Důvodová zpráva k zákonu č. 66/2017
Sb., změna zákona o léčivech a dalších
zákonů
Mgr.
Bohuslav
Sobotka,
předseda vlády
MUDr.
Svatopluk
Němeček,
MBA,
ministr zdravotnictví
OBECNÁ ČÁST
A. Závěrečná zpráva o hodnocení dopadů regulace (RIA)
1. Důvod předložení a cíle
1.1. Název
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007
Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů
(zákon o léčivech), ve znění zákona č.
124/2008 Sb., zákona č.
296/2008 Sb., zákona č.
141/2009 Sb., zákona č.
281/2009 Sb., zákona č.
291/2009 Sb., zákona č.
75/2011 Sb., zákona č.
375/2011 Sb., zákona č.
50/2013 Sb. a zákona č.
70/2013 Sb.
1.2. Definice problému
V současné době je problematika zajištění kvality, účinnosti a bezpečnosti humánních a
veterinárních léčivých přípravků upravena zákonem o
léčivech a jeho prováděcími předpisy. Těmito právními předpisy byla do právního řádu České
republiky transponována ustanovení všech relevantních právních předpisů v oblasti humánních a
veterinárních léčiv, která byla přijata v Evropské unii před vydáním tohoto zákona.
Zákon o léčivech byl již celkem jedenáctkrát
novelizován, přičemž až na novelu zákona provedenou zákonem č.
70/2013 Sb. nešlo o takové novelizace, které by
zásadním způsobem do obsahu zákona zasáhly a výrazně jej měnily; šlo o úpravy víceméně dílčí, tudíž
podstatné prvky zákona dosud zůstaly v původním znění.
Předkládaný návrh novely zákona vytváří podmínky k tomu, aby Česká republika byla i nadále
plnohodnotným účastníkem regulačního systému Evropské unie v oblasti léčiv, a to především v oblasti
klinického hodnocení humánních léčivých přípravků. Dále by měl tento návrh zákona aktivně přispět k
celkové funkci a efektivitě tohoto systému a k tomu, aby odborná kapacita posuzujících a regulačních
institucí sledovala vývoj nových poznatků a technologií za účelem maximálních odborných záruk v
oblasti ochrany veřejného zdraví a zejména bezpečnosti subjektů hodnocení ve vztahu k hodnoceným
léčivým přípravkům v rámci klinického hodnocení.
1.2.1. Adaptace nařízení o klinických hodnoceních humánních léčivých přípravků
Dne 16. dubna 2014 bylo přijato nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č.
536/2014 o klinických hodnoceních humánních
léčivých přípravků a o zrušení směrnice
2001/20/ES. Podle článku 99 se toto nařízení
použije nejdříve šest měsíců po zveřejnění oznámení podle čl. 82 odst. 3, tj. oznámení Komise, že
byly splněny podmínky spočívající v tom, že portál EU a databáze EU dosáhly plné funkčnosti a
systémy splňují stanovené funkční požadavky. V ustanovení čl. 99 nařízení je dále stanoveno, že v
žádném případě se toto nařízení nepoužije dříve než 28. května 2016. Lhůta pro použití nařízení je
tedy stanovena variabilně v závislosti na tom, kdy dojde k oznámení Komise. V každém případě se však
toto nařízení použije nejdříve dne 28. května 2016. S ohledem na takto stanovenou lhůtu k adaptaci
byly v připraveném návrhu novely zákona o léčivech
nově upraveny záležitosti týkající se klinického hodnocení humánních léčivých přípravků, které je v
souladu s nařízením nutné adaptovat.
Přijetí nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č.
536/2014 bylo odůvodněno tím, že, jak praxe
ukázala, harmonizovaného přístupu k regulaci klinických hodnocení, o který usilovala směrnice
2001/20/ES, bylo v členských státech dosaženo
pouze částečně, když ne všechny členské státy zvolily náležitou právní úpravu k tomu, aby tato
směrnice byla potřebným způsobem v jejich právních řádech transponována, a rovněž praktické
provádění klinických hodnocení mnohdy zaostávalo za požadavky směrnice
2001/20/ES.
Vědecký vývoj přitom naznačil, že klinická hodnocení se v budoucnosti budou zaměřovat na
specifičtější skupiny pacientů, jako jsou podskupiny identifikované prostřednictvím genomických
informací. Aby bylo možné do těchto klinických hodnocení zahrnout dostatečný počet pacientů, bude
patrně na místě zapojit více členských států nebo dokonce všechny. Tyto nové postupy povolování
klinických hodnocení by měly podporovat zapojení co možná největšího počtu členských států. Proto by
se v zájmu zjednodušení postupů předkládání dokumentace k žádosti o povolení klinického hodnocení
mělo zamezit vícenásobnému předkládání převážně identických informací, které by mělo být nahrazeno
předložením jedné dokumentace k žádosti pro všechny dotčené členské státy prostřednictvím jednotného
portálu pro předkládání. Vzhledem k tomu, že klinická hodnocení prováděná v jediném členském státě
mají z hlediska evropského klinického výzkumu stejný význam, měla by se dokumentace k žádosti
týkající se klinických hodnocení předkládat také prostřednictvím tohoto jednotného
portálu.
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č.
536/2014 vycházelo rovněž z toho, že získané
poznatky ukázaly, že právní forma nařízení by byla pro zadavatele a zkoušející výhodná například při
klinických hodnoceních, která se provádějí ve více než v jednom členském státě, protože by se mohli
opírat přímo o jeho ustanovení při samotném provádění klinického hodnocení, ale také při podávání
zpráv o bezpečnosti a při označování na obalech hodnocených léčivých přípravků. Zvolená forma
nařízení má tu výhodu, že rozdíly v přístupu mezi jednotlivými členskými státy se takto omezí na
minimum a měla by vést i k efektivnější spolupráci členských států při posuzování žádostí o povolení
klinického hodnocení. Tato spolupráce by neměla zahrnovat jen ty aspekty, které jsou ze své podstaty
vnitrostátní povahy, jako je například činnost a fungování etických komisí. Postup zaváděný
nařízením by měl být pružný a efektivní, aby nedocházelo k administrativním zpožděním při zahájení
klinického hodnocení, avšak toto nesmí ohrozit bezpečnost pacientů nebo veřejné zdraví.
Ze všech těchto důvodů tedy došly Evropský parlament a Rada k tomu, že upraví provádění
klinického hodnocení humánních léčivých přípravků přímo použitelným předpisem EU v celé šíři co
nejkomplexněji a na členské státy zbude úprava jen konkrétně vymezených dílčích otázek, při jejichž
řešení je na místě zohlednit národní specifika.
Jelikož nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č.
536/2014 je v České republice přímo použitelné a
platí tedy bez dalšího přímo, není možné jeho obsah v právním řádu České republiky opakovat,
parafrázovat či nějak pozměňovat. Předkládaný návrh novely
zákona o léčivech v návaznosti na obsah nařízení
Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 536/2014 se
zaměřuje na úpravu jen těch vztahů, jejichž úpravu ponechává toto nařízení na členských státech. Jde
především o následující okruhy otázek.
Na členském státě se v prvé řadě ponechává, aby stanovil příslušný orgán nebo orgány,
které se budou na posouzení žádosti o povolení klinického hodnocení podílet, a aby zajistil zapojení
etických komisí ve lhůtách stanovených v nařízení pro povolování klinických hodnocení. Tato
rozhodnutí mají být záležitostí vnitřní organizace každého členského státu. Při stanovování vhodného
orgánu nebo orgánů má členský stát zajistit zapojení laických osob, a to zejména pacientů nebo
organizací pacientů. Posouzení by přitom mělo být provedeno společně přiměřeným počtem osob, které
mají nezbytnou kvalifikaci a zkušenosti k zajištění odborného a kvalifikovaného posouzení, přičemž
osoby posuzující žádost by měly být nezávislé na zadavateli, místě klinického hodnocení a dotčených
zkoušejících a rovněž by neměly být vystaveny žádným jiným nepatřičným vlivům. V rámci jednoho
členského státu může existovat několik orgánů účastnících se povolování klinického hodnocení. Aby
byla možná efektivní a účinná spolupráce mezi členskými státy, měl by každý členský stát určit jedno
kontaktní místo.
Dalším okruhem, jehož úprava je ponechána na členském státě, jsou záležitosti jazykové.
Členský stát by měl určit jazykové požadavky na dokumentaci klinického hodnocení. Aby se zajistilo
bezproblémové fungování postupu posuzování žádosti o povolení klinického hodnocení, měl by členský
stát zvážit, že jako jazyk pro dokumentaci, která není určena subjektu hodnocení, určí všeobecně
srozumitelný jazyk v oblasti lékařství.
Členskému státu se ponechávají k právní úpravě také pravidla týkající se určení zákonně
ustanovených zástupců nezpůsobilých a nezletilých osob, která se v jednotlivých členských státech
liší.
Značný význam pro vskutku svobodné a nikým neovlivněné rozhodnutí osoby zúčastnit se
klinického hodnocení má uskutečnění předchozího pohovoru s potenciálním subjektem hodnocení. Tento
pohovor by měl být proveden členem zkušebního týmu odborně způsobilým pro tento úkol podle
vnitrostátních právních předpisů v členském státě, v němž nábor probíhá.
Dále se ponechává členskému státu možnost, aby se rozhodl, že kromě informovaného souhlasu
daného zákonně ustanoveným zástupcem bude vyžadovat, aby nezletilá osoba, jež je schopna utvořit si
názor a posoudit informace jí poskytnuté, také sama svolila podpisem písemného souhlasu ke své
účasti na klinickém hodnocení.
Členský stát má rovněž možnost zachovat doplňková ochranná opatření vůči takovým osobám,
které jsou v situaci podřízenosti nebo faktické závislosti. Jde o osoby vykonávající povinnou
vojenskou službu, osoby zbavené svobody, osoby, které se v důsledku soudního rozhodnutí nemohou
účastnit klinických hodnocení, a osoby, které jsou vzhledem ke svému věku, zdravotnímu postižení
nebo zdravotnímu stavu odkázané na péči, a proto se nacházejí v zařízeních ústavní péče.
Členskému státu se dále ponechává řešení takových otázek, kdy v průběhu klinického
hodnocení povede škoda způsobená subjektu hodnocení ke vzniku občanskoprávní či trestněprávní
odpovědnosti zadavatele nebo zkoušejícího. Podmínky pro odpovědnost v těchto případech, včetně
otázky příčinné souvislosti a úrovně škody, se i nadále mají řídit vnitrostátními předpisy. Členský
stát by měl dále zajistit zavedení systémů náhrady škody vzniklé subjektu hodnocení, které budou
přiměřené povaze a rozsahu rizika, přičemž cílem je, aby při klinických hodnoceních byla zajištěna
náhrada škody úspěšně uplatněné v souladu s příslušnými vnitrostátními právními předpisy.
Významnou roli má i nadále členský stát v tom, že se mu svěřuje pravomoc odvolat povolení
klinického hodnocení, pozastavit klinické hodnocení nebo vyžádat u zadavatele změnu klinického
hodnocení. Členský stát má zajistit dohled nad průběhem klinického hodnocení. Aby byl zajištěn
soulad s nařízením, členský stát má dále oprávnění a povinnost provádět inspekce a k tomu by měl mít
odpovídající inspekční kapacity. Za účelem provádění činností stanovených v nařízení je členským
státům umožněno vybírat poplatky, jejichž charakter je stanoven v článku 86 a 87 nařízení
(transparentní stanovení výše částky, částka musí být stanovena na základě zásady úhrady nákladů,
musí být pouze jedna platba za posouzení).
Dále je členským státům umožněno přijmout opatření na podporu klinických hodnocení
prováděných nekomerčními zadavateli, kterými se pro účely
zákona o léčivech rozumí poskytovatelé zdravotních
služeb zřízení nebo založení státem nebo územním samosprávním celkem, veřejná vysoká škola a veřejná
výzkumná instituce, v zájmu maximálního využití hodnotného příspěvku těchto nekomerčních zadavatelů
a další podpory jejich výzkumu, aniž by docházelo k ohrožení kvality klinických hodnocení. Toto
vychází z nabytých zkušeností, které vypovídají o tom, že velká část klinických hodnocení je
prováděna nekomerčními zadavateli, kteří často spoléhají na finanční prostředky, které pocházejí, a
to zčásti nebo zcela, z veřejných prostředků nebo z dobročinných sbírek.
V návaznosti na obsah nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 536/2014 předkládaný návrh
novely zákona o léčivech sleduje především takový cíl,
který spočívá v dosažení toho, aby právní úprava v České republice vhodně dotvářela režim provádění
klinického hodnocení humánních léčivých přípravků založený pro celou Evropskou unii nařízením
Evropského parlamentu a Rady č. 536/2014. Návrh se proto soustřeďuje na úpravu veškerých
záležitostí, jejichž úprava je členskému státu svěřena, aby úprava obsažená v nařízení a v zákoně
společně poskytovala náležitý právní základ pro optimální provádění klinických hodnocení.
Byly proto identifikovány následující problémy:
Česká republika, jakožto členský stát, musí nastavit následující oblasti:
-
stanovit příslušný orgán nebo orgány, které se budou na posouzení žádosti o povolení
klinického hodnocení podílet, zajistit posouzení etickou komisí při dodržení podmínek nařízení o
osobách posuzujících žádost, tzn. zajistit nezávislost etické komise na zadavateli, zkoušejících i
místě klinického hodnocení, a zajistit stanovisko etických komisí ve lhůtách stanovených v nařízení
pro povolování klinických hodnocení;
-
otázku vytvoření a zavedení systému náhrady jakékoli škody způsobené subjektům
hodnocení v souvislosti s jejich účastí ve studii na území daného členského státu;
-
záležitosti jazykové;
-pohovor
s potenciálním subjektem hodnocení by měl být proveden členem zkušebního týmu odborně
způsobilým pro tento úkol podle vnitrostátních právních předpisů v členském státě, v němž nábor
probíhá;
-
rozhodnout, zda kromě informovaného souhlasu daného zákonně ustanoveným zástupcem
bude vyžadováno, aby nezletilá osoba, jež je schopna utvořit si názor a posoudit informace jí
poskytnuté, také sama svolila podpisem písemného souhlasu ke své účasti na klinickém
hodnocení;
-
rozhodnout, zda budou zachována doplňková ochranná opatření vůči takovým osobám,
které jsou v situaci podřízenosti nebo faktické závislosti;
-
podmínky pro odpovědnost v případech škody způsobené subjektu hodnocení včetně otázky
příčinné souvislosti a úrovně škody, se i nadále mají řídit vnitrostátními předpisy;
-
členskému státu se svěřuje pravomoc odvolat povolení klinického hodnocení, pozastavit
klinické hodnocení nebo vyžádat u zadavatele změnu klinického hodnocení; členský stát má zajistit
dohled nad průběhem klinického hodnocení; aby byl zajištěn soulad s nařízením, členský stát má dále
oprávnění a povinnost provádět inspekce a k tomu by měl mít odpovídající inspekční kapacity; za
účelem provádění činností stanovených v nařízení je členským státům umožněno vybírat
poplatky;
-
rozhodnout o přijetí opatření na podporu klinických hodnocení prováděných
nekomerčními zadavateli v zájmu maximálního využití hodnotného příspěvku těchto nekomerčních
zadavatelů a další podpory jejich výzkumu.
Z hlediska právní úpravy byly identifikovány zejména následující
problémy:
V současné době je právní úprava klinických hodnocení v
zákoně o léčivech a prováděcí vyhlášce upravena v
návaznosti na směrnici EU ke klinickým hodnocením. Jak bylo popsáno výše, stávající úroveň
harmonizace není dle EU dostatečná a z toho důvodu bylo přikročeno k přijetí nařízení. Dosud
neexistovala právní úprava, která by toto nařízení adaptovala, a není tak možné z tohoto hlediska
identifikovat problémy.
1.2.2. Opatření směřující k omezení reexportu léčivých přípravků
Dle platného právního stavu mohou být léčivé přípravky za zákonem stanovených podmínek
distribuovány distributory mimo území České republiky. Distribuci léčivých přípravků lze přitom
uskutečňovat nejen do členských států Evropské unie, ale též do tzv. třetích zemí. V případě
distribuce léčivých přípravků do třetích zemí se neuplatní všechna pravidla stanovená právem
Evropské unie. Distribuovat do zahraničí tak lze podle současné právní úpravy i léčivé přípravky,
které jsou od počátku určeny k použití v rámci České republiky. Současně je ale stanoveno v
zákoně o léčivech, že držitelé rozhodnutí o registraci
mají za povinnost zajistit dodávky léčivých přípravků pro pokrytí potřeby pacientů v České
republice. Držitelé rozhodnutí o registraci musí dodávat na trh v České republice balení léčivých
přípravků, která odpovídají podmínkám, za kterých bylo vydáno Státním ústavem pro kontrolu léčiv
případně evropskou lékovou agenturou EMA rozhodnutí o registraci, a jsou označená v českém jazyce.
Jde tedy jednoznačně o balení, která jsou od počátku určená k použití pacienty v České republice a
nikoli v jiné zemi. Léčivé přípravky musí být v každé zemi označeny v příslušném jazyce dané země.
Množství dodávaných léčivých přípravků pak má sloužit k pokrytí potřeby pacientů v České republice a
naplnění popsané povinnosti.
Dodávání léčivých přípravků v rámci Evropské unie, které zajišťují dominantně držitelé
rozhodnutí o registraci, dále mohou souběžně s popsaným vykonávat také distributoři léčivých
přípravků - jde o souběžnou distribuci u léčivých přípravků, jejichž rozhodnutí o registraci bylo
vydáno evropskou lékovou agenturou EMA či o souběžný dovoz u léčivých přípravků, kterým bylo vydáno
rozhodnutí o registraci Státním ústavem pro kontrolu léčiv. V obou případech je ale pro uvedení
souběžně distribuovaných i souběžně dovážených léčivých přípravků na příslušný trh nutné povolení
vydané národní regulační autoritou v dané členské zemi Evropské unie.
Důvodem pro tyto aktivity je obvykle nižší cena léčivého přípravku v „zdrojové členské
zemi“, ze které jsou léčivé přípravky odvezeny do jiné členské země, ve které je cena daného
léčivého přípravku vyšší.
Tzv. souběžný obchod je povolen a prováděn v souladu s právem Evropské unie, konkrétně se
zásadou volného pohybu zboží upravenou články 34 a 35 Smlouvy o fungování Evropské unie. Dle
judikatury Evropského soudního dvora se zásada volného pohybu zboží uplatní též na léčivé přípravky.
Česká republika je s ohledem na účinnou regulaci cen léčivých přípravků zejména „zdrojovou zemí“ a
léčivé přípravky jsou tak z jejího trhu odváženy (reexportovány) ve významných
množstvích.
Na paralelním vývozu léčivých přípravků se v České republice podílejí provozovatelé
lékáren, kteří mají zároveň povolení k distribuci, a distributoři léčiv. K distribuci mimo území
České republiky dochází zejména z důvodu odlišně stanovených cen léčivých přípravků v jednotlivých
členských státech Evropské unie a tato oblast obchodu představuje nikoliv nevýznamný zdroj zisku
subjektů podílejících se na této distribuci. Na druhou stranu souběžný obchod napříč členskými státy
umožňuje též souběžný dovoz či souběžnou distribuci léčivých přípravků z jiných zemí do České
republiky. Na rozdíl od souběžného dovozu a souběžné distribuce, které mají v
zákoně o léčivech a předpisech Evropské unie stanovena
určitá a jednoznačná pravidla a podmínky, za kterých mohou být realizovány, není distribuce léčivých
přípravků mimo země Evropské unie či mimo území daného členského státu prakticky vůbec
regulována.
Problematika reexportů léčiv, jak je též souběžný obchod běžně v praxi označován, je
komplexního charakteru a v konečném důsledku může mít vliv na poskytování zdravotní péče v České
republice jak z hlediska akutní nedostupnosti určitých léčiv pro pacienty, tak z hlediska dlouhodobě
negativního ekonomického vlivu na výrobce léčiv nebo ve zvýšených nákladech systému veřejného
zdravotního pojištění v případě, že jsou léčivé přípravky nahrazující ten reexportovaný
nákladnější.
Česká republika, stejně jako ostatní členské státy EU, je přitom odpovědná za zajištění
zdravotní péče na svém území. Jedním z prvků zajištění zdravotní péče je zajištění dostupnosti
léčivých přípravků pro potřeby pacientů v České republice. V souladu s
čl. 81 směrnice Evropského parlamentu a
Rady 2001/83/ES ze dne 6. listopadu 2001 o kodexu
Společenství týkajícím se humánních léčivých přípravků, ve znění směrnice Evropského parlamentu a
Rady 2004/27/ES ze dne 31. března 2004, mají
držitelé rozhodnutí o registraci léčivého přípravku a distributoři léčivých přípravků povinnost
zajistit odpovídající a stálé dodávky daného léčivého přípravku lékárnám a osobám zmocněným vydávat
léčivé přípravky tak, aby byly pokryty potřeby pacientů v daném členském státě. Tato povinnost byla
implementována do současného znění zákona o léčivech,
konkrétně do ustanovení § 33 odst. 3 písm. g) bodu 3, pokud jde o držitele rozhodnutí o registraci,
a do ustanovení § 77 odst. 1 písm. h), pokud jde o distributory. Povinností distributora dle
ustanovení § 77 odst. 3 navíc v případě, že se zároveň jedná o provozovatele lékárny, je uvedení
informace o tom, zda léčivé přípravky odebírá jako provozovatel lékárny nebo jako
distributor.
Na procesu zásobování českého trhu se tak podílejí držitelé rozhodnutí o registraci a
distributoři léčivých přípravků. Přesto však dochází k situacím, kdy pro potřeby pacientů v České
republice nejsou dostupné některé pro poskytování zdravotních služeb významné léčivé přípravky,
které byly do České republiky držitelem registrace dodány za účelem naplnění povinnosti jemu
stanovené v ustanovení § 33 odst. 3 písm. g) bod 3, ale následně byly z čistě ekonomických důvodů
distribuovány nikoliv do lékáren v ČR, ale do zahraničí za významně výhodnějších finančních
podmínek.
Byly proto identifikovány následující problémy:
Z důvodu distribuce léčivých přípravků hrozí:
-
nedostupnost léčivých přípravků pro potřeby pacientů v České republice s přímým
vlivem na jejich zdraví (v některých případech se může jednat i o život ohrožující
stavy);
-
nedostatečně efektivní legislativní úprava této hrozby.
Z hlediska právní úpravy byly identifikovány zejména následující
problémy:
Dosavadní právní úprava, dle které Státní ústav pro kontrolu léčiv shromažďuje data od
distributorů, držitelů rozhodnutí o registraci a lékáren není dostatečně provázaná a efektivní tak,
aby umožňovala definovaný problém řešit komplexně a skutečně efektivně. Jako zásadní se
jeví:
-
chybějící komplexní řešení problematiky;
-
otázka sankcí.
1.2.3. Adaptace nařízení ve vztahu k léčivým látkám pro humánní léčivé
přípravky
Dalším problémem, který by měla navrhovaná právní úprava řešit, je potřeba rozšířením
ustanovení upravujícího pravidla nakládání s léčivými látkami náležitě reagovat na přijetí nařízení
Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 1252/2014 ze
dne 28. května 2014 doplňující směrnici Evropského parlamentu a Rady
2001/83/ES, pokud jde o zásady a pokyny správné
výrobní praxe pro léčivé látky pro humánní léčivé přípravky. Toto nařízení se vztahuje pouze na
léčivé látky pro humánní léčivé přípravky. Ustanovení § 70
zákona o léčivech stanoví, že výrobce léčivé látky je povinen dodržovat správnou výrobní
praxi stanovenou prováděcím právním předpisem. Pravidla správné výrobní praxe léčivých látek byla
stanovena pokyny Evropské komise. Pravidla byla stanovena jak pro výrobu léčivých látek pro humánní
léčivé přípravky, tak i pro výrobu léčivých látek pro hodnocené léčivé přípravky, a rovněž pro
výrobu léčivých látek pro veterinární léčivé přípravky. Nyní se mění právní úprava správné výrobní
praxe léčivých látek pro humánní léčivé přípravky, kdy je namísto pokynem stanovena v hlavních
bodech nařízením. Pokyn má již pouze doplňující charakter. Nařízení je bez dalšího platné ve všech
státech EU. Současnou právní úpravu obsaženou v zákoně o
léčivech je nutno ve vztahu k léčivým látkám pro humánní léčivé přípravky upravit ve smyslu
zajištění vymahatelnosti dodržování pravidel nastavených nařízením. Dosavadní konstrukci nastavení
pravidel správné výrobní praxe je však třeba zachovat pro léčivé látky pro veterinární léčivé
přípravky.
1.2.4. Součinnost Státního ústavu pro kontrolu léčiv a Generálního ředitelství
cel
Současně by navrhovaná právní úprava měla řešit jeden ze zásadních problémů v regulaci
léčiv, který si vskutku vyžaduje neodkladné řešení. Jde o dosud nedostatečně zakotvenou právní
úpravu spolupráce Státního ústavu pro kontrolu léčiv s Generálním ředitelstvím cel, která by měla
především představovat důležitý aspekt k důslednějšímu naplnění směrnice Evropského parlamentu a
Rady 2011/62/EU, kterou se mění směrnice
2001/83/ES o kodexu Společenství týkajícím se
humánních léčivých přípravků, pokud jde o zabránění vstupu padělaných léčivých přípravků do
legálního dodavatelského řetězce. Navržená právní úprava by měla významným způsobem usnadnit včasnou
výměnu informací mezi Generálním ředitelstvím cel a Státním ústavem pro kontrolu léčiv v oblasti
léčivých přípravků, ale také léčivých látek, jejichž dovoz ze třetích zemí je ze strany EU podmíněn
plněním požadavků stanovených v uvedených směrnicích. Díky efektivní výměně informací a následné
koordinaci kroků obou orgánů státní správy je možné účinněji zamezit ve vstupu léčivých přípravků a
léčivých látek, které neodpovídají požadavkům na kvalitu platných v zemích EU.
1.2.5. Prokazování při inspekční činnosti a právní instituty zajištění a zabrání léčivých
přípravků
V praxi se ukázala jako problematická současná právní úprava prokazování inspektorů při
výkonu inspekční činnosti na základě kompetencí vymezených Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv
různými právními předpisy týkajícími se léčivých přípravků a zacházení s nimi, a právních institutů
zajištění a zabrání léčivých přípravků, která nepředstavuje potřebný právní nástroj pro řešení
takových situací, kdy je zjištěno, že s léčivými přípravky zacházejí osoby, které k tomu nejsou
podle zákona oprávněny. V zájmu ochrany veřejného zdraví je třeba tyto právní instituty zpřesnit
tak, aby byly použitelné i pro takové situace. Blíže viz zvláštní část.
1.3. Popis existujícího právního stavu v dané oblasti
1.3.1. Adaptace nařízení o klinických hodnoceních humánních léčivých přípravků
Platnou právní úpravu klinického hodnocení léčivých přípravků v České republice
tvoří:
-
zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o
změnách některých souvisejících zákonů (zákon o
léčivech), ve znění pozdějších předpisů,
-
vyhláška č. 226/2008 Sb., o správné
klinické praxi a bližších podmínkách klinického hodnocení léčivých přípravků,
-
vyhláška č. 229/2008 Sb., o výrobě a
distribuci léčiv,
-
vyhláška č. 84/2008 Sb., o správné
lékárenské praxi, bližších podmínkách zacházení s léčivy v lékárnách, zdravotnických zařízeních a u
dalších provozovatelů a zařízení vydávajících léčivé přípravky, ve znění vyhlášky č.
254/2013 Sb.,
-
vyhláška č. 427/2008 Sb., o stanovení
výše náhrad výdajů za odborné úkony vykonávané v působnosti Státního ústavu pro kontrolu léčiv a
Ústavu pro státní kontrolu veterinárních biopreparátů a léčiv, ve znění pozdějších
předpisů.
-
vyhláška č. 228/2008 Sb., o registraci
léčivých přípravků, ve znění pozdějších předpisů
Úpravu na úrovni Evropské unie představuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č.
536/2014, které se použije nejdříve dnem 28.
května 2016. Ode dne použití tohoto nařízení se zrušuje směrnice
2001/20/ES, která je transponována v
zákoně o léčivech. Další použití zrušované směrnice po
přechodnou dobu se upravuje v přechodných ustanoveních nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č.
536/2014, která jsou obsažena v jeho článku
98.
1.3.2. Opatření směřující k omezení reexportu léčivých přípravků
V zájmu zajištění maximální dostupnosti léčivých přípravků pacientům v České republice je
v zákoně o léčivech již upravena odpovědnost
jednotlivých správních orgánů a provozovatelů.
Držitelé rozhodnutí o registraci mají ustanovením
§ 33 odst. 3 písm. g) bodu 3 zákona o léčivech
stanovenu povinnost zajistit po uvedení léčivého přípravku do oběhu léčivý přípravek pro potřeby
pacientů v České republice jeho dodávkami v odpovídajícím množství a časových intervalech.
Zákon o léčivech pro držitele rozhodnutí o registraci
za porušení této povinnosti stanoví sankci v podobě pokuty. Držitelé registrace dodávají na trh v
české republice balení léčivých přípravků označená v českém jazyce a v souladu se s rozhodnutím o
registraci vydaným Ústavem, případně evropskou lékovou agenturou EMA. Jde tedy jednoznačně o balení,
která držitel registrace tímto určil pro použití pacienty v České republice a nikoli v jiné zemi.
Léčivé přípravky musí být v každé zemi označeny v příslušném jazyce dané země. Množství dodávaných
léčivých přípravků pak má slouží k pokrytí potřeby výhradně pacientů v České republice.
Dále držitel rozhodnutí o registraci má v souladu s ustanovením
§ 33 odst. 2 zákona o léčivech povinnost
oznamovat Ústavu data uvedení, přerušení nebo ukončení dodávání léčivých přípravků na trh v České
republice. I za porušení těchto svých povinností stanoví
zákon o léčivech pro držitele rozhodnutí o registraci
sankci ve formě pokuty. Pokud se tedy Ústav dozví nebo ze své úřední činnosti zanalyzuje, že