Důvodová zpráva k zákonu č. 243/2016 Sb., změna některých zákonů v souvislosti s
přijetím celního zákona
Mgr.
Bohuslav
Sobotka,
Předseda vlády
Ing.
Andrej
Babiš,
1. místopředseda vlády a ministr financí
I. Obecná část
1. Zhodnocení platného právního stavu
A. Adaptace právního řádu České republiky na celní
kodex
Unie a navazující právní
předpisyCelní problematika je v současné době upravena zejména nařízením Rady č. 2913/92, kterým
se vydává celní
kodex
Společenství (dále jen „celní kodex
Společenství“) a dále nařízením Komise č.
2454/93, kterým se provádí nařízení Rady (EHS) č. 2913/92, kterým se vydává celní kodex
Společenství.Stávající celní
kodex
Společenství bude od 1. května 2016 plně nahrazen nařízením
Evropského Parlamentu a Rady (EU) č. 952/2013 ze dne 9. října 2013, kterým se stanoví celní kodex
Unie (dále jen „celní kodex
Unie“). Celní kodex
Unie je již částečně účinný od 30. října 2013,
nicméně z důvodu tvorby prováděcích a delegovaných aktů nabude plné účinnosti 1. května 2016. S
tímto datem je spojeno i zrušení současných relevantních právních předpisů, zejména celního kodexu
Společenství a prováděcích předpisů k celnímu kodexu Společenství.Adaptačním tuzemským právním předpisem vůči celnímu kodexu Společenství je stávající zákon
č. 13/1993 Sb., celní zákon, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „celní zákon z roku 1993“), který nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1993.
S celní problematikou je spjata řada dalších zákonů, které jsou navázány na celní
kodex
Společenství a celní zákon z roku 1993. Jedná se
především o zákony daňové a zákony, které se vztahují k působnosti orgánů Celní správy České
republiky (dále jen „orgány celní správy“).B. Odstranění limitu místní příslušnosti správce daně při výkonu kontrolních
postupů
Problematika odstranění limitu místní příslušnosti správce daně při výkonu kontrolních
postupů se v rámci platné právní úpravy dotýká procesních institutů daňového práva a též velmi úzce
souvisí s právní úpravou kompetencí orgánů, které vykonávají správu daní. Současná právní úprava
sice obsahuje mechanismy, které jsou způsobilé přenést místní příslušnost na jiného správce daně,
nejsou však natolik účinné a flexibilní, aby byly v praxi jednoduše využitelné v boji s daňovými
úniky.
Navržená právní úprava se v oblasti odstranění limitu místní příslušnosti správce daně při
výkonu kontrolních postupů dotýká následujících institutů daňového práva procesního:
-
místní příslušnost správce daně (§ 13
zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, dále jen „daňový
řád“),
-
možnost správce daně provádět úkony mimo obvod své územní působnosti
(§ 15 daňového řádu),
-
možnost správce daně dokončit daňovou kontrolu po změně místní příslušnosti
(§ 87 daňového řádu),
-
sídlo daňového subjektu (zejména § 13
daňového řádu, příslušná ustanovení zvláštních daňových zákonů a v neposlední řadě
§ 136 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve
znění pozdějších předpisů),
-
delegace
(§ 18 daňového
řádu),-
atrakce
(§ 19 daňového
řádu),-
dožádání (§ 17 daňového
řádu),
-
provádění vyhledávací činnosti správcem daně bez dožádání
(§ 78 odst. 4 daňového řádu).
Detailní popis těchto institutů je obsažen v části A bod 1.3 Závěrečné zprávy z hodnocení
dopadů regulace (RIA), která je přílohou důvodové zprávy.
Vedle procesních nástrojů se problematika místní příslušnosti úzce dotýká právní úpravy
kompetencí klíčových správců daně v resortu Ministerstva financí, jimiž jsou
-
orgány Finanční správy České republiky (dále jen „orgány finanční správy“), tvořené
Generálním finančním ředitelstvím, Odvolacím finančním ředitelstvím a finančními úřady, upravené
zejména zákonem č. 456/2011 Sb., o Finanční správě
České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o Finanční správě ČR“),
a
-
orgány celní správy, tvořené Generálním ředitelstvím cel a celními úřady upravené
zejména zákonem č. 17/2012 Sb., o Celní správě České
republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o Celní správě ČR“).
Detailní popis uvedené právní úpravy je taktéž obsažen v části A bod 1.3 Závěrečné zprávy
z hodnocení dopadů regulace (RIA), která je přílohou důvodové zprávy.
C. Změna působnosti a organizace orgánů celní správy v rámci trestního řízení
Orgány celní správy podle současného znění zákona č.
141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád),
ve znění pozdějších předpisů (dále jen „trestní řád“), jako tzv. pověřené celní orgány plní úkoly
policejních orgánů (orgánů činných v trestním řízení), a to zejména vedle Policie České republiky. V
roli policejních orgánům jim především připadá
kompetence
k provádění prověřování skutečností
nasvědčujících tomu, že byl spáchán trestný čin (dále jen „prověřování“).Tato
kompetence
je v současné době zákonem o Celní
správě ČR rozdělena mezi Generální ředitelství cel a celní úřady podle závažnosti, rozsahu a
charakteru prověřované trestné činnosti. Určujícím hlediskem přitom je celostátní nebo mezinárodní
význam daného případu, který v případě potřeby posuzuje Generální ředitelství cel. Příslušníci
zařazení na celních úřadech plnící úkoly pověřených celních orgánů nejsou dále organizováni ve vazbě
na různé typy trestné činnosti a nepodléhají další specializaci, oproti tomu na Generálním
ředitelství cel se tito celníci specializují podle dvou základních oblastí na celně-daňovou trestnou
činnost a drogovou trestnou činnost.Podle současného znění trestního řádu se
kompetence
pověřených celních orgánů v trestním řízení omezuje na trestné činy spáchané porušením
celních předpisů a předpisů o dovozu, vývozu nebo průvozu zboží, a to i v případech, kdy se jedná o
trestné činy příslušníků ozbrojených sil nebo bezpečnostních sborů, a dále porušením právních
předpisů při umístění a pořízení zboží v členských státech Evropských společenství, je-li toto zboží
dopravováno přes státní hranice České republiky. V případech porušení daňových předpisů se celní
orgány podílejí na trestním řízení pouze v případě, že jsou současně správcem daně podle jiných
právních předpisů.Konkrétně se jedná o spotřební daně (viz § 1
odst. 3 zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
„zákon o spotřebních daních“)) a tzv. energetické daně (viz čl. LXXII, § 1 odst. 2, čl. LXXIII, § 1
odst. 2 a čl. LXXIV, § 1 odst. 2 zákona č. 261/2007
Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů). V oblasti daně z
přidané hodnoty je situace složitější. Se vstupem České republiky do Evropské unie 1. května 2004
zůstaly orgány celní správy správcem daně z přidané hodnoty pouze při dovozu zboží ve vybraných
případech (např. v situaci, kdy se jedná o osobu, která není plátcem daně z přidané hodnoty), jak
stanovuje zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané
hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o dani z přidané hodnoty“).
Přitom okruh trestné činnosti spočívající například pouze ve zkrácení daně z přidané
hodnoty (cílem útoku pachatele je pouze tato daň, resp. snaha daň neuhradit či neoprávněně
uplatňovat nárok na odpočet) dnes jednoznačně převyšuje nad podvody se spotřebními daněmi, a je
proto oprávněným zájmem státu zaměřovat výkon státní moci na správný výběr této daně a potírání
související daňové trestné činnosti. Policie České republiky, která je v současnou chvíli jako
jediná příslušná ve většině případů zkrácení daně z přidané hodnoty provádět prověřování a
vyšetřování (jako další fázi trestního řízení) této trestné činnosti, nemá personální zdroje na
řádné šetření všech obdržených podnětů a trestních oznámení, natož na provádění vlastní vyhledávací
činnosti. Problém představuje i nižší míra kvalifikace ve vysoce specializované daňové oblasti.
Obdobně pak u dalších daní, tzv. přímých, zejména u daně z příjmů fyzických osob a daně z příjmů
právnických osob.
V převážné většině případů, které mají být v současné době v trestním řízení řešeny pro
podezření ze spáchání daňového trestného činu, jsou orgány celní správy jako orgány činné v trestním
řízení v rámci resortu Ministerstva financí věcně nepříslušné, v čemž je spatřován zásadní
nedostatek stávající právní úpravy.
Z pohledu dotčených skutkových podstat trestných činů v současnosti orgány celní správy
plní roli policejních orgánů v daňové oblasti především ve vztahu k těmto trestným činům:
-
zkrácení daně, poplatku a podobné povinné platby podle
§ 240 zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen „trestní zákoník“), v jehož případě se navíc v blízké
budoucnosti předpokládá rozšíření kvalifikované skutkové podstaty (mimo spáchání činu ve velkém
rozsahu se nově bude jednat o kvalifikovanou skutkovou podstatu tehdy, bude-li čin spáchán ve
spojení s organizovanou skupinou působící ve více státech) a současné zavedení trestnosti přípravy
tohoto trestného činu,
-
nesplnění oznamovací povinnosti v daňovém řízení podle
§ 243 trestního zákoníku,
-
porušování předpisů o nálepkách a jiných předmětech k označení zboží podle
§ 244 trestního zákoníku,
-
padělání a pozměnění předmětů k označení zboží pro daňové účely a předmětů
dokazujících splnění poplatkové povinnosti podle § 245
trestního zákoníku.
Pokud jde o vnitřní rozvržení působnosti pověřených celních orgánů mezi Generální
ředitelství cel a celní úřady, není již stávající právní úprava, převzatá z
původního zákona č. 185/2004 Sb., o Celní správě České
republiky, ve znění pozdějších předpisů, plně vyhovující. Nabytím účinnosti
zákona o Celní správě ČR k datu 1. ledna 2013 a vznikem
15 celních úřadů došlo k rozdělení útvarů pátrání s vymezenou místní příslušností podle původního
krajského uspořádání. Současně došlo k mírnému personálnímu posílení celorepublikového útvaru
(Generálního ředitelství cel) plnícího úkoly policejního orgánu na úseku daňové trestné činnosti. Po
dvouleté účinnosti zákona a vyhodnocení organizační změny při zabezpečování této
de facto
kompetence
je
jednoznačné, že současný stav je nevyhovující a vyžaduje zásadní změnu, která bude reflektovat
nynější hrozby v podobě organizované celní (environmentální kriminalita, duševní vlastnictví, dovoz
a vývoz omamných a psychotropních látek a prekursorů) a zejména daňové trestné činnosti.Problematické je především zákonné vymezení věcné působnosti Generálního ředitelství cel,
resp. celních úřadů, spočívající v rozdělení okruhu případů na ty, které jsou celostátního nebo
mezinárodního významu, a které nikoliv. Toto určení je problematické tam, kde na začátku trestního
řízení nemusí být (a zpravidla nebývají) všechny okolnosti známé a v průběhu prověřování dochází ke
kompetenčním sporům, neboť po rozpracování prvotních informací je například zjevné, že škoda
způsobená trestným činem bude vícenásobně převyšovat hranici velkého rozsahu, místa páchání trestné
činnosti se nachází v několika krajích České republiky, rozkrývaná organizovaná skupina je napojená
na zahraniční subjekty atd., a z toho důvodu je nezbytné, aby celní úřad spis předal Generálnímu
ředitelství cel, kterému ovšem pro úspěšné pokračování v trestním řízení chybí personální zdroje. V
současné době k těmto případům dochází velmi často, a to zejména s ohledem na zaměření Celní správy
ČR jako orgánu na boj se závažnou daňovou trestnou činností. V případě rozšíření věcné působnosti
orgánů celní správy jako policejních orgánů ve vztahu k trestné činnosti spočívající ve zkrácení
daně z přidané hodnoty nebo dalších daní se do budoucna jedná o překážku bránící hladkému průběhu
prověřování bez nutnosti věc předávat jiným útvarům Celní správy ČR, aniž by jeden nebo druhý
pověřený celní orgán prováděl svou kompetenci mimo vymezenou věcnou působnost.
D. Další změny obsažené v návrhu zákona
Do návrhu zákona byly zahrnuty též některé další dílčí změny v zákonech, které je nutné
novelizovat z důvodu adaptace těchto předpisů na celní
kodex
Unie a navazující právní
předpisy.V zákoně o Finanční správě ČR byl
identifikován nevyhovujícíc vztah organizace soustavy orgánů finanční správy ke struktuře služebních
úřadů podle zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě
(dále jen „zákon o státní službě“), který není plně přizpůsoben pro třístupňovou soustavu správních
orgánů. Soustava orgánů finanční správy je v současnosti tvořena Generálním finančním ředitelstvím,
Odvolacím finančním ředitelstvím a finančními úřady, přičemž Generální finanční ředitelství je
jedinou účetní jednotkou pro celou soustavu. Odvolací finanční ředitelství, které před účinností
zákona o státní službě nedisponovalo personální
pravomocí vůči podřízeným finančním ůřadům, není ani dnes vybaveno pro roli služebního úřadu, resp.
služebního orgánu nadřízeného finančním úřadům.
Dále byla identifikována potřeba rozšíření okruhu registrů a evidencí veřejné správy, do
kterých by měly orgány finanční správy, resp. orgány celní správy získat přímý přístup. V
současnosti je okruh těchto registrů a evidencí uveden v §
18 zákona o Finanční správě ČR a v § 58 zákona o
Celní správě ČR.
Vzhledem k adaptaci zákona o dani z přidané
hodnoty na celní
kodex
Unie dochází ke změnám v oblasti svobodných skladů a svobodných pásem.
V zákoně o dani z přidané hodnoty jsou svobodné sklady
a svobodná pásma považovány za území mimo území Evropské unie. Umístění nebo dodání zboží do
svobodného pásma nebo svobodného skladu se považuje za vývoz zboží. Dodání zboží umístěného ve
svobodném skladu nebo ve svobodném pásmu je osvobozeno od daně s nárokem na odpočet daně. Obdobně je
osvobozeno od daně s nárokem na odpočet daně poskytnutí služeb vztahujících se ke zboží umístěnému
ve svobodném skladu nebo ve svobodném pásmu.Současné znění zákona o dani z přidané
hodnoty zahrnuje rovněž úpravu pokut za nepodání kontrolního hlášení v § 101h. Tyto pokuty
vznikají buď ze zákona (§ 101h odst. 1 zákona o dani z
přídané hodnoty), nebo jsou ukládané konstitutivním rozhodnutím správce daně, což umožňuje
široké správní uvážení (§ 101h odst. 2 a
3 zákona o dani z přidané hodnoty). První
zmíněné sankce vznikající se zákona jsou ukládány za nesplnění povinnosti podat kontrolní hlášení.
Tato konstrukce pokuty vznikající ze zákona není v daňovém právu neobvyklá. Mezi přednosti této
úpravy patří předem předvídatelný následek, respektující zásadu rovnosti, minimalizující riziko
libovůle a korupce, ale také významnou měrou snižující administrativní náročnost (pro obě strany)
spojenou s jeho ukládáním. Takováto konstrukce má význam zejména tam, kde je předpokládána vyšší
kvantita případů, a to jak z pohledu počtu povinných osob, tak z hlediska frekvence dané povinnosti,
což je případ kontrolního hlášení. Logickou nevýhodou z toho plynoucí je pak nemožnost zohlednit
specifika daného případu.
Současná právní úprava nemá dopad ve vztahu k zákazu diskriminace.
2. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy
A. Adaptace právního řádu České republiky na celní
kodex
Unie a navazující právní
předpisyNávrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím celního zákona, je
standardním návrhem právního předpisu provádějící dílčí změny v některých zákonech, jejichž potřeba
je vyvolána reakcí na celní
kodex
Unie a návrhem nového celního zákona.Navrhované změny jsou především terminologického charakteru a kladou si za cíl zajistit
vnitřní terminologickou jednotu a bezrozpornost tuzemského právního řádu s celním kodexem Unie a
novým celním zákonem. Kromě nahrazování či zrušování
odkazů na zrušovaný celní
kodex
Společenství a celní zákon z
roku 1993 lze jako příklad změn staré a nové úpravy, na které je třeba reagovat, uvést
tyto:-
Pojem „celně schválené určení“ jako stávající nejobecnější kategorizace možného
nakládání se zbožím již nebude používán.
-
Pojem „svobodný sklad“ již nebude používán.
-
Byly zrušeny pojmy „režim s hospodářským účinkem“ a „režim s podmíněným osvobozením
od cla“. Celní režimy, které pod tyto pojmy spadaly, buď byly zrušeny, nebo byly souhrnně označeny
pojmem „zvláštní celní režimy“.
-
Byly zrušeny celní režimy aktivní zušlechťovací styk v systému vracení cla a celní
režim přepracování pod celním dohledem.
Navrhovaná právní úprava v souvislosti s výše uvedeným novelizuje zejména daňové zákony a
zákony, které se vztahují k působnosti orgánů celní správy.
Mezi daňové zákony, které je třeba přizpůsobit celnímu kodexu Unie a
novému celnímu zákonu, náleží následující
zákony:
-
zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních
daních, ve znění pozdějších předpisů;
-
zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané
hodnoty, ve znění pozdějších předpisů;
-
zákon č. 307/2013 Sb., o povinném
značení lihu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o povinném značení
lihu“).
Terminologickou jednotnost je však třeba zajistit i v řadě dalších zákonů, které se
vztahují k působnosti orgánů celní správy. Ačkoliv se přijetí celního kodexu Unie a
nového celního zákona dotkne více než 40 zákonů,
charakter provedených změn není zásadního charakteru. K významnějším změnám bylo přistoupeno zejména
v následujících zákonech:
-
zákon č. 17/2012 Sb., o Celní správě
České republiky, ve znění pozdějších předpisů;
-
zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární
péči a o změně některých souvisejících zákonů (veterinární zákon), ve znění pozdějších
předpisů;
-
zákon č. 326/2004 Sb., o
rostlinolékařské péči a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších
předpisů;
-
zákon č. 594/2004 Sb., jímž se provádí
režim Evropských společenství pro kontrolu vývozu, přepravy, zprostředkování a tranzitu zboží
dvojího užití, ve znění pozdějších předpisů.
Z hlediska zasazení do kontextu celé navrhované právní úpravy lze odkázat na důvodovou
zprávu k novému celnímu zákonu, která se vymezuje k
adaptaci tuzemského právního řádu na celní
kodex
Unie.B. Odstranění limitu místní příslušnosti správce daně při výkonu kontrolních
postupů
Předmětem návrhu zákona v této části je odstranění limitu místní příslušnosti finančních a
celních úřadů jako správců daně, přičemž je tak činěno novelizací
zákona o Finanční správě ČR a
zákona o Celní správě ČR.
Změna spočívá v zavedení celostátní územní působnosti finančních a celních úřadů pro účely
provádění vyhledávací činnosti a kontrolních postupů (zejména postupu k odstranění pochybností a
daňové kontroly). Kromě obecné územní působnosti finančních a celních úřadů, která je v principu
vykonávána na území vyššího územního samosprávného celku (kraje), jehož název je součástí názvu
finančního, resp. celního úřadu, se navrhuje, aby pro tzv. vybranou působnost, tvořenou prováděním
vyhledávací činnosti a kontrolních postupů, každý z těchto úřadů disponoval zvláštní územní
působností pro území celé České republiky. Pro výkon vybrané působnosti tak budou v konkrétním
případě příslušné všechny finanční, resp. celní úřady.
Obecně místně příslušným správcem daně pro ostatní okruh činností mimo vybranou působnost
zůstane tzv. obecně místně příslušný správce daně určený na základě kritéria místa pobytu, sídla či
jiného ukazatele podle daňového řádu, případně jiných
daňových zákonů, které obsahují speciální úpravu. Ve vztahu k ostatním činnostem zůstane rozsah
územní působnosti finančních a celních úřadů nezměněn. To platí zejména o kompetenci k vedení
daňového řízení včetně stanovení daně, která není navrhovanou změnou dotčena.
Navržené řešení umožní zejména koncentraci provádění kontrolních postupů u daně z přidané
hodnoty ve vztahu ke všem článkům řetězce u jednoho správce daně, bez ohledu na obecná kritéria
místní příslušnosti. Současně toto řešení předpokládá vysokou míru koordinace orgánů finanční a
celní správy na daném úseku působnosti. Jelikož v daných věcech bude místně příslušných více správců
daně, je současně zapotřebí upravit pravidla pro řešení kolizí při výkonu pravomocí, které z povahy
věci může v konkrétním případě vykonávat výlučně jeden správce daně (především provádění daňové
kontroly). Navržené obecné pravidlo vychází ze stávající právní úpravy, kde platí princip priority
(řízení či jiný postup provede ten orgán, který jej jako první zahájí), který však ustupuje dohodě
dotčených orgánů. Po ukončení příslušného postupu aktivní správce daně předá veškeré písemnosti či
jiné podklady obecně místně příslušnému správci daně, který je příslušný k vedení daňového řízení a
stanovení daně.
Zároveň je nutné upravit pravidla pro komunikaci mezi daňovým subjektem a správcem daně
(zejména seznamování se s obsahem písemností zakládaných do spisu či uplatňování plných mocí), a to
především v zájmu toho, aby navrženým řešením nedošlo k neproporcionálnímu zhoršení postavení
daňových subjektů.
Negativní vliv limitu místní příslušnosti je pociťován primárně u správy daně z přidané
hodnoty, kterou spravují orgány finanční správy a v omezeném rozsahu i orgány celní správy.
Mechanismus přenosu místní příslušnosti však může být efektivně využit i při správě dalších daní,
které spadají do působnosti orgánů finanční a celní správy (například daně z příjmů či spotřební
daně). U ostatních správců daně než jsou orgány finanční a celní správy, tj. jiných orgánů, které
spravují peněžitá plnění, která jsou příjmem veřejných rozpočtů, v režimu
daňového řádu, místní příslušnost nepředstavuje
limitující faktor pro výkon jejich správy, který by vyžadoval specifické řešení (například v případě
obcí a jimi spravovaných poplatků). Odstranění limitu místní příslušnosti správce daně je proto
navrhováno pouze v rámci působnosti orgánů finanční a celní správy (pokud je touto důvodovou zprávou
používán souhrnný pojem „správce daně“, je třeba jej dle kontextu vztahovat k těmto konkrétním
orgánům).
Detailní popis navržené právní úpravy je taktéž obsažen v části A Závěrečné zprávy z
hodnocení dopadů regulace (RIA), která je přílohou důvodové zprávy, a zejména pak ve zvláštní části
této důvodové zprávy.
C. Změna působnosti a organizace orgánů celní správy v rámci trestního řízení
Předmětem návrhu zákona je v této části změna zákona
o Celní správě ČR a trestního řádu, která
spočívá ve změně působnosti a organizace orgánů celní správy v rámci trestního řízení. Přitom návrh
zákona sleduje dva základní cíle. Prvním z těchto cílů je centralizování
kompetence
orgánů celní
správy v oblasti trestního řízení do jediného útvaru, organizačně začleněného v rámci Generálního
ředitelství cel. Druhým je pak rozšíření věcné působnosti pověřených celních orgánů v trestním
řízení o prověřování trestné činnosti spočívající v krácení dalších daní nad rámec současné věcné
působnosti vymezené trestním řádem.Ad Centralizace pověřených celních orgánů
Cílem předkládaného návrhu zákona je umožnit orgánům celní správy zefektivnit způsob
zabezpečení plnění úkolů policejního orgánu, vyplývajících pro ně z
trestního řádu a
zákona o Celní správě ČR tím, že tyto úkoly budou
centralizovány pod Generální ředitelství cel. Vnitřním organizačním řádem a interními akty řízení
pak generální ředitel Generálního ředitelství cel stanoví, který konkrétní organizační článek (sekce
nebo odbor) bude odpovědný za řádné zabezpečení této
kompetence
. Pružnější organizace práce a přímé
řízení pak umožní vytvářet vhodnější podmínky pro řešení jak nápadu bagatelní trestné činnosti
(především oznamovaná trestná činnost ze strany celních úřadů, vyplývající z prováděné kontrolní
činnosti), tak především pro úspěšné prověřování poznatků o nejzávažnější (celní a daňové) trestné
činnosti. Celní úřady by přijetím úpravy nebyly již pověřenými celními orgány.Přijetím navržené změny bude umožněno vytvoření maximálně funkční organizační struktury
formou útvaru vytvořeného ve struktuře Generálního ředitelství cel na základech dnes existujícího
odboru Pátrání, posíleného o celníky plnící úkoly policejního orgánu jejich přesunem z celních
úřadů. Současně budou zřízeny expozitury tohoto útvaru. Rozložení sil na území republiky bude
podstatně operativnější, bude možné podle potřeby jednodušeji přesouvat jednotlivé celníky nebo celé
skupiny celníků, kteří jako tým objasňují trestnou činnost, a to co nejblíže k místu jejího páchání
(lepší využívání lidských zdrojů), neboť základem činnosti tohoto útvaru zůstane operativně pátrací
činnost. Současně však bude možné do probíhajícího trestního řízení operativně zapojovat všechny
celníky útvaru s ohledem na přímé řízení (v současné době toto není dost dobře možné, neboť pověřený
celní orgán, kterým je celní úřad, je řízen ředitelem úřadu; obdobně jako v případě Policie České
republiky a jejích celorepublikových útvarů a jednotlivých krajských ředitelství).
Detailní popis navržené právní úpravy je taktéž obsažen v části B Závěrečné zprávy z
hodnocení dopadů regulace (RIA), která je přílohou důvodové zprávy, a zejména pak ve zvláštní části
této důvodové zprávy.
Ad Rozšíření působnosti pověřených celních orgánů v trestním řízení o prověřování trestné
činnosti spočívající v krácení dalších daní
Cílem právní úpravy týkající se rozšíření věcné působnosti orgánů celní správy v trestním
řízení o prověřování trestné činnosti spočívající v krácení dalších daní je umožnit jim řešit
případy trestné činnosti spočívající ve zkrácení daně z přidané hodnoty, ať už je předmětem
jakékoliv zdanitelné plnění ve smyslu zákona o dani z přidané
hodnoty.
Tzv. karuselové podvody s cílem zkrácení daně z přidané hodnoty jsou v současné době velmi
rozšířenou hospodářskou trestnou činností, která má zásadní dopad jak na rozpočet státu, tak na
tržní mechanismus a rovnou a spravedlivou hospodářskou soutěž. Daňová kriminalita způsobuje největší
škody – podle odhadů činí roční daňové úniky až stovky miliard Kč – a je pro ni typická vysoká
latence, která je odhadována na 30 až 50 %. Nejčastější formou páchání této trestné činnosti jsou
fiktivní faktury v oblasti obchodů s různým zbožím, stále častěji však v oblasti poskytování
reklamní činnosti, poradenství, studií oblastí trhu a jiných služeb, kde se zpětně jen obtížně
prokazuje podíl fiktivního plnění. V roce 2014 představovala největší zatížení trestné činnosti
daňového charakteru trestná činnost spočívající jednak v krácení daně z přidané hodnoty a spotřební
daně u minerálních olejů, jednak v karuselových podvodech s různými komoditami zboží (zpravidla
snadno manipulovatelné a hodnotné – tablety, počítačové komponenty, ale i zboží, které je obtížné
měřit a evidovat – kovový šrot, betonářská ocel apod.) a služeb.
Tím, že do boje s touto trestnou činností bude vedle Policie České republiky šířeji
zapojena i Celní správa ČR, resp. Generální ředitelství cel jako policejní orgán, bude pomocí
nástrojů trestního práva posílena represivní úloha státu jako jedno z opatření boje s daňovými
úniky, neboť opatření čistě daňová nemohou obstát v konfrontaci s organizovaným způsobem páchání
trestné činnosti, soustavně zaměřeného na obcházení daňové povinnosti.
Konkrétním cílem je tak stav, kdy jeden policejní orgán (jako orgán činný v trestním
řízení) zřízený v rámci resortu Ministerstva financí (jako ústředního orgánu pro oblast státního
rozpočtu) bude pokud možno v co nejširší míře vyhledávat a objasňovat daňovou trestnou činnost a
využije se tak maximálně synergie mezi všemi správci daně z tohoto resortu a policejním orgánem
stojícím po jejich „boku“. Jedním z nástrojů dosažení cíle je efektivní využití informačních zdrojů
jak orgánů celní správy (jako správců daně včetně jejich analytické činnosti), tak orgánů finanční
správy. Výkon působnosti pověřeného celního orgánu bude současně velmi významně synergicky podpořen
informačními zdroji získanými díky zavedení celostátní územní působnosti finančních a celních úřadů
k provádění vyhledávací činnosti a kontrolních postupů, která je rovněž předmětem tohoto návrhu
zákona.
Detailní popis navržené právní úpravy je taktéž obsažen v části C Závěrečné zprávy z
hodnocení dopadů regulace (RIA), která je přílohou důvodové zprávy, a zejména pak ve zvláštní části
této důvodové zprávy.
D. Další změny a promíjení pokut za porušení povinností souvisejících s kontrolním
hlášením
Do návrhu zákona byly zahrnuty též některé další dílčí změny v dotčených zákonech.
Příkladem mohou být novely zákona o Finanční správě ČR
a Celní správě ČR, které mimo jiné upravují:
-
zavedení principu, podle něhož bude pro účely
zákona o státní službě Generální finanční ředitelství
bezprostředně nadřízeným služebním úřadem Odvolacího finančního ředitelství a finančních úřadů, čímž
dojde ke zjednodušení aplikace zákona o státní službě
v prostředí orgánů finanční správy,
-
zavedení přímého přístupu orgánů finanční správy, resp. orgánů celní správy do
vybraných evidencí veřejné správy (evidence vedené Rejstříkem trestů, Rejstřík zástav vedený
Notářskou komorou České republiky atd.).
V zákoně o dani z přidané hodnoty jsou nad
rámec změn vyvolaných úpravou celního kodexu Unie navrhovány některé legislativně technické změny a
změny, které byly shledány jako nezbytné pro zvýšení právní jistoty plátců a zkvalitnění správy daně
z přidané hodnoty. Jedná se například o:
-
zrušení osvobození od daně z přidané hodnoty při propuštění zboží do svobodného
pásma, dodání zboží ve svobodném pásmu a poskytnutí služeb vztahujících se k tomuto zboží bude nově
zdanitelným plněním s nárokem na odpočet daně,
-
změnu místní příslušnosti pro osobu povinnou k dani, která nemá v tuzemsku sídlo ani
provozovnu, z Finančního úřadu pro hlavní město Prahu na Finanční úřad pro Moravskoslezský
kraj,
-
prodloužení lhůty pro reakci plátce na výzvu správce daně k odstranění pochybností
týkajících se podaného kontrolního hlášení z pěti kalendářních dnů na pět pracovních
dnů,
-
zakotvení ustanovení umožňujících moderaci výše pokut za nepodání kontrolního
hlášení, které vznikají ze zákona a které mají pevně stanovenou výši.
V případě moderace výše pokut za nepodání kontrolního hlášení se v závislosti na typu
pokuty navrhují dva způsoby moderace: (i) automatická liberace z povinnosti hradit pokutu a (ii)
prominutí pokuty.
Jde-li o pokuty podle § 101h odst. 1 písm.
a) zákona o dani z přidané hodnoty, tj. pokuta v pevné výši 1 000 Kč, navrhuje se využít
institut vyloučení jejího vzniku, pokud dojde k naplnění
zákonem o dani z přidané hodnoty předvídané podmínky.
Plátce, který tuto podmínku splní, má automaticky nárok na to, aby došlo k zohlednění této
skutečnosti. Nemusí se liberace jakkoli domáhat a může legitimně spoléhat na to, že splnění dané
podmínky bude správcem daně posouzeno před tím, než přistoupí k vydání platebního výměru na pokutu
ve výši 1 000 Kč, takže k jeho vydání vůbec nedojde. Současně se navrhuje zpětná liberace všech
pokut, které vznikly do účinnosti tohoto zákona a které nebyly dosud pravomocně uloženy.
V případě pokut podle § 101h odst. 1
písm. b) až d) zákona o dani z přidané hodnoty, tj. pokut vznikajících ze zákona v pevné výši
10 000 Kč, 30 000 Kč a 50 000 Kč, se navrhuje využít institut prominutí. Prominout výše uvedené
pokuty bude možné pouze na základě žádosti plátce. Lhůta pro podání žádosti o prominutí pokuty se
odvíjí od právní moci platebního výměru, jímž bylo rozhodnuto o povinnosti pokutu uhradit. Žádost o
prominutí pokuty tak musí být podána do 3 měsíců od právní moci výše uvedeného platebního výměru.
Pokuta bude prominuta pouze tehdy, budou-li splněny podmínky pro její prominutí. Vzhledem k
subsidiárnímu použití daňového řádu je třeba další
obecné podmínky hledat v § 259c daňového řádu.
Jde jednak o zohlednění četnosti porušování povinností při správě daní (tj. nejen povinnosti, která
vyústila v uložení sankce, jež je předmětem žádosti o prominutí). Dále je to objektivní podmínka
vylučující z možnosti ucházet se o prominutí ty osoby, které v posledních 3 letech závažným způsobem
porušily daňové nebo účetní předpisy. I v případě těchto pokut se navrhuje zakotvit přechodné období
pokrývající období od účinnosti institutu kontrolního hlášení do účinnosti úpravy prominutí. Bude
tak možné požádat o prominutí i u pokut, které vznikly přede dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona.
Navrhovaná právní úprava nemá dopad ve vztahu k zákazu diskriminace.
3. Vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy
A. Adaptace právního řádu České republiky na celní
kodex
Unie a navazující právní
předpisyPokud by nedošlo k provedením navrhovaných změn, nebyla by zajištěna vnitřní
terminologická jednota a bezrozpornost tuzemského právního řádu s celním kodexem Unie a
novým celním zákonem. Jinými slovy, česká právní
úprava by nebyla plně kompatibilní s právní úpravou evropskou, což by znamenalo značné potíže pro
orgány celní správy při výkonu jejich působnosti v oblasti správy cla. Zároveň by došlo ke snížení
míry právní jistoty dotčených subjektů, neboť národní úprava by nenavazovala na evropskou právní
úpravu, což by se negativně projevilo na stabilitě právního prostředí a s tím souvisejících
negativních jevech.
B. Odstranění limitu místní příslušnosti správce daně při výkonu kontrolních
postupů
V současné době sílí celospolečenská poptávka po zesílení nástrojů pro efektivní boj s
daňovými úniky (viz Programové prohlášení vlády a vládou veřejně deklarované priority). Záměrem
navrhovaného opatření je vyřešení tři níže uvedených problémů prostřednictvím omezení či odstranění
limitu místní příslušnosti pro provádění kontrolních postupů správcem daně. S ohledem na vznik
daňových úniků v důsledku karuselových podvodů na dani z přidané hodnoty a jejich negativní dopady
do veřejných rozpočtů je vyžadováno urychlené řešení níže uvedených problémů.
Potřeba zavedení efektivních kontrolních mechanismů v rámci boje s tzv. karuselovými
podvody na dani z přidané hodnoty
Daňové úniky realizované formou tzv. karuselových podvodů na dani z přidané hodnoty jsou
velmi často realizovány větším počtem daňových subjektů, které spadají do příslušnosti různých
správců daně (myšleno různých finančních úřadů). Pro úspěšné a efektivní řešení sofistikovaných
daňových úniků je mnohdy nezbytné, aby byly všechny informace koncentrovány u jednoho správce daně,
který je schopen posoudit případ v celé jeho šíři. Odhad daňových úniků na dani z přidané hodnoty v
České republice činí částku cca 80 mld. Kč r