Průvodce Koordinačními výbory , 16. část

Vydáno: 38 minut čtení

Pokračujeme v představování ukončených příspěvků řešených v rámci tzv. Koordinačních výborů (dále již jen „KooV“). Připomeňme, že KooV jsou uznávaná odborná jednání na daňové problémy předestřené daňovými poradci, k nimž se vyjadřují zástupci finanční správy – dnes se jedná vesměs o pracovníky Generálního finančního ředitelství (dále jen „GFŘ“). Z praktického hlediska jsou hlavní předností KooV dvě věci: a) závěry potvrzené Finanční správou ČR lze považovat za bezpečné daňové řešení, které zřejmě řadoví pracovníci finančních úřadů nezpochybní (tzv. správní praxe), b) odborné názory zde „nepadají z nebe“, ale jsou věcně odůvodněné, takže nabízejí argumentační oporu pro řešení obdobných sporů a je vidět i logika uvažování správců daně. KooV jsou zveřejňovány na http://www.financnisprava.cz/cs/dane-a-pojistne/prispevky-kv-kdp .

 

Průvodce Koordinačními výbory
Ing.
Martin
Děrgel
Nejčastěji je předmětem těchto odborných diskusí zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ “) a zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů („ “). V dnešním již 16. pokračování se seznámíme s 6 příspěvky z prvního čtvrtletí roku 2019.
1.
Daňové posouzení zvýšené náhrady za bolest a ztížení společenského uplatnění při pracovním úrazu
2.
Opravy údajů v přiznání DPH, které vedou ke změně vypořádacího koeficientu dle § 76 ZDPH
3.
Výpočet dílčího základu daně z příjmů ze závislé činnosti u zaměstnanců příslušných k zahraničním právním předpisům sociálního zabezpečení v rámci EU/EHP a Švýcarska od 1. 1. 2019
4.
Daňový režim sdílených nákladů na výzkum a vývoj
5.
Výklad § 15 zákona o DPH ve vztahu ke stravenkám
6.
Stravenky jako SPV či MPV – související problematika
 
1. Daňové posouzení zvýšené náhrady za bolest a ztížení společenského uplatnění při pracovním úrazu
KooV č. 537/23.01.19
Předkladatel: JUDr. Jana Hlásenská,
daňový poradce č. 1562
      
Řešený problém
Cílem příspěvku je vyjasnit a sjednotit přístup ve věci daňového posouzení zvýšené náhrady za bolest a ztížení společenského uplatnění při pracovním úrazu vyplacené na základě dohody zaměstnance a zaměstnavatele. A to, je-li podle dohody vyplacena náhrada nad rámec bodového ohodnocení stanoveného lékařským posudkem.
      
Právní úprava
-
§ 4 odst. 1 písm. d) ZDP:
Od daně se osvobozuje
… d) přijatá
náhrada
majetkové nebo
nemajetkové újmy
…; osvobození se nevztahuje na 1. náhradu za ztrátu příjmu, … “
.
-
§ 271c odst. 1 a 2 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů („ “):
„(1)
Náhrada
za bolest a ztížení společenského uplatnění se poskytuje zaměstnanci jednorázově, a to
nejméně ve výši podle právního předpisu
vydaného k provedení odstavce 2. (2)
Vláda stanoví nařízením výši náhrady
...“
 
Argumentace předkladatelky
Zaměstnanci, který utrpěl pracovní úraz s trvalými následky, náleží dle ZP náhrada škody nebo nemajetkové újmy vzniklé pracovním úrazem, která mimo jiné zahrnuje náhradu za bolest a ztížení společenského uplatnění.
Pojišťovna z titulu zákonného pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání vyplatí zaměstnanci náhradu za bolest a ztížení společenského uplatnění dle bodového ohodnocení na základě lékařského posudku podle nařízení vlády č. 276/2015 Sb.
, o odškodňování bolesti a ztížení společenského uplatnění způsobené pracovním úrazem nebo nemocí z povolání, ve znění pozdějších předpisů.
Jestliže zaměstnanec požaduje odškodnění vyšší, může se domáhat zvýšení náhrad u soudu.
Zaměstnavatel však může
ve smyslu § 4a ZP a výslovné úpravy v § 271c odst. 1 ZP
odškodnit zaměstnance
i bez soudního rozhodnutí
ve vyšší částce
, než je minimální náhrada dle nařízení vlády, na základě dohody se zaměstnancem.
Pro naplnění hlavního cíle daňového posouzení nad-minimálních náhrad autorka řeší tři dílčí oblasti.
 
1. Dohoda o zvýšení náhrady za bolest a ztížení společenského uplatnění
Ustanovení o náhradě za bolest a ztížení společenského uplatnění při pracovním úrazu bylo od října 2015 z přechodného § 372 přesunuto do § 271c, přičemž byla současně doplněna druhá část věty takto: „
Náhrada za bolest a ztížení společenského uplatnění se poskytuje zaměstnanci jednorázově, a to nejméně ve výši podle právního předpisu vydaného k provedení odstavce 2.
“ Podle Důvodové zprávy k návrhu novely šlo o reakci na úpravu (nového) občanského zákoníku,
aby na základě dohody zaměstnance a zaměstnavatele bylo možné výši předmětných náhrad zvýšit nad rámec výše stanovené právním předpisem
.
 
2. Daňové posouzení příjmu ve formě zvýšené náhrady
Podle § 4 odst. 1 písm. d) ZDP se od daně z příjmů fyzických osob
osvobozuje mimo jiné přijatá náhrada nemajetkové újmy
. Uvedené ustanovení dále obsahuje taxativně stanovené výjimky z tohoto osvobození (například náhradu za ztrátu příjmu). Náhrada za bolest a ztížení společenského uplatnění do těchto výjimek nespadá. Zákon také nerozlišuje náhradu nemajetkové újmy v pracovněprávních či občanskoprávních vztazích. Přičemž z návětí § 6 k odstavci 9 ZDP vyplývá, že osvobození dle § 4 ZDP lze vztáhnout i na příjmy ze závislé činnosti.
 
3. Posouzení nákladů zaměstnavatele na zvýšenou náhradu
Podle § 4 vyhlášky č. 125/1993 Sb. provádějící zákonné pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu
pojišťovna nehradí škodu, kterou se zaměstnavatel zavázal hradit nad rámec stanovený právními předpisy
. Je tak sporné, zda se zaměstnancem dohodnutá nadlimitní náhrada bude pro zaměstnavatele daňovým nákladem, když neobdrží náhradu za toto plnění od pojišťovny. Přičemž zaměstnavatel je objektivně odpovědný za škodu nebo nemajetkovou újmu vzniklou pracovním úrazem, ledaže se této povinnosti zcela (zčásti) zprostí.
 
Závěry předkladatelky
1.
Dohoda zaměstnavatele se zaměstnancem o zvýšení náhrady za bolest a ztížení společenského uplatnění je v souladu s § 271c odst. 1 ZP.
2.
Příjmy vyplacené na základě dohody
zaměstnance a zaměstnavatele o zvýšení náhrady za bolest a ztížení společenského uplatnění při pracovním úrazu
jsou osvobozeny od daně
podle § 4 odst. 1 písm. d) ZDP.
3.
Náklady zaměstnavatele na tuto zvýšenou náhradu
– nehrazené ze zákonného pojištění zaměstnavatele z titulu odpovědnosti za škodu –
jsou jeho daňovým nákladem dle § 24 odst. 2 písm. p) ZDP
, protože k jejich úhradě je povinen podle zvláštních zákonů.
Podpůrně je lze podřadit i pod § 24 odst. 2 písm. j) bod 5 ZDP – náklady na pracovní a sociální podmínky na právo zaměstnance vyplývající ze smlouvy
.
      
Stanovisko GFŘ
1.
Souhlas, zároveň však upozorňujeme, že výklad zákoníku práce nespadá do
gesce
GFŘ ani MF.
2.
Souhlas.
3.
Částečný nesouhlas. Náklady zaměstnavatele na zvýšenou náhradu za bolest a ztížení společenského uplatnění při pracovním úrazu nehrazené ze zákonného pojištění zaměstnavatele, lze při splnění všech zákonem stanovených podmínek uplatnit jako daňově uznatelné v souladu s § 24 odst. 2 písm. j) bod 5 ZDP. § 24 odst. 2 písm. p) ZDP se nepoužije, neboť tyto náklady nejsou povinné dle zvláštních zákonů.
 
2. Opravy údajů uváděných v přiznání DPH, které vedou ke změně vypořádacího koeficientu dle § 76 ZDPH
KooV č. 538/21.01.19
Předkladatel: RNDr. Petr Beránek,
daňový poradce č. 803
      
Řešený problém
Cílem je sjednotit výklad správného postupu při opravách údajů DPH, které mění vypořádací koeficient a řešení vzniklých rozdílů v nároku na odpočet DPH v jednotlivých zdaňovacích obdobích ve smyslu § 76 ZDPH.
      
Právní úprava
-
§ 76 odst. 6 ZDPH: „
Pro výpočet nároku na odpočet daně v krácené výši ve zdaňovacích obdobích běžného kalendářního roku plátce použije koeficient vypočtený z údajů za zdaňovací období předcházejícího kalendářního roku při vypořádání odpočtu daně.
-
§ 76 odst. 7 ZDPH: „
Vypořádání se vypočte jako rozdíl mezi celkovým nárokem na odpočet daně v krácené výši vypočteným z údajů za vypořádávané období a součtem uplatněných nároků na odpočet daně….
-
§ 76 odst. 9 ZDPH: „
Dojde-li po vypořádání odpočtu daně k opravě uskutečněných plnění za některé ze zdaňovacích období již vypořádaného roku, výše nároku na odpočet daně v krácené výši se přepočte novým vypořádacím koeficientem vypočteným z údajů za celé vypořádávané období s promítnutím všech oprav.“
    
Argumentace předkladatele
Při nárokování odpočtu daně na vstupu v krácené výši postupuje plátce v souladu s § 76 ZDPH obecně ve dvou krocích: 1. V kalendářním měsíci/čtvrtletí přijetí zdanitelného plnění uplatní odpočet DPH ve výši určené zálohovým koeficientem, který odpovídá údajům minulého roku. 2. V posledním měsíci/čtvrtletí daného roku provede vypořádání (přepočet) skutečným krátícím koeficientem, kdy donárokuje nebo vrátí část odpočtu daně.
Podle autora § 76 odst. 9 ZDPH jednoznačně neurčuje, za jaké období by měl být nárok na odpočet daně uplatněn u oprav již uplynulého roku.
Změna vypořádacího koeficientu totiž obecně ovlivňuje výši nároku na odpočty uplatněné ve všech zdaňovacích obdobích vypořádacího období/roku.
Zvažuje dvě
interpretace
, které pro názornost demonstruje na konkrétním číselném příkladu opravy ovlivňující minulý vypořádací koeficient.
 
1. Varianta opravy všech důsledků změny koeficientu v opravovaném období
Oprava vypořádání se provede za zdaňovací období, za které se provádí oprava uskutečněných zdanitelných plnění.
Tato varianta je nejčastější. Vychází ze znění ZDPH do 31. 3. 2011, kdy § 76 odst. 10 stanovil, že
oprava vypořádání se vyměří za opravované období novým vypořádacím koeficientem
. To je ale podle něj nelogické. I kdyby plátce například zapomenuté v únoru uskutečněné plnění osvobozené od daně bez nároku na odpočet daně – ovlivňující krátící koeficient pro daný rok – vykázal správně již během tohoto roku v přiznání za únor, musel by krácený odpočet daně přepočítat stejně až v prosinci. Výše zálohového koeficientu se totiž odvíjí od údajů za předchozí kalendářní rok, nikoliv z údajů běžného kalendářního roku.
 
2. Varianta opravy důsledků změny koeficientu v posledním období
Dle předkladatele se „nárokem na odpočet“ uváděným v § 76 odst. 9 ZDPH, jehož výše má být opravena, míní nárok za celé vypořádací období (za celý kalendářní rok). Zdaňovacím obdobím, ve kterém má být tato oprava zohledněna § 76 odst. 9 ZDPH nespecifikuje, je dáno obecně odstavcem 7 dtto, tedy poslední zdaňovací období (prosinec/4. čtvrtletí).
Při opravě například únorového osvobození od daně proto plátce v přiznání za únor jen opraví (doplní) toto osvobozené plnění, ale použije původní zálohový koeficient. Tudíž daňová povinnost za opravovaný měsíc únor se nezmění. Současně plátce musí podat dodatečné přiznání za prosinec
, kde s ohledem na únorovou opravu stanoví nový vypořádací koeficient a tímto přepočte krácený nárok na odpočet.
 
Závěr předkladatele
Varianta 2 je jediný možný správný výklad § 76 odst. 9 ZDPH, který nepoškodí plátce a umožňuje správně doměřit daňovou povinnost.
Jakýkoli jiný postup není v souladu se zákonem o DPH. (…) v případě opravy účinné po vyměření daně za poslední zdaňovací období se při stanovení daně za opravované období postupuje dle zálohového koeficientu a v případě, že oprava způsobí změnu vypořádacího koeficientu, pak se všechny rozdíly v nároku na odpočet za celé vypořádací období provedou v posledním zdaňovacím období.
      
Stanovisko GFŘ
(bez citace důvodové zprávy novely)
Se závěrem předkladatele nelze souhlasit. Oprava uskutečněných plnění i navazující oprava vypořádání nároku na odpočet daně se provede za jediné zdaňovací období – příslušné opravě uskutečněných plnění.
Změny § 76 od dubna 2011 byly – s výjimkou vypuštění časového omezení 3 let pro přepočet koeficientu – pouze formálního charakteru. Z důvodové zprávy je zřejmé, že vypuštěním textu „oprava vypořádání se vyměří za dané období“, je formální úpravou bez věcného dopadu, neboť vyměřit daň v opravovaném období se rozumí samo sebou. Pokud by měla být oprava vypořádání provedena za jiné období než opravované, pak jde o zvláštní pravidlo, které by muselo být v zákoně explicitně uvedeno.
 
3. Výpočet dílčího základu daně z příjmů ze závislé činnosti u zaměstnanců příslušných k zahraničním právním předpisům sociálního zabezpečení v rámci EU/EHP a Švýcarska od 1. 1. 2019
KooV č. 539/20.03.19
Předkladatelé: Ing. Bc. Jan Hájek, MBA, Dis., Ing. Zuzana Rylová, Ph.D., Ing. Lucie Wadurová, LL.M., Ing. Lenka Nováková,
daňoví poradci č. 4503, 3912, 4038 a 4991
      
Řešený problém
Zákon č. 306/2018 Sb. („
Novela
“) od ledna 2019 změnil způsob výpočtu základu daně z příjmů ze závislé činnosti u zaměstnanců podléhajících povinnému pojištění v jiném státě (než ČR) Evropské unie/Evropského hospodářského prostoru/Švýcarské konfederace. Příspěvek chce vyjasnit některé související praktické otázky.
      
Právní úprava
-
§ 6 odst. 12 ZDP:
Základem daně … jsou příjmy ze závislé činnosti, … zvýšené o částku odpovídající pojistnému …, které je … povinen platit zaměstnavatel
(dále jen ‚povinné pojistné‘); částka odpovídající povinnému pojistnému se při výpočtu základu daně připočte k příjmu ze závislé činnosti i u zaměstnance, u kterého povinnost platit povinné pojistné zaměstnavatel nemá. … Za zaměstnance, u kterého povinnost platit povinné pojistné zaměstnavatel nemá, se nepovažuje zaměstnanec, je-li prokázáno, že se na něho zcela nebo částečně vztahuje
povinné zahraniční pojištění stejného druhu
, které se řídí právními předpisy
jiného členského státu Evropské unie nebo státu tvořícího Evropský hospodářský prostor než Česká republika nebo Švýcarské konfederace
; v takovém případě
jsou základem daně příjmy ze závislé činnosti zvýšené o částku odpovídající příspěvkům zaměstnavatele na toto povinné zahraniční pojištění
. ...“.
 
Argumentace předkladatelů
Příspěvek je velmi obsáhlý (14 stran), proto omezíme – argumenty, závěry i stanoviska GFŘ – pouze na několik vybraných dílčích praktických problémů. Pro mzdové účetní by ale mělo jít o „povinné čtení“ v plném rozsahu.
Novela od ledna 2019 změnila výpočet „superhrubého“ základu daně z příjmů (mezd) u některých zaměstnanců, a když podléhají „zahraničnímu povinnému pojistnému“ – čímž je míněno pojistné a příspěvky povinně hrazené zaměstnavatelem v EU/EHP/Švýcarsku – s výjimkou Česka. K této změně neexistuje důvodová zpráva.
 
Dílčí závěry předkladatelů
(velmi stručný výběr)
 
1. Zaměstnanci pojištěni v zahraničí – mimo EU, EHP a Švýcarsko
Beze změny od ledna 2019, tj. do superhrubé mzdy se zahrnuje „hypotetické“ tuzemské povinné pojistné, které by bylo hrazeno zaměstnavatelem, pokud by zaměstnanec přispíval do českého povinného pojistného systému.
 
2. Zaměstnanci pojištěni v zahraničí – v EU, EHP a Švýcarsko
Nezáleží, kde je zaměstnanec daňovým rezidentem, pro stanovení superhrubé mzdy je podstatné, v jakém státě je pojištěn. Tzn. i na daňového rezidenta Kanady, na kterého se vztahuje povinné pojistné na Slovensku, se bude aplikovat novela ZDP a příjem ze závislé činnosti ke zdanění v ČR bude navýšen o slovenské povinné pojistné.
 
3. Vymezení zahraničního povinného pojistného
Do základu daně se zahrne jen pojistné hrazené zaměstnavatelem, které svojí podstatou odpovídá tuzemskému zdravotnímu, nemocenskému a důchodovému pojištění a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. Pojistné příspěvky mající charakter pojistného a jiné platby obdobného druhu, k jejichž úhradě není zaměstnavatel povinen dle zahraničních právních předpisů, nebudou zahrnuty do základu daně z příjmů dle § 6 odst. 12 ZDP.
Do dílčího základu daně z příjmů ze závislé činnosti se nezahrnují zejména: dobrovolné příspěvky
na výše definované pojistné, u nichž není povinnost úhrady stanovena zahraničními právními předpisy,
a ani příspěvky na dané pojistné, u nichž je povinen k jejich úhradě dle zahraničních právních předpisů jen zaměstnanec
.
 
4. Jiné lhůty pro odvod zahraničního povinného pojistného
V případě, že bude pojistné podle zahraničních právních předpisů odváděno v jiných lhůtách než měsíčních (jako je tomu v ČR), ale například čtvrtletně či pololetně,
bude základ daně navýšen v tom měsíci, za který bude pojistné souhrnně hrazeno
, a to i když se bude jednat o pojistné zahrnující více kalendářních měsíců.
 
5. Přenesení povinnosti úhrady zahraničního povinného pojistného na zaměstnance
Článek 21 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 987/2009, kterým se stanoví prováděcí pravidla ke koordinaci systémů sociálního zabezpečení, umožňuje dohodu zaměstnance a zaměstnavatele, na jejímž základě má zaměstnanec povinnost hradit „zaměstnavatelovu část“ zahraničního povinného pojistného, a to jménem a na účet zaměstnavatele.
Do dílčího základu daně z příjmů ze závislé činnosti se pak zahrnou příspěvky na pojistné, u nichž je na základě dohody ad výše úhrada prováděna zaměstnancem jménem zaměstnavatele.
 
6. Prokázání příslušnosti k zahraničnímu povinnému pojištění
Pojem „je-li prokázáno“ by neměl být vykládán výhradně jako situace, kdy plátce daně má k dispozici potvrzení o příslušnosti k zahraničnímu pojištění od tamního úřadu, ale
také když tato příslušnost přímo vyplývá z koordinačního nařízení
. Přičemž v praxi často dochází ke zpětnému vydávání potvrzení o příslušnosti k právním předpisům sociálního zabezpečení – tzv. „A1 certifikát“ – které mívá obvykle pouze
deklaratorní
(potvrzující) povahu, avšak někdy také povahu
konstitutivní
(zakládající) s účinností od určitého data.
 
7. Zpětná změna příslušnosti k povinnému pojištění
Pokud během zdaňovacího období dojde ke změně příslušnosti k povinnému pojištění v důsledku vydání konstitutivního potvrzení úřadu se zpětnou účinností
, je nutné na situaci nahlížet jako na změnu skutečností rozhodných pro správné stanovení daně, a nikoliv jako na chybu plátce daně (zaměstnavatele). Chybou plátce se rozumí situace, kdy plátce daně svým vlastním či zaměstnancovým přičiněním základ daně z příjmů ze závislé činnosti stanovil v nesprávné výši. Tedy když byl schopen chybě předejít vlastním úsilím, získáním veškerých informací apod.
Chybou ale není stav, kdy změny skutečností rozhodných pro správné stanovení daně plátci daně nejsou a ani nemohly být známy již k okamžiku výpočtu základu daně ze závislé činnosti
      
Stanovisko GFŘ
(stručný výběr)
1. až 6. Souhlas.
Upřesnění k 3. Stěžejní je existence zahraničního právního předpisu, který zaměstnavateli ukládá povinnost platit z příjmů zaměstnance zahraniční povinné pojistné, obdobně jako v ČR. Pojistné by mělo naplňovat zahraniční systém sociálního zabezpečení v širším smyslu, jako veřejnoprávní pojistné v ČR. „Stejným druhem“ je tedy v širším smyslu povinné pojistné, plnící stejnou roli, tj. sociální zabezpečení, jako národní povinné pojistné. Nezkoumá se přitom struktura (jednotlivé složky) povinného zahraničního pojištění. Při stanovení základu daně ve výši tzv. superhrubé mzdy se musí tedy aplikovat celková výše zahraničního povinného pojistného placeného zaměstnavatelem bez ohledu na jeho strukturu, resp. na rozdíly oproti českému veřejnoprávnímu pojistnému – důležité je, že existuje v zahraničí obdobný právní předpis, který ukládá zaměstnavateli z příjmů zaměstnance takové povinné pojistné na sociální zabezpečení platit.
Upřesnění k 6. Skutečnost, že poplatník spadá do zahraničního systému veřejnoprávního pojištění, se prokazuje zejména formulářem A1: „Potvrzení o příslušnosti k právním předpisům sociálního zabezpečení“.
Lze však souhlasit s názorem předkladatele, že slova: „je-li prokázáno“ by měla být vykládána i jako situace, kdy příslušnost k zahraničním právním předpisům sociálního zabezpečení přímo vyplývá z koordinačního nařízení EU – kde obecně platí, že osoba je účastna pojistného systému ve státě své výdělečné činnosti.
7. Nesouhlas. § 6 odst. 12 ZDP výslovně neřeší dodatečné úpravy při placení zahraničního povinného pojistného. Bude-li plátci daně (zaměstnavateli) až následně prokázáno, že zaměstnanec spadá do systému zahraničního pojistného v EU/EHP/Švýcarsku, je nutno nahlížet na tuto situaci jako na změnu skutečností rozhodných pro správné stanovení daně. Tato změna reprezentuje stav, kdy zaměstnavateli jako plátci daně není z určitých objektivních důvodů informace o tom, že zaměstnanec spadá do zahraničního pojistného systému k okamžiku, kdy má povinnost vypočítat zálohu na daň nebo daň, známa, resp. není schopen ani tyto informace včas získat, neboť jsou závislé na rozhodnutí příslušné instituce. … Pokud není prokázáno, že zaměstnanec spadá do systému v EU/EHP/Švýcarsku, musí plátce daně jeho příjem zvýšit jako před rokem 2019 o částku odpovídající českému povinnému pojistnému. Změna tedy spočívá v tom, že nově ZDP stanoví, že je-li příslušnost do systému v EU/EHP/Švýcarsku prokázána – a to i opožděně – tak se příjem zaměstnance musí od roku 2019 zvýšit o částku odpovídající zahraničnímu povinnému pojistnému, a to i zpětně. ...
 
4. Daňový režim sdílených nákladů na výzkum a vývoj
KooV č. 540/20.03.19
Předkladatel: JUDr. Ing. Martin Kopecký,
daňový poradce č. 3826
      
Řešený problém
Cílem je vyjasnit daňový režim sdílených nákladů na společné projekty výzkumu a vývoje realizované v rámci mezinárodní skupiny firem. Ať už jde o daňové uplatnění výdajů nebo o možnost odpočtu od základu daně.
      
Právní úprava
-
§ 32a odst. 1 ZDP:
„Pro účely tohoto zákona se odpisují nehmotné výsledky výzkumu a vývoje, software, ocenitelná práva a jiný majetek, který je veden v účetnictví jako nehmotný majetek …, pokud a) byl 1. nabyt úplatně, …, 2. vytvořen vlastní činností za účelem obchodování s ním nebo k opakovanému poskytování
…“
-
§ 34b odst. 2 ZDP:
„Výdaji vynaloženými na výzkum a vývoj zahrnovanými do odpočtu nejsou a) … na něž byla byť jen zčásti poskytnuta podpora z veřejných zdrojů, b) výdaje (náklady) na služby, s výjimkou …, c) licenční poplatky, d) výdaje (náklady) na nehmotné výsledky výzkumu a vývoje pořízené od jiných osob …“
    
Argumentace předkladatele
U mezinárodních skupin firem je obvyklé, že se smluvně zaváží ke společné realizaci projektu. Při jeho úspěšné realizaci má každá zúčastněná firma právo využívat výsledky v rámci svého podnikání a všechny nesou rovněž společně riziko při neúspěchu projektu. Z důvodu jednoznačného posouzení řeší modelový příklad.
Dvě firmy – A je daňovým rezidentem ČR a B rezidentem Slovenska – společně realizují projekt výzkumu a vývoje, který spočívá ve vývoji nového výrobního postupu, přičemž nesou náklady na projekt rovným dílem.
Autor se věnuje čtyřem dílčím daňovým problémům, a to pro dva scénáře realizace společného projektu.:
 
1. Společné řešení projektu oběma firmami se spoluvlastnictvím výsledků projektu
a)
Odpisy dlouhodobého majetku pořízeného od třetích osob:
Zúčastněné společnosti A a B účtují o svém spoluvlastnickém podílu na nehmotném majetku pořízeném společně od třetí osoby (například licence od firmy C) a každá ve vztahu ke svému spoluvlastnickému podílu uplatňuje daňové odpisy podle § 32a ZDP.
b)
Vznik nehmotného majetku vlastní činností:
Jedná se o společný projekt realizovaný vlastní činností pro potřebu firem A a B, které si vzájemně neposkytují licenci k užívání výsledku projektu, ale používají jej z titulu spoluvlastnictví. U firmy A nevzniká nehmotný majetek dle § 32a ZDP, neboť realizace projektu výzkumu a vývoje probíhá v rámci běžné provozní činnosti, a nikoli pro účely poskytování licencí.
c)
Uplatnění srážkové daně:
Každá zúčastněná společnost uplatní srážkovou daň jen ve vztahu k licenčnímu poplatku placenému zahraniční třetí osobě. Pro účely příspěvku se předpokládá, že jde o nehmotný majetek podléhající české srážkové dani, a nikoli o tzv. krabicový software ani o úplný převod vlastnických práv.
d)
Odpočet od základu daně z příjmů na podporu výzkumu a vývoje podle § 34a ZDP:
Tento odpočet není vyloučen v případě, kdy je projekt realizován společně více subjekty. Realizace projektu a využití jeho výsledků v rámci skupiny nelze považovat za službu poskytnutou ze strany ostatních účastníků projektu.
 
2. Sdílení nákladů na projekt realizovaný jednou firmou a bezúplatné poskytnutí výsledku druhé firmě
V praxi jsou častěji projekty výzkumu a vývoje realizovány tak, že
v rámci skupiny je určena jedna firma – vedoucí projektu, která jej realizuje
a jedná vůči třetím stranám svým jménem a na svůj účet.
Ostatní firmy ve skupině poskytují vedoucímu projektu finanční příspěvky na krytí nákladů
na realizaci projektu podle předem stanoveného klíče a podílí se na obecném řízení projektu a jeho kontrole.
Pokud je projekt úspěšný, pak vedoucí projektu poskytne ostatním ve skupině bezplatnou licenci k využití výsledků projektu.
Autor opět řeší daňové problémy ad a) až d), a to jak pro variantu, kdy vedoucím projektu je firma A, tak i firma B.
   
Závěry předkladatele
ve stručnosti se věnujeme pouze scénáři 1)
1a) Firma A uplatní u koupeného nehmotného majetku (licence) odpisy dle § 32a ZDP z pořizovací ceny.
1b) Náklady na účast na projektu nejsou pro A výdaje na pořízení nehmotného majetku vlastní činností. V rámci zdaňovacího období uplatní odpisy koupeného nehmotného majetku, náklady mzdové a režijní.
1c) Pokud platba za licenci zahraniční firmě C podléhá srážkové dani podle ZDP a smlouvy o zamezení dvojího zdanění, pak A uplatní příslušnou srážkovou daň z platby za licenci z hrubé částky svého podílu.
1d) Společnost A může uplatnit odpočet na podporu výzkumu a vývoje od základu daně z příjmů ve výši odpisů nehmotného majetku (licence), mzdových nákladů a ostatních režijních nákladů.
      
Stanovisko GFŘ
(ve stručnosti se věnujeme pouze scénáři 1)
1a) Lze souhlasit se závěrem předkladatele, že daňové odpisy nehmotného majetku odpovídající výši spoluvlastnického podílu na pořízení majetku od společnosti C budou daňově uznatelným výdajem za předpokladu, že budou splněny všechny podmínky vymezení nehmotného majetku dle § 32a ZDP.
1b) Za předpokladu, že dle předpisů upravujících účetnictví nevznikne společnosti A dlouhodobý nehmotný majetek, lze souhlasit se závěrem, že nevzniká nehmotný majetek podle § 32a ZDP.
1c) Pokud při nákupu licence od firmy C nedošlo k plnému převodu práv s daným nehmotným majetkem souvisejících, srážková daň se uplatní (jde o licenční poplatek). Pokud by šlo o nákup nehmotného majetku, kdy by se převáděla plná práva k majetku, srážková daň by se neuplatňovala (nešlo by o licenční poplatek).
1d) Do odpočtu na podporu výzkumu a vývoje lze u firmy A zahrnout odpis nehmotného majetku ve výši spoluvlastnickému podílu, pokud: i) majetek bude využit k realizaci cíle projektu výzkumu a vývoje a není pořízen od jiných osob, ii) půjde o nehmotný majetek dle § 32a ZDP a iii) budou splněny podmínky Pokynu MF D – 288. Do odpočtu na podporu výzkumu a vývoje lze zahrnout i náklady mzdové a ostatní režijní.
 
5. Výklad § 15 zákona o DPH ve vztahu ke stravenkám
KooV č. 541/20.03.19
Předkladatel: Ing. Tomáš Brandejs,
daňový poradce č. 3191
      
Řešený problém
Cílem je nalézt základní definiční znaky poukazů dle § 15 ZDPH ve znění po novelizaci zákonem č. 80/2019 Sb. (dále „
Novela
“), a to hlavně ve vztahu ke stravenkám hojně využívaným k úhradě v restauraci i obchodě.
      
Právní úprava
-
§ 15 odst. 1 ZDPH:
Poukazem
se pro účely DPH rozumí
listina
, a)
se kterou je spojena povinnost ji přijmout jako úplatu
nebo část úplaty za dodání zboží nebo poskytnutí služby a b)
na níž … jsou uvedeny
tyto údaje: 1.
zboží, které má být dodáno, nebo služba, která má být poskytnuta
, nebo 2. osoba, …“
-
§ 15 odst. 2 ZDPH:
Jednoúčelovým poukazem
se… rozumí poukaz, u kterého jsou v okamžiku jeho vydání o dodání zboží nebo poskytnutí služby, na které se vztahuje,
známy … a) sazba daně … b) místo plnění
.
-
Směrnice Rady (EU) 2006/112, o společném systému DPH, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „
Směrnice o DPH
“).
-
Směrnice Rady (EU) 2016/1065, kterou se s účinností od 1. 1. 2019 mění směrnice o společném systému daně z přidané hodnoty, pokud jde o zacházení s poukazy (dále jen „
Směrnice o poukazech
“).
    
Argumentace předkladatele
Směrnice o poukazech zavedla pro celou EU pro poukazy vydané po 1. 1. 2019 nová pravidla DPH. Autor se omezuje na u nás v praxi velmi rozšířené poukázky na stravování – „
Stravenky
“. Tyto vydávají specializované společnosti zajišťující jejich distribuci a zpětný odběr („
Společnosti
“), které mají smlouvy s restauračními zařízeními a prodejci potravin („
Partneři
“). Systém koloběhu Stravenek vypadá zpravidla následovně:
-
Společnost vlastním jménem vydá Stravenky, aby s nimi mohly být hrazeny služby poskytované Partnery.
-
Partneři přijímají Stravenky jako úplatu (její část) za poskytnuté hlavně stravovací služby a prodej potravin.
-
Takto přijaté Stravenky Partner předá (vrátí) příslušné Společnosti, která mu uhradí stanovenou částku.
Autor zdůrazňuje, že Partneři nejsou právně zavázáni po předložení Stravenky poskytnout stravovací službu, ale jsou pouze oprávněni – na základě zmíněné smlouvy s dotyčnou Společností – přijmout ji jako formu úhrady.
Poukazem se pro účely Směrnice o poukazech – respektive Směrnice o DPH, která byla touto směrnicí změněna – rozumí instrument mimo jiné za podmínky, že je s ním spojena povinnost jej přijmout jako úplatu nebo část úplaty za dodání zboží nebo poskytnutí služby.
Nicméně podle předkladatele je nutno pravý význam „povinnosti přijmout jej jako úplatu“ nutno dovodit z původního návrhu Směrnice o poukazech. Načež vysvětluje, že ve skutečnosti je základní vlastností „poukazu“ to, že představuje právo získat zboží nebo službu.
Což podle něj potvrzuje preambule (zdůvodnění) Směrnice o poukazech:
„Tato pravidla by měla být zaměřena pouze na poukazy, které lze použít k pořízení zboží nebo přijetí služby. Neměla by však být zaměřena na nástroje opravňující držitele ke slevě při nákupu zboží nebo služeb, avšak neposkytující právo takové zboží nebo služby obdržet.
“ Proto populární
„slevové kupóny“ nejsou poukazem
. Zdůrazňuje, že záměrem bylo
poukazy odlišit od platebních prostředků
, u nichž je povinnost přijmout je jako úplatu za dodání zboží či poskytnutí služby.
Poukazy proto musejí být vnímány odlišně – jako nástroje poskytující právo zboží nebo služby obdržet.
Podporu nachází také v Důvodové zprávě k návrhu Novely ZDPH.: „
Nová pravidla se nevztahují na tzv. slevové kupóny, které opravňují jejich držitele k získání slevy z ceny nákupu, avšak neposkytují právo takové zboží nebo takovou službu obdržet, a nejsou tudíž pro účely DPH poukazem.
“ Dále si všímá definiční podmínky poukazu v § 15 odst. 1 písm. b) ZDPH, že má jít o listinu
„na níž nebo v jejíž související dokumentaci jsou uvedeny … 1. zboží, které má být dodáno, služba, která má být poskytnuta
, nebo 2. osoba, která má uskutečnit dodání tohoto zboží nebo poskytnutí této služby“.
Přičemž obraty „má být dodáno“ a „má uskutečnit“ implikují povinnost dodavatele plnění dodat, plně v duchu důvodové zprávy k Novele ZDPH a preambule Směrnice o poukazech.
   
Závěry předkladatele
(formulačně upravený text)
Stravenka není poukazem … Pokud by GFŘ odmítlo výklad, že Stravenka není poukazem, pak navrhuji:
1.
Potvrdit, že zaměstnavatelé, kteří nakupují od Společností Stravenky, mají plný nárok na odpočet daně
z kupovaných plnění představovaných Stravenkami, ačkoli je dále prodávají zaměstnancům se slevou.
2.
Vyjasnit, jaká z níže uvedených listin je poukazem dle § 15 ZDPH
(obecné podmínky splňují):
a)
Listina opravňující zákazníka použít ji jako úplatu a získat tak od obchodníka plnění bez doplatku.
b)
Listina neopravňující použít ji jako úplatu, ale přesto získat od obchodníka plnění bez doplatku.
c)
Listina opravňující čerpat 100% slevu z ceny a získat tak plnění od obchodníka bez doplatku.
      
Stanovisko GFŘ
(formulačně upravený text)
V čl. 30a Směrnice o DPH je poukaz vymezen jako „nástroj, se kterým je spojena povinnost jej přijmout jako (část) protiplnění za dodání zboží nebo poskytnutí služby“, o oprávnění zákazníka k získání protiplnění nehovoří. Stravenka, o které je pojednáváno v příspěvku, je poukazem ve smyslu Směrnice o DPH i ZDPH.
Převod jednoúčelového poukazu ze Společnosti na zaměstnavatele se pro účely DPH považuje za poskytnutí služby (stravovací), a Společnost (plátce) je povinna přiznat daň na výstupu 15 %. Zaměstnavatel je oprávněn k odpočtu daně na vstupu, jelikož přijaté zdanitelné plnění používá pro uskutečňování zdanitelných plnění poskytnutí stravovací služby. Převod jednoúčelového poukazu na zaměstnance se také považuje za poskytnutí stravovací služby, u které je zaměstnavatel (plátce) povinen přiznat DPH 15 %. Skutečnost, že zaměstnavatel systematicky prodává zaměstnancům jednoúčelové poukazy s výraznou slevou, uvedený postup neovlivní.
Listina, která opravňuje zákazníka použít ji jako úplatu a získat tak po jejím předložení příslušné zboží od obchodníka bez jakéhokoliv doplatku, je poukazem ve smyslu § 15 ZDPH. Což platí, i když je na listině (praxi navzdory) uvedeno, že neopravňuje zákazníka použít ji jako úplatu, nebo že jej opravňuje ke slevě 100 %.
 
6. Stravenky jako SPV či MPV – související problematika
KooV č. 542/20.03.19
Předkladatel: Ing. Petr Drahoš,
daňový poradce č. 4179
      
Řešený problém
Tento příspěvek navazuje na předešlý s č. 541 a jeho cílem je vyjasnit DPH režim při distribuci a uplatňování poukázek na stravování za předpokladu, že naplňují definici poukazů dle Směrnice o DPH, resp. § 15 ZDPH.
      
Právní úprava
-
§ 15a odst. 1 ZDPH:
Převod jednoúčelového poukazu se … považuje za dodání zboží nebo poskytnutí služby, na něž se … vztahuje
, uskutečněné osobou povinnou k dani, jejímž jménem je převod proveden.“
-
§ 15b odst. 1 ZDPH:
Převod víceúčelového poukazu se pro účely daně z přidané hodnoty nepovažuje za dodání zboží nebo poskytnutí služby, na něž se poukaz vztahuje.
-
§ 36 odst. 7 ZDPH:
Základem daně při dodání zboží nebo poskytnutí služby na základě víceúčelového poukazu je vše, co jako úplatu za … poukaz uhradila
nebo má uhradit osoba, pro kterou je zdanitelné plnění uskutečněno, nebo třetí osoba, a to bez daně za toto zdanitelné plnění.
Není-li tato úplata známa
, je základem daně
částka uvedená na víceúčelovém poukazu
nebo v související dokumentaci snížená o daň.“
    
Argumentace předkladatele
Příspěvek navazuje na předchozí nejen tématem, které zpodrobňuje, ale i pojmy aktérů koloběhu Stravenek, navíc přidává Zaměstnavatele, který je kupuje od Společnosti pro své Zaměstnance, kteří jimi „platí“ u Partnerů za jídlo. Na základě smlouvy Společnost při zpětném odběru Stravenek sice Partnerovi uhradí jejich nominální hodnotu, ale současně mu naúčtuje provizi za službu zajištění fungování stravenkového systému, který rozšiřuje okruh potenciálních zákazníků Partnera.
Autor přitom vychází z předpokladu, že Stravenky jsou poukazem.
Podle jeho názoru sice
Stravenky obvykle patří mezi víceúčelový poukaz („MPV“)
– neboť při jejich vydání není jasné plnění, pro jehož úhradu budou využity, a tedy ani sazba DPH – ovšem nelze vyloučit ani smluvní nastavení, kdy půjde o
jednoúčelový poukaz (dále „SPV“). Pro každý typ poukazu platí jiná pravidla DPH.
 
1. DPH režim SPV – „jednoúčelové“ stravenky
Pro přehlednost se předpokládá, že
Stravenka slouží na odběr služby stravovací podléhající 15% sazbě daně
. Dle § 15a ZDPH se
převod (včetně vydání) jednoúčelového poukazu považuje za poskytnutí služby
, na niž se stravenka vztahuje. Společnost tak při vydání Stravenky poskytne Zaměstnavateli stravovací službu, tento ji prodá dál Zaměstnanci, čímž mu poskytne také stravovací službu.
Zaměstnanec pak čerpá u Partnera danou službu, což je podle ZDPH považováno za poskytnutí služby stravovací, nicméně mezi Partnerem a Společností
– tedy tímto pro účely DPH Partner poskytne stravovací službu (zdanitelné plnění) Společnosti.
Základem daně je vše (kromě DPH), co obdržel nebo má v přímé souvislosti s prodejem poukazu obdržet převodce od nabyvatele nebo od třetí osoby, a to včetně provize.
Společnost by tak měla odvést DPH 15 % ze všeho, co má v přímé souvislosti s prodejem Stravenky obdržet, tedy i z provize účtované Zaměstnavateli.
Druhý typ
provize, požadované Společností od Partnera
za službu zprostředkování potenciálních zákazníků,
podle autora podléhá základní sazbě 21 %
; neměla být vnímána jako sleva vážící se k ceně stravovací služby.
Koncept oběhu SPV stravenek včetně účtování provizí podle autora vede k tomu, že
Společnost má nárok na odpočet daně v plné míře ze všech přímých i nepřímých nákladů týkajících se koloběhu SPV stravenek
.
 
2. DPH režim MPV – „víceúčelové“ stravenky
U MPV stravenek se za uskutečněná plnění nepovažují jejich převody, ale čerpání. Společnost tak neposkytuje vydáním „víceúčelové“ Stravenky zdanitelné plnění, a stejně tak ani Partner Společnosti, jediné zdanitelné plnění je ve formě poskytnutí služby či dodání zboží Partnerem Zaměstnanci, který za něj „platí“ Stravenkou.
Řešit základ daně tak nemá smyslu při vydávání a distribuci MPV stravenky – nejsou totiž předmětem daně – ale
u zdanitelného plnění poskytovaného Partnerem Zaměstnanci, kde ZDPH stanoví specifický způsob jeho stanovení: a) Částka, kterou za MPV stravenku uhradil Zaměstnanec, případně za něj třetí osoba; b) Pokud částka dle předchozího bodu není známa, pak je základem daně nominální hodnota Stravenky.
Předkladatel se podrobně věnuje důvodům speciálního základu daně, přičemž vychází z původních logičtějších návrhů Směrnice o poukazech, kdy mělo jít vždy o nominální hodnotu poukazu, konečný text ale doznal změn. Zamýšlí se také nad tím, že varianta a) uvedená ve Směrnici o DPH i v § 36 odst. 7 ZDP připouští dvojí výklad slovního obratu „protiplnění zaplacené za poukaz“. Lze proto těžko s jistotou určit, zda „protiplnění zaplacené za MPV stravenku“ je to, co za ni zaplatil Zaměstnanec, nebo to, co za ni má obdržet Partner od Společnosti.
Provize účtovaná Společností Zaměstnavateli
dle autora nemá shodný DPH režim jako převod „víceúčelové“ MPV stravenky, ale půjde o samostatné plnění, jak vyplývá z § 15b odst. 3 ZDPH. Což potvrzuje důvodová zpráva k návrhu Novely, když uvádí, že službami se samostatným režimem se rozumí například distribuční služby. Provize za vydání MPV stravenky tak má povinně
vlastní DPH režim – zdanitelné plnění v sazbě daně 21 %
.
Jaký DPH režim má
druhý typ provize
– za zprostředkování zákazníků – účtované Společností Partnerům? I na ni dopadá ustanovení o povinně samostatném DPH režimu,
jde o zdanitelné plnění se sazbou daně 21 %
.
Tak jako u Stravenky „jednoúčelové“ ad výše, zbývá dořešit
nárok na odpočet daně Společnosti u vstupů souvisejících tentokrát s oběhem těch „víceúčelových“
. Problémem je, že
vykonává dva typy plnění
: a) vydávání MPV Stravenek –
mimo předmět DPH
, b) dvojí provize za služby distribuční a zprostředkovatelské – Zaměstnavatelům a Partnerům –
zdanitelná plnění
. Společnost by proto měla adekvátně
krátit (snížit) nárok na odpočet daně
. Podle autora by měl krátící koeficient vycházet z toho, že veškeré náklady Společnosti jsou kalkulační položkou hodnoty provizí, zatímco hodnota samotné Stravenky je z tohoto pohledu nedůležitá. Bylo by podle něj proti neutralitě systému DPH, aby plátce neměl nárok na odpočet z nákladů, z jejichž hodnoty odvádí DPH na výstupu. Takže dospívá k závěru, že
hodnota poměrového koeficientu by proto měla být 100 %. Což v konečném důsledku znamená, že by tak Společnost měla mít plný nárok na odpočet daně
ze všech přímých i nepřímých nákladů týkajících se vydávání, distribuce nebo zpětného odběru MPV stravenek.
   
Závěry předkladatele
1.
V případě SPV stravenky – „jednoúčelového poukazu“ na odběr služby stravovací platí:
a)
Společnost je povinna odvádět DPH ve výši 15 % ze všeho, co má v přímé souvislosti s prodejem SPV stravenky obdržet, tedy i z provize, kterou účtuje Zaměstnavateli.
b)
Provize účtovaná Společností Partnerům je úplatou za zdanitelnou službu podléhající DPH 21 %.
c)
Společnost má nárok na plný odpočet daně z přímých i nepřímých nákladů týkajících se stravenek.
2.
V případě MPV stravenky – „víceúčelového poukazu“ stravenky platí:
a)
Základem daně u příslušného zdanitelného plnění je to, co za MPV stravenku zaplatil Zaměstnanec (nebo za něj třetí osoba), nebo její nominální hodnota.
b)
Provize za vydání MPV stravenky účtovaná Zaměstnavateli má vlastní DPH režim se sazbou 21 %.
c)
Provize účtovaná Společností Partnerům za stravenky je úplatou za zdanitelné plnění s DPH 21 %.
d)
Společnost má nárok na plný odpočet daně z přímých i nepřímých nákladů týkajících se stravenek.
      
Stanovisko GFŘ
1.
Souhlasíme.
2.
Souhlasíme. K písm. a): Vycházíme ze situace popsané v příspěvku, že Společnost převádí víceúčelový poukaz Zaměstnavateli, který jej převádí zaměstnanci a ten čerpá poukaz u Partnera, který mu poskytuje stravovací službu a přiznává DPH. V daném případě je základem daně nominální hodnota stravenky, jelikož úplata, kterou za stravenku zaměstnanec uhradil, není poskytovateli plnění (Partnerovi) známa.

Související dokumenty

Články

Průvodce Koordinačními výbory, 1. část
Průvodce Koordinačními výbory, 2. část
Průvodce Koordinačními výbory, 3. část
Průvodce Koordinačními výbory, 4. část
Průvodce Koordinačními výbory, 5. část
Průvodce Koordinačními výbory, 6. část
Průvodce Koordinačními výbory, 7a. část
Průvodce Koordinačními výbory, 7b. část
Průvodce Koordinačními výbory, 8. část
Průvodce Koordinačními výbory, 9. část
Průvodce Koordinačními výbory, 10. část
Průvodce Koordinačními výbory, 11. část
Průvodce Koordinačními výbory, 12. část
Průvodce Koordinačními výbory, 13. část
Průvodce Koordinačními výbory, 14. část
Průvodce Koordinačními výbory, 15. část
Průvodce Koordinačními výbory , 16. část
Průvodce Koordinačními výbory , 17. část
Průvodce Koordinačními výbory, 18. část
Průvodce Koordinačními výbory, 19. část
Průvodce Koordinačními výbory, 20. část
Průvodce Koordinačními výbory, 21. část
Průvodce Koordinačními výbory, 22. část
Průvodce Koordinačními výbory, 23. část
Průvodce Koordinačními výbory, 24. část
Průvodce Koordinačními výbory, 25. část
Průvodce Koordinačními výbory, 26. část
Průvodce Koordinačními výbory, 27. část
Průvodce Koordinačními výbory, 28. část

Zákony

Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů
2/1993 Sb., o vyhlášení LISTINY ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD jako součásti ústavního pořádku České republiky
Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce
306/2018 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
80/2019 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony

Nařízení vlády

276/2015 Sb., o odškodňování bolesti a ztížení společenského uplatnění způsobené pracovním úrazem nebo nemocí z povolání

Vyhlášky

125/1993 Sb., kterou se stanoví podmínky a sazby zákonného pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání