Důvodová zpráva k zákonu č. 609/2020 Sb., změna některých zákonů v oblasti daní a
dalších zákonů
Ing.
Andrej
Babiš
Předseda vlády
JUDr.
Alena
Schillerová
Ph.D.
Místopředsedkyně vlády a ministryně financí
I. Obecná část
Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony, je
souborem novel těchto zákonů, jejichž gestorem je Ministerstvo financí:
1)
zákona č. 565/1990 Sb., o místních
poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"zákon o místních
poplatcích"),
2)
zákona č. 338/1992 Sb., o dani z
nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o dani z nemovitých
věcí"),
3)
zákona č. 586/1992 Sb., o daních z
příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon
o daních z příjmů"),
4)
zákona č. 218/2000 Sb., o
rozpočtových pravidlech a o změně některých
souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
(rozpočtová pravidla),
5)
zákona č. 250/2000 Sb., o
rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o
rozpočtových pravidlech územních rozpočtů"),
6)
zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních
daních, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon
o spotřebních daních"),
7)
zákona č. 17/2012 Sb., o Celní správě
České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o Celní správě ČR"),
8)
zákona č. 307/2013 Sb., o povinném
značení lihu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o povinném značení
lihu"),
9)
zákona č. 355/2014 Sb., o působnosti
orgánů Celní správy České republiky v souvislosti s vymáháním práv duševního vlastnictví, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "zákon č. 355/2014
Sb."),
10)
zákona č. 242/2016 Sb., celní zákon, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen "celní
zákon").
Návrh kromě dále popsaných jednotlivých témat zároveň obsahuje dílčí změny právní úpravy,
ke kterým dochází na základě vyhodnocení potřeb aplikační praxe, vývoje jiných právních předpisů a
judikatury, v návaznosti na jiné změny navrhované touto novelou, jakož i na základě poptávky ze
strany odborné veřejnosti. Tyto změny jsou podrobně popsány ve zvláštní části důvodové zprávy. V
některých případech (např. rozpočtová pravidla,
celní zákon nebo
zákon o Celní správě ČR) se jedná o jediný typ změn v
rámci novel příslušných zákonů.
Kromě výše uvedených novel zákonů obsahuje návrh zákona rovněž soubor novel dalších
zákonů, jejichž gestorem jsou jiné resorty, než Ministerstvo financí, avšak které upravují
kompetenční a procesní aspekty výkonu působnosti resortem Ministerstva financí. V těchto zákonech se
navrhuje provést některé svým rozsahem velmi omezené změny technického charakteru, které se týkají
působnosti orgánů Celní správy České republiky jako resortní organizace Ministerstva financí. Tyto
změny se týkají především výkonu tzv. dělené správy, která je orgány Celní správy České republiky
vykonávána v procesním režimu správy daní a spočívá v zajišťování platební fáze peněžitých plnění
uložených podle jiných procesních předpisů, resp. jinými orgány. V konkrétní rovině se jedná o
sjednocení dílčích úprav institutu úroku z prodlení s jeho obecnou úpravou v
daňovém řádu, a to v rámci:
1)
zákona č. 334/1992 Sb., o ochr