se Slovenskem. Sdělení Ministerstva financí České republiky4) upřesňuje tento článek v odstavci 2 tak, že
„jakákoliv dosažená dohoda bude uskutečněna bez ohledu na jakékoliv časové lhůty ve vnitrostátních právních předpisech smluvních států“
.
Jen tak pro orientaci a jisté dokreslení rozsahu vlivu smluv o zamezení dvojímu zdanění cituji o počtu aktuálních smluv v okamžiku
ratifikace
z Předkládací zprávy pro Parlament ČR k Úmluvě5):
„Z celkového počtu
88 platných smluv
, které pokrývají 89 států a jurisdikcí (smlouva se Srbskem a Černou Horou se vztahuje na oba nově vzniklé státy), Česká republika pokryje následujících
52 smluv
, k nimž budou při ukládání ratifikační listiny depozitáři Úmluvy (Generální tajemník OECD) učiněna následující oznámení podle čl. 29 odst. 3 Úmluvy.“
Citovaná
Úmluva
byla přijata v Paříži dne 24. 11. 2016, následně jménem České republiky podepsána, jak je již výše uvedeno, 7. 6. 2017 a v roce 2020 byl nejprve s touto Úmluvou vysloven souhlas Parlamentem České republiky a následně dokončena
ratifikace
prezidentem České republiky. Předkládací zpráva objasňuje zřetelně důvody přijetí této mezinárodní úmluvy takto:
„Úmluva představuje jeden z hmatatelných výsledků projektu
BEPS (Base erosion and profit shifting),
kdy v roce 2012 představitelé skupiny států G-20 vyzvali OECD, která sehrává v daňové oblasti na globální úrovni velmi významnou úlohu a která přeshraniční daňovou optimalizaci řešila i před tím, k tomu, aby se pokusila najít a navrhnout konkrétní řešení problémů souvisejících s postupným narušováním daňové spravedlnosti, integrity daňových systémů a s deformováním daňové soutěže, jako důsledkem vývoje, který umožnil, především tedy velkým nadnárodním společnostem, do velké míry minimalizovat jejich daňové zatížení, a to prostřednictvím strategií daňového plánování využívajících mezery a nesoulady v nastavených daňových pravidlech v různých státech světa, a to právě k tomu, aby jejich zisky nebyly buď vůbec zdaňovány, nebo k tomu, aby byly přesunuty do zemí či jurisdikcí s relativně nízkým efektivním zdaněním.“
Z citovaného odůvodnění Úmluvy lze vyvod

Související dokumenty

Zákony

531/1990 Sb., o územních finančních orgánech
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů
1/1993 Sb., Ústava České republiky
252/2000 Sb., o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek
253/2000 Sb., o mezinárodní pomoci při správě daní a o změně zákona č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech, ve znění pozdějších předpisů
286/2005 Sb., kterým se mění zákon č. 253/2000 Sb., o mezinárodní pomoci při správě daní a o změně zákona č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů
253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu
Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád
Zákon č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky
Zákon č. 164/2013 Sb., o mezinárodní spolupráci při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů
Zákon č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí
344/2013 Sb., o změně daňových zákonů v souvislosti s rekodifikací soukromého práva a o změně některých zákonů
330/2014 Sb., o výměně informací o finančních účtech se Spojenými státy americkými pro účely správy daní
105/2016 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti mezinárodní spolupráce při správě daní a zrušuje se zákon č. 330/2014 Sb., o výměně informací o finančních účtech se Spojenými státy americkými pro účely správy daní
186/2016 Sb., o hazardních hrách
188/2016 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o hazardních hrách a zákona o dani z hazardních her
92/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 164/2013 Sb., o mezinárodní spolupráci při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 105/2016 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti mezinárodní spolupráce při správě daní a zrušuje se zákon č. 330/2014 Sb., o výměně informací o finančních účtech se Spojenými státy americkými pro účely správy daní
305/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 164/2013 Sb., o mezinárodní spolupráci při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
94/2018 Sb., kterým se mění zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
80/2019 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony
149/2020 Sb., ve věci návrhu na zrušení některých ustanovení zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů
159/2020 Sb., o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovými opatřeními v souvislosti s výskytem koronaviru SARS CoV-2
343/2020 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s implementací daňových předpisů Evropské unie a v oblasti zamezení dvojímu zdanění
386/2020 Sb., kterým se zrušuje zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů, a mění a zrušují další související právní předpisy
527/2020 Sb., kterým se mění zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, zákony související s přijetím zákona o evidenci skutečných majitelů a zákon č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, ve znění pozdějších předpisů

Vyhlášky

100/2003 Sb., kterou se mění vyhláška č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích
79/2005 Sb., kterou se mění vyhláška č. 433/2003 Sb., o způsobu výpočtu nároku na vrácení spotřební daně zaplacené v cenách některých minerálních olejů spotřebovaných v zemědělské prvovýrobě, lesních školkách a při obnově a výchově lesa a o způsobu a podmínkách vedení dokladů a evidence a o normativech spotřeby těchto výrobků
2/2014 Sb., kterou se mění vyhláška č. 352/2004 Sb., o provozní a technické propojenosti evropského železničního systému, ve znění pozdějších předpisů
33/2014 Sb., o vyhlášení Národní přírodní památky Hodonínská Dúbrava a stanovení jejích bližších ochranných podmínek
108/2016 Sb., o stanovení vyňatých účtů pro účely automatické výměny informací s jiným státem v rámci mezinárodní spolupráce při správě daní
26/2019 Sb., o stanovení vyňatých účtů pro účely automatické výměny informací s jiným státem v rámci mezinárodní spolupráce při správě daní

Mezinárodní smlouvy

79/2005 Sb.m.s. o sjednání Smlouvy mezi vládou České republiky a vládou Francouzské republiky o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku
33/2014 Sb.m.s. o sjednání Dohody mezi vládou České republiky a vládou Andorrského knížectví o výměně informací v daňových záležitostech