Elektronická pošta

  • Článek
Nejvyšší správní soud však již v citovaném rozsudku uvedl, že § 56 odst. 1 písm. b) daňového řádu neumožňuje správci daně vyloučit přijímání e-mailových datových zpráv, a vyložil, že na finanční správu se vztahují obecné předpisy o příjmu podání v podatelně. Nemůže tak sama bez zákonného zmocnění rozhodnout, že podání učiněná prostřednictvím e-mailu nebude přijímat. Výše uvedený závěr Nejvyššího správního soudu zároveň neznamená, že by bylo znemožněno využívat jiné systémy pro dálkovou komunikaci (jako aplikace EPO). Finanční správě nic nebrání v tom, aby systém EPO nabídla adresátům svých služeb, ovšem v případě, kdy se osoba rozhodne využít pro komunikaci s finanční správou namísto tohoto systému e-mail se zaručeným elektronickým podpisem, je správce daně jako veřejnoprávní původce podle § 3 odst. 1 písm. a) zákona o archivnictví ve spojení s § 1 odst. 2 zákona č. 456/2011 Sb. , o Finanční správě České republiky, povinen takové podání přijmout jako podání dle § 71 odst. 1 daňového řádu . Z výše uvedeného shrnutí daňového řízení je zřejmé, že ačkoliv správce daně nesprávně tvrdil, že stěžovatelkou učiněná podání je třeba považovat za neúčinná, na zaslané e-maily, vyjádření a stížnosti vždy reagoval, a to nejen upozorněním na nutnost podání opakovat, ale i na jejich obsah. Nejasnosti vyplývající z jejich obsahu projednal během ústních jednání. Lze tak shrnout, že v projednávané věci neexistuje podání, které by stěžovatelka zaslala e-mailem se zaručeným elektronickým podpisem, kterým by se správce daně věcně nezabýval. Stěžovatelka tak nebyla nijak zkrácena na svých právech, protože obsahově se správní orgány s jejími podáními vypořádaly. Není tak důvod ke zrušení jimi vydaných rozhodnutí.
Vydáno: 31. 08. 2021
  • Článek
E-maily při správě daní JUDr. Ing. Ondřej Lichnovský, Specialis s.r.o., advokátní kancelář Podání daňového přiznání prostřednictvím datové zprávy s uznávaným elektronickým podpisem zaslané na e-mailovou adresu zveřejněnou správcem daně...
Vydáno: 30. 04. 2021
  • Článek
Můžeme zasílat na základě žádosti zaměstnance jeho výplatní pásky na uvedený soukromý e-mail ve formátu PDF bez šifrování, prostě klasický soubor PDF?
Vydáno: 05. 10. 2017
  • Článek
Je pravda, že kdo má datovou schránku, je povinen podávat daňová přiznání přes tuto datovou schránku? Pokud ano, kterých daňových přiznání se to týká? Údajně je za nesplnění této povinnosti pokuta 2 000 Kč. Také se chci zeptat, pokud jsme organizace a máme datovou schránku i kvalifikovaný elektronický podpis, můžeme podat daňové přiznání elektronicky s použitím kvalifikovaného elektronického podpisu (a ne přímo datovou schránkou)?
Vydáno: 27. 07. 2017
  • Článek
Motto: Informatik je odborník, který vyřeší problém, jenž vůbec neexistoval, způsobem, kterému nikdo nerozumí. Informační systém datových schránek (dále „ISDS“) je v provozu již více než šest let, z toho přes tři roky jej povinně využívají i daňoví poradci. Za tu dobu nenastaly z pohledu technických podmínek a funkcionalit žádné převratné změny či novinky a je to dobře, protože u tak zásadního systému pro elektronickou komunikaci je stabilita chvályhodnou vlastností a neměnnost systému je příznakem jeho dobrého fungování. Některé nové funkce ale bylo přece jen možno zaznamenat a právě těm je věnován tento článek.
Vydáno: 16. 05. 2016
  • Článek
Motto: Když prohraješ, neprohraj i poučení, které z toho vyplynulo. Čínské přísloví Informační systém datových schránek (dále „ISDS“) je v provozu již více než šest let, z toho přes tři roky jej povinně využívají i daňoví poradci. I přesto se stále najdou oblasti a problémy, které nejsou doposud jednoznačně vyřešeny, anebo se o nich zatím příliš nediskutovalo. Patří mezi ně také otázka osob, které byly k používání datové schránky pověřeny - tedy osoby pověřené a administrátoři a právě jim se budu na následujících řádcích věnovat.
Vydáno: 07. 01. 2016
  • Článek
Datové schránky a zdravotní pojištění Ing. Antonín Daněk Jedním z důsledků vpravdě bouřlivého rozvoje informačních technologií je komunikace mezi vybranými subjekty prostřednictvím datových schránek. V České republice funguje informační...
Vydáno: 27. 10. 2015
  • Článek
V současné době nabývá stále více na významu elektronické doručování namísto klasického zasílání písemností poštou. Judikatuře na téma elektronická komunikace se správcem daně jsme se v našem časopise věnovali již v čísle 7/2011. Protože od té doby uplynulo několik let, nejprve shrneme některé rozsudky z uvedeného článku, a dále uvedeme další soudní rozhodnutí.
Vydáno: 27. 08. 2015
  • Článek
Motto: „Žádný problém není tak velký, aby se nedal někam přimontovat.“ Murphy Doba papíru skončila, nastupují nuly a jedničky jako nositel informace a digitální zprostředkovatel komunikace. Elektronizace státní správy postupuje nezadržitelně vpřed a informační technologie představují dnes již nezbytný nástroj pro řadu profesí. Jaká je situace v oblasti správy daní, jak lze komunikovat se správcem daně bezpapírově, tedy elektronicky?
Vydáno: 31. 03. 2015
  • Článek
Podnikatelé žijí jakoby ve zrychleném čase, denně musejí činit řadu okamžitých rozhodnutí, vnímat záplavu informací a téměř nepřetržitě s kdekým komunikují, přičemž díky moderním technologiím nezáleží na prostorové vzdálenosti. Kvůli neustále sílící regulaci a byrokratizaci musejí nekonečná data přijmout, zpracovat a prověřit také všemožné úřady, v čele s finančními. Není čas posílat na úřady stále objemnější obálky - nemám na mysli úplatky. Ostatně proč by měl podnikatel příslušná data z počítače tisknout a v papírově podobě posílat na úřad, kde je úředníci zase naopak přepíšou do svých počítačů. Jednodušší je přece pro všechny posílat data rovnou z počítače podnikatele do počítače příslušného úřadu. A protože lidé obecně neradi mění své „papírové“ zvyky, i když by jim to zpravidla prospělo, je třeba je k tomu donutit zákony. V tomto příspěvku se podíváme, jaký je aktuální stav tohoto nucení podnikatelů k povinně elektronické komunikaci zejména s finančními úřady.
Vydáno: 25. 03. 2015
  • Článek
Anglická královna údajně kdysi prohlásila, že dvě věci jsou v lidském životě nevyhnutelné - smrt a daně. Při pohledu na dnešní situaci lze doplnit, že také využití informačních technologií (IT), resp. počítačů. Nastoupený trend je jasný a jedním z jeho projevů je i rozšiřování situací, kdy již neexistuje alternativní varianta k elektronické cestě. Typickou oblastí pro ilustraci právě uvedeného jsou daňová podání, u nichž je postup digitalizace obzvlášť markantní. Od počátku tohoto roku došlo navíc k dalšímu posunu na základě novely ustanovení daňového řádu , kterou byl rozšířen okruh daňových subjektů povinných využívat elektronickou komunikaci v případě, pokud mají zákonem uloženou povinnost ověření účetní závěrky auditorem, anebo jim byla zpřístupněna datová schránka. A právě na držitele datových schránek se zaměříme nejvíce.
Vydáno: 02. 02. 2015
  • Článek
Doručování do datových schránek JUDr. Ing. Ondřej Lichnovský Lichnovský, Ondrýsek & partneři, a.s. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 21.11.2013, sp. zn. 7 Afs 5/2013, www.nssoud.cz. K předpisům: -...
  • Článek
Úskalí mailových podání JUDr. Ing. Ondřej Lichnovský Lichnovský, Ondrýsek & partneři, a.s. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 27.11.2013, sp. zn. 1 Afs 93/2013, www.nssoud.cz. K předpisům: - §...
  • Článek
Od 1. 1. 2014 jsou zaměstnavatelé povinni předepsané tiskopisy podávat České správě sociálního zabezpečení (ČSSZ), resp. příslušné správě sociálního zabezpečení (OSSZ, PSSZ, MSSZ) elektronicky. Zaměstnavatelé, kteří tento způsob zasílání tiskopisů dosud nevyužívají, tak mají poslední dny na to, aby se na povinnou elektronickou komunikaci s ČSSZ, resp. s příslušnou OSSZ (PSSZ, MSSZ) připravili. K 30. 9. 2013 evidovala ČSSZ přes 269 tis. zaměstnavatelů (s 4,3 mil. zaměstnanců), kterých by se tato povinnost měla týkat.
Vydáno: 26. 11. 2013
  • Článek
Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 16.5.2013, čj. 5 Afs 76/2012-28 , www.nssoud.cz
  • Článek
Lze bez nadsázky říci, že pojem „osobní údaj“ je pojmem základním. Definice osobního údaje charakterizuje vlastně předmět zákona č. 101/2000 Sb. , o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoOU“), i v tom smyslu, že nejedná-li se při zpracování informací o údaj osobní, ZoOU se na zpracování takových informací vztahovat nebude. Podle ustanovení § 4 písm. a) ZoOU se osobním údajem rozumí jakákoliv informace týkající se určeného nebo určitelného subjektu údajů. Subjekt údajů se považuje za určený nebo určitelný, jestliže lze subjekt údajů přímo či nepřímo identifikovat zejména na základě čísla, kódu nebo jednoho či více prvků, specifických pro jeho fyzickou, fyziologickou, psychickou, ekonomickou, kulturní nebo sociální identitu. Je současně zřejmé, že pojem je definičně determinován několika faktory, resp. prvky.
Vydáno: 23. 04. 2013
  • Článek
Doručování do datových schránek Ondřej Lichnovský Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 8. 2012, sp. zn. 1 Ans 7/2012, www.nssoud.cz K K předpisům: -§ 42 DŘ. „Ohledně pověřených...
UZAVŘENÉ PŘÍSPĚVKY ke dni 18.9.2012 Správa daní 378/18.09.12 Podání prostřednictvím datové schránky Předkládá: MVDr. Milan Vodička, daňový poradce, číslo osvědčení 1366 1. Cíl příspěvku Vzhledem k povinnému používání datových...
Vydáno: 18. 09. 2012
  • Článek
V rámci správy daní lze při komunikaci se správcem daně využít několika způsobů podávání. Obecně je podání upraveno v § 70 až § 74 zákona č. 280/2009 Sb. , daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „DŘ“). Kromě klasického - písemného podávání umožňuje daňový řád i podávat daňová podání elektronicky.
Vydáno: 21. 06. 2012
  • Článek
Před dvěma lety, v neděli 1. listopadu 2009, se naplno rozběhl ostrý provoz Informačního systému datových schránek. Postupně bylo zřízeno téměř 450 000 schránek a systémem prošlo více než 56 milionů datových zpráv. Většinu z těchto zpráv odeslaly úřady, které mají zákonnou povinnost této formy komunikace. Správce a provozovatel systému, tj. Ministerstvo vnitra a Česká pošta, už snad zbavily systém všech prvotních neduhů a snaží se o zvýšení přitažlivosti této formy komunikace i pro podnikatele a soukromé osoby. Cílem je zvýšit celkový objem přenášených zpráv, a to zejména počet datových zpráv, které budou odesílat firmy (prozatím především přijímají zprávy zaslané úřady), a zvýšit počet datových schránek zřízených na žádost soukromými osobami.
Vydáno: 20. 10. 2011