Průvodce Koordinačními výbory, 15. část

Vydáno: 26 minut čtení

Pokračujeme v představování ukončených příspěvků řešených v rámci tzv. Koordinačních výborů (dále již jen „KooV“). Připomeňme, že KooV jsou uznávaná odborná jednání na daňové problémy předestřené daňovými poradci, k nimž se vyjadřují zástupci finanční správy – dnes se jedná vesměs o pracovníky Generálního finančního ředitelství (dále jen „GFŘ“). Z praktického hlediska jsou hlavní předností KooV dvě věci: a) závěry potvrzené Finanční správou ČR lze považovat za bezpečné daňové řešení, které zřejmě řadoví pracovníci finančních úřadů nezpochybní (tzv. správní praxe), b) odborné názory zde „nepadají z nebe“, ale jsou věcně odůvodněné, takže nabízejí argumentační oporu pro řešení obdobných sporů, a je vidět i logika uvažování správců daně. Koordinační výbory jsou zveřejňovány na http://www.financnisprava.cz/cs/dane-a-pojistne/prispevky-kv-kdp .

 

Průvodce Koordinačními výbory
Ing.
Martin
Děrgel
Nejčastěji je předmětem těchto odborných diskuzí zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů („ZDP“) a zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů („ZDPH“). V dnešním již 15. pokračování dokončíme příspěvky roku 2018 a začneme s letoškem, přičemž se kromě zmíněných dvou hlavních daní dostanou ke slovu také tzv. energetické (ekologické) daně i zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „“).
1.
Povinnost zahraniční osoby předložit výpis z obchodního rejstříku v rámci řízení o povolení k nabytí plynu/elektřiny bez daně
2.
Vliv štěpení nebo spojení akcií emitentem na časový test držby cenných papírů pro osvobození příjmů fyzických osob z úplatného prodeje cenných papírů dle § 4 odst. 1 písm. x) ZDP
3.
Převod naspořených prostředků z penzijního připojištění na doplňkové penzijní spoření
4.
Hlášení k dani vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně v souvislosti s výplatou, poukázáním nebo připsáním odměny člena orgánu právnické osoby (českého daňového nerezidenta)
5.
Bezúplatný příjem v případě současného skončení nájemní a podnájemní smlouvy
 
1. Povinnost zahraniční osoby předložit výpis z obchodního rejstříku v rámci řízení o povolení k nabytí plynu/elektřiny bez daně
KooV č. 532/19.09.18
Předkladatelé: Ing. Stanislav Kryl, Ing. Mgr. Jakub Tměj
, daňoví poradci č. 3353 a 5368
     
Řešený problém
Tento příspěvek má za cíl vyjasnit, že pro vydání povolení k nabytí plynu bez daně je v případě zahraničních osob možné předložit výpis z obchodního nebo jiného obdobného rejstříku vedeného ve státě jejich sídla.
     
Právní úprava
§ 2 odst. 1 písm. b) část 45 zákona č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů („zákon o dani z plynu“): „
Pro účely tohoto zákona se rozumí (…) b) dodavatelem právnická nebo podnikající fyzická osoba, která nabývá plyn bez daně za účelem jeho dalšího prodeje.
§ 13 odst. 2 písm. c) zákona o dani z plynu:
„Návrh na vydání povolení k nabytí plynu bez daně obsahuje (…) c) výpis z obchodního rejstříku, výpis z živnostenského rejstříku, nebo výpis z jiného obdobného rejstříku, je-li navrhovatelem zahraniční osoba; výpis nesmí být v den podání návrhu starší více než 30 dnů.
§ 7a odst. 2 zákona č. 458/2000 Sb., energetický zákon, ve znění pozdějších předpisů:
„Energetický regulační úřad rozhodne o uznání oprávnění podle odstavce 1, jestliže na základě oprávnění vydaného jiným členským státem Evropské unie má žadatel právo vykonávat činnost obchodu s elektřinou nebo obchodu s plynem. Rozhodne-li Energetický regulační úřad o uznání oprávnění k podnikání pro obchod s elektřinou nebo pro obchod s plynem, považuje se osoba oprávněná k podnikání za držitele licence podle tohoto zákona.“
   
Argumentace předkladatelů
Daň z plynu patří mezi daně zatěžující spotřebu vybrané komodity, z čehož vyplývá možnost nabytí plynu bez daně u dodavatelů, tzn. subjektů, které plyn samy nespotřebovávají, ale dodávají jej buď dalším dodavatelům, či konečným spotřebitelům. Dodavatelem může být jak tuzemská, tak zahraniční osoba.
Zákonným předpokladem k nabytí plynu bez daně je získání příslušného povolení. Důvodová zpráva k návrhu zákona o dani z plynu v této souvislosti uvádí, že „
aby nedocházelo k daňovým únikům, může plyn bez daně nabýt pouze subjekt, který je držitelem povolení k nabytí plynu bez daně, které vydává správce daně
“. Zákon o dani z plynu upravuje postup a podmínky vydání povolení k nabytí plynu bez daně na základě návrhu žadatele.
Náležitosti návrhu na vydání povolení k nabytí plynu bez daně vyjmenovává § 13 odst. 2 zákona o dani z plynu. Přičemž v písmenu c) zakládá povinnost navrhovatele přiložit k návrhu výpis z veřejného rejstříku potvrzující pravdivost a aktuálnost některých skutečností. Ustanovení podle autora jednoznačně stanovuje tři rovnocenné možnosti, jak může navrhovatel této povinnosti dostát. Jedná se o možnosti předložení výpisu: a) z obchodního rejstříku, b) ze živnostenského rejstříku, c) z jiného obdobného rejstříku, je-li navrhovatelem zahraniční osoba.
Z ustanovení zákona o dani z plynu je zřejmé, že zákonodárce výslovně počítal s možností udělení povolení k nabytí plynu bez daně zahraničním osobám. Zároveň z žádného ustanovení ani účelu zákona o dani z plynu nevyplývá, že by tyto zahraniční osoby byly povinny mít v ČR zřízenu organizační složku. Naopak citované ustanovení § 13 odst. 2 písm. c) výslovně uvádí možnost předložení výpisu nejen z obchodního či živnostenského rejstříku, ale také z jiného obdobného rejstříku, je-li navrhovatelem zahraniční osoba.
Pokud by správce daně vyžadoval předložení výpisu z obchodního rejstříku či živnostenského rejstříku vedeného v ČR, došlo by k narušení rovných podmínek podnikání, když by zahraniční osoby musely oproti tuzemským osobám učinit dodatečný krok v podobě založení české organizační složky. S povinností založit organizační složku v ČR by se zahraniční osoby v podstatě nuceně stávaly usazenými v tuzemsku. Princip svobody podnikání v podobě rovných podmínek k podnikání bez ohledu na (ne)usazení by ztratil jakýkoliv význam, jelikož by se jednalo o rovnost podmínek již pouze v tuzemsku usazených subjektů.
  
Závěr předkladatelů
Vzhledem k výše uvedenému se za splnění náležitosti návrhu na povolení k nabytí plynu bez daně dle § 13 odst. 2 písm. c) zákona o dani z plynu u navrhovatele – zahraniční osoby – pokládá rovněž předložení výpisu z obchodního, živnostenského či jiného obdobného rejstříku vedeného ve státě sídla navrhovatele.
 
Stanovisko Generálního ředitelství cel a GFŘ
(stručný výběr z obsáhlého vyjádření)
„(…) Je-li předpokládaná činnost, tj. obchodování s plynem zahraniční právnickou osobou na území ČR, trvalá, jsme toho názoru, že na zahraniční právnickou osobu by měly být kladeny stejné podmínky jako na tuzemský subjekt. (…) Podle § 12 zákona o dani z plynu může nabýt plyn bez daně na daňovém území ČR pouze dodavatel plynu, a to pouze na základě povolení k nabytí plynu bez daně.
Podle § 13 odst. 2 písm. c) dtto je pro získání povolení nezbytný výpis z obchodního, případně živnostenského rejstříku. Podnikatelská činnost v oblasti distribuce a obchodu s plynem není živností. Na území ČR lze v energetických odvětvích podnikat pouze na základě licence udělené Energetickým regulačním úřadem. (…)
(…) pro získání povolení pro nabytí plynu bez daně podle zákona o dani z plynu je nutný a jediný možný výpis z obchodního rejstříku. Z tohoto důvodu je požadavek ke zřízení organizační složky, resp. odštěpného závodu, na území ČR oprávněný, neboť bez jejího zřízení nelze provést zápis do obchodního rejstříku.“
 
2. Vliv štěpení nebo spojení akcií emitentem na časový test držby cenných papírů pro osvobození příjmů fyzických osob z úplatného prodeje akcií
KooV č. 533/14.11.18
Předkladatelé: Ing. Tomáš Hlaváček, JUDr. Michal Karabinoš, PhD., Ing. Bc. Jan Hájek, MBA, Dis.,
daňoví poradci č. 2399, 5170 a 4503
     
Řešený problém
Při štěpení nebo naopak spojení akcií dle § 342 zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), ve znění pozdějších předpisů („ZOK“), není zřejmé, zda dochází k přerušení časového testu pro účely osvobození příjmu z prodeje akcií.
     
Právní úprava
§ 4 odst. 1 písm. x) ZDP:
„Od daně z příjmů fyzických osob se osvobozuje (…) x) příjem z úplatného převodu cenného papíru, přesáhne-li doba mezi nabytím a úplatným převodem tohoto cenného papíru při jeho úplatném převodu dobu 3 let, (…); při výměně akcie emitentem za jinou akcii o celkové stejné jmenovité hodnotě se doba 3 let mezi nabytím a úplatným převodem cenného papíru u téhož poplatníka nepřerušuje;“.
§ 342 ZOK:
„Rozhodla-li valná hromada o změně druhu nebo formy akcií anebo o štěpení akcií na více akcií o nižší jmenovité hodnotě nebo spojení více akcií do jedné akcie, může společnost vydat nové akcie (...)
“.
   
Argumentace předkladatelů
Podle § 4 odst. 1 písm. x) ZDP se 3letý časový test pro osvobození příjmů z prodeje akcie nepřerušuje mimo jiné při výměně akcie emitentem za jinou akcii o celkové stejné jmenovité hodnotě. Citované ustanovení používá výraz „akcie“ v jednotném čísle, takže by se při striktně gramatickém výkladu vztahovalo pouze na situace, kdy jedna akcie je vyměněna za jednu jinou akcii. Dle názoru předkladatelů tak ustanovení dopadá zejména na situace, při nichž dochází ke změně formy akcie či druhu bez vlivu na jmenovitou hodnotu akcie. Jazykovým výkladem ale nelze dovodit, že by § 4 odst. 1 písm. x) ZDP dopadal i na štěpení nebo spojení podle § 342 ZOK. Avšak dále dodávají, že na druhou stranu by takový výklad pak nebyl v logickém souladu s navazující formulací „o celkové stejné jmenovité hodnotě“, kdy výraz „celková (…) hodnota“ se musí logicky vztahovat k více akciím než jedné.
Naproti tomu do konce roku 2013 věcně shodný daňový časový test na situaci popsanou výše výslovně dopadal:
„(…) při výměně akcií emitentem za jiné akcie o celkové stejné jmenovité hodnotě se doba 6 měsíců mezi nabytím a převodem cenných papírů u téhož poplatníka nepřerušuje (…)“
– pojem „akcie“ byl použit v množném čísle. Důvodová zpráva k zákonu č. 458/2011 Sb., o změně zákonů související se zřízením jednoho inkasního místa a dalších změnách daňových a pojistných zákonů, který ZDP novelizoval od 1. 1. 2014, v souvislosti s rekodifikací civilního práva neuvádí, proč došlo k terminologické změně z „výměna akcií“ na „výměna akcie“.
Dle autorů teleologický výklad daného ustanovení vede k závěru, že časový test se nepřerušuje ani při výměně akcií (množné číslo), včetně štěpení nebo spojení akcií, pokud je zachována celková jmenovitá hodnota nově vydaných a původních akcií bez ohledu na jejich počty. A to hlavně proto, že tyto operace nevedou k reálnému nabytí akcií nových, ale pouze ke změně uspořádání již držených akcií co do počtu a jejich dílčích hodnot.
  
Závěr předkladatelů
Časový test podle § 4 odst. 1 písm. x) ZDP se nepřerušuje při výměně akcií (množné číslo), včetně štěpení nebo spojení akcií podle § 342 ZOK či obdobných operací s akciemi dle zahraničních právních řádů, při kterém celková jmenovitá hodnota nově vydaných akcií je shodná jako celková jmenovitá hodnota původních akcií bez ohledu na to, zda je počet akcií nově vydaných shodný či odlišný od původních akcií.
    
Stanovisko GFŘ
Souhlas s navrhovaným závěrem.
 
3. Převod naspořených prostředků z penzijního připojištění se státním příspěvkem na doplňkové penzijní spoření nebo penzijní pojištění
KooV č. 534/14.11.18
Předkladatelka: Ing. Lenka Nováková,
daňová poradkyně č. 4991
     
Řešený problém
Cílem příspěvku je posílení právní jistoty daňových poplatníků v případě ukončení „staré“ smlouvy o penzijním připojištění a převedení naspořených prostředků v plné výši na „novou“ smlouvu – o doplňkovém penzijním spoření, nebo o penzijním pojištění – která splňuje podmínky stanovené zákonem o daních z příjmů.
     
Právní úprava
§ 15 odst. 5 ZDP:
„Od základu daně (…) lze odečíst příspěvek v celkovém úhrnu nejvýše 24 000 Kč zaplacený poplatníkem na jeho a) penzijní připojištění (…) b) penzijní pojištění (…) c) doplňkové penzijní spoření (…).“
§ 4 odst. 2 zákona č. 427/2011 Sb., o doplňkovém penzijním spoření, ve znění pozdějších předpisů („ZDPS“):
„Smlouvu o doplňkovém penzijním spoření před zánikem doplňkového penzijního spoření z jiné smlouvy o doplňkovém penzijním spoření lze uzavřít, pokud a) účastníkovi byla zahájena výplata dávky (…).“
§ 19 odst. 3 zákona č. 42/1994 Sb., o penzijním připojištění se státním příspěvkem a o změnách některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, ve znění pozdějších předpisů („ZPP“):
„Další smlouvu o penzijním připojištění lze uzavřít, pokud a) dříve vzniklé penzijní připojištění zaniklo (…).“
 
Argumentace předkladatelky
Penzijní připojištění se státním příspěvkem vzniklo v roce 1994 jako státem regulovaný spořicí produkt pro dlouhodobé a relativně bezpečné ukládání a zhodnocování peněžních prostředků s cílem jejich čerpání zejména formou doživotní penze. V souvislosti s důchodovou reformou byly od roku 2013 penzijní fondy spravující penzijní připojištění převedeny do tzv. transformovaných fondů, do kterých již není možné vstoupit. Nicméně tyto původní „staré“ smlouvy o penzijním připojištění byly ponechány a stále běží v původním režimu.
Nástupcem se stalo doplňkové penzijní spoření, v němž penzijní společnosti spravují tzv. účastnické fondy umožňující i rizikovější (ale potenciálně výnosnější) investování. Pod tlakem EU existuje také možnost smlouvy o tzv. penzijním pojištění, které na fondovém principu spravují hlavně zahraniční instituce penzijního pojištění.
Při splnění podmínek stanovených v § 15 odst. 5 ZDP si může poplatník – účastník některého ze zmíněných penzijních produktů – od základu daně z příjmů odečíst zaplacené příspěvky až do ročního úhrnu 24 000 Kč.
Podle právní úpravy poplatník nemůže mít souběžně dvě a více smluv o penzijním připojištění se státním příspěvkem a/nebo doplňkovým penzijním spořením, na které si platí příspěvky. Jedinou okrajovou výjimkou, kdy poplatník může mít uzavřeno více smluv zároveň, je tzv. zmrazení smlouvy. Státní příspěvek je poskytován pouze na jedno penzijní připojištění/doplňkové penzijní spoření dle rodného čísla poplatníka.
Vzhledem k výše uvedenému tak mohou nastat situace, kdy se poplatník rozhodne ukončit „starou“ smlouvu o penzijním připojištění a uzavřít „novou“ smlouvu o doplňkovém penzijním spoření, popřípadě uzavřít „novou“ smlouvu o penzijním pojištění. Přičemž nová smlouva bude splňovat veškeré podmínky pro uplatnění odpočtu od základu daně a budou na ni plně převedeny veškeré naspořené prostředky (tj. poplatníkovi nebude penzijní společností nic vyplaceno). Převod prostředků ze „staré“ smlouvy na „novou“ smlouvu může nastat v rámci jednoho transformovaného fondu/účastnického fondu nebo i v rámci různých fondů. Obdobná situace může nastat i v případě poplatníka, který se rozhodne uzavřít jinou smlouvu o doplňkovém penzijním spoření apod.
Problémem je, že § 15 odst. 5 ZDP stanoví, že pokud poplatníkovi zanikne penzijní připojištění, penzijní pojištění nebo doplňkové penzijní spoření bez nároku na penzi apod., a je mu vyplaceno odbytné apod., tak zaniká nárok na uplatnění zmíněných nezdanitelných částek a musí tzv. dodanit takto uplatněné odpočty za uplynulých 10 let.
 
Závěr předkladatelky
Pokud poplatník ukončí „starou“ smlouvu o penzijním připojištění a převede naspořené prostředky v plné výši na „novou“ smlouvu o doplňkovém penzijní spoření nebo o penzijním pojištění, tak podmínky § 15 odst. 5 ZDP jsou zachovány a nevzniká povinnost dodanit uplatněné příspěvky za uplynulých 10 let.
Stejný postup platí při ukončení smlouvy o doplňkovém penzijním spoření, jsou-li naspořené prostředky v plné výši převedeny na jinou „novou“ smlouvu o doplňkovém penzijním spoření/o penzijním pojištění.
    
Stanovisko GFŘ
Možnost převedení všech dosud naspořených prostředků účastníka k jiné penzijní společnosti je legislativně upravena v § 27 ZDPS, resp. dříve v § 24 ZPP: „Účastník má nárok na převedení prostředků účastníka k jiné penzijní společnosti v případě, že doplňkové penzijní spoření zaniklo podle § 8 písm. d) nebo e);“.
Při převodu prostředků se na nové smlouvě o doplňkovém penzijním spoření dosažená spořící doba ze smlouvy předcházející zachovává a účastníkovi/poplatníkovi nevzniká povinnost dodanit uplatněné částky snižující základ daně za předchozích deset let. Obdobně to platí i při přestupu z transformovaného fondu do účastnického fondu v rámci stejné i jiné penzijní společnosti. Účastník/poplatník je povinen zdanit uplatněné příspěvky jen v případě, že u navazující smlouvy nesplní zákonné podmínky normované v § 15 odst. 5 ZDP.
Toto neplatí při převodu prostředků z penzijní společnosti na instituci penzijního pojištění definovanou v § 6 odst. 16 ZDP – není zde opora ve výše uvedeném § 27 ZDPS. Účastník/poplatník tak má povinnost dodanit částky, o které mu byl v předchozích deseti letech základ daně snížen z důvodu zaplacených příspěvků.
 
4. Hlášení k dani vybírané srážkou v souvislosti s výplatou, poukázáním nebo připsáním odměny člena orgánu právnické osoby (nerezidenta ČR)
KooV č. 535/14.11.18
Předkladatelé: Ing. Lenka Nováková,
daňová poradkyně č. 4991,
Bc. Klára Javůrková,
asistentka daňové poradkyně a
Mgr. Lucie Fuksová,
advokátní koncipientka
     
Řešený problém
Cílem příspěvku je sjednocení přístupu ve věci podávání hlášení k dani vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně v souvislosti s výplatou, poukázáním nebo připsáním odměny člena orgánu právnické osoby (daňového nerezidenta ČR) v návaznosti na novelu ZDP provedenou s účinností od 1. 7. 2017 zákonem č. 170/2017 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti daní.
     
Právní úprava
§ 22 odst. 1 písm. g) bod 1 ZDP:
„Za příjmy ze zdrojů na území České republiky se (u nerezidentů ČR) (…) považují (…) odměny členů orgánů právnických osob bez ohledu na to, z jakého právního vztahu plynou,“.
§ 38d odst. 3 ZDP:
„Plátce daně je povinen sraženou daň odvést svému místně příslušnému správci daně do konce kalendářního měsíce (po měsíci srážky daně) (…). Tuto skutečnost (…) týkající se pouze zahraničních subjektů je současně povinen oznámit správci daně na tiskopise vydaném Ministerstvem financí. (…)“.
§ 72 odst. 1 a 4 DŘ:
„Má-li daňový subjekt nebo jeho zástupce zpřístupněnu datovou schránku nebo zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, je povinen podání podle odstavce 1 (pozn. i daňové hlášení) učinit pouze datovou zprávou (…)“.
   
Argumentace předkladatelů
Odměna člena orgánu právnické osoby je považována za příjem ze závislé činnosti dle § 6 odst. 1 písm. c) ZDP. Pokud plyne daňovému nerezidentovi ČR, jedná se o příjem ze zdroje na území Česka podle § 22 odst. 1 písm. g) bod 6 ZDP, a to bez ohledu na to, zda je činnost člena orgánu právnické osoby vykonávána na našem území.
Tento příjem podléhá tzv. srážkové dani vybírané srážkou dle § 36 odst. 1 písm. a) bod 1, popřípadě § 36 odst. 1 písm. c) ZDP. Podle § 38d odst. 1 ZDP je plátce daně povinen provést srážku daně při výplatě, poukázání nebo připsání úhrady ve prospěch poplatníka, avšak nejpozději v den, kdy o dluhu účtuje. Načež je do konce následujícího kalendářního měsíce povinen sraženou daň odvést svému místně příslušnému správci daně.
Současně s odvodem sražené daně je plátce povinen tuto skutečnost - s výjimkou příjmů podle § 6 odst. 4 ZDP (zejména odměny z dohod o provedení práce do 10 000 Kč) - týkající se pouze zahraničních subjektů oznámit správci daně na tiskopise vydaném Ministerstvem financí. Přičemž ke změně došlo zákonem č. 170/2017 Sb. k 1. 7. 2017, kdy bylo
„hlášení“
nahrazeno slovy
„tiskopis vydaný Ministerstvem financí“
a
„povinnost podat hlášení“
byla změněna na
„oznamovací povinnost“.
V důvodové zprávě k této novelizaci je uvedeno:
„Skutečnost stanovenou podle § 38d odst. 3 věty třetí ZDP je plátce daně povinen správci daně podat na tiskopisu nazvaném Hlášení plátce daně o dani z příjmů vybírané srážkou. Tento tiskopis slouží k vydání potvrzení poplatníkovi o sražené dani. Použití výrazu ‚hlášení‘ v textu ustanovení je matoucí s ohledem na institut hlášení podle daňového řádu. Na základě tiskopisu, o který se jedná v § 38d odst. 3 ZDP, se nepředepisuje do evidence daní, nejedná se tedy o hlášení ve smyslu daňového řádu, a proto se pro lepší srozumitelnost navrhuje slovo ‚hlášení‘ v tomto ustanovení nepoužívat.“
Na uvedené změny dosud nezareagovala Finanční správa úpravou příslušného formuláře, který je stále nazýván HLÁŠENÍ PLÁTCE DANĚ o dani z příjmů vybírané srážkou (tiskopis č. 25 5478 - vzor č. 13). U formuláře je i nadále ponechána možnost podání řádného nebo následného hlášení včetně kolonky pro uvedení data zjištění důvodů pro podání následného hlášení. Podle předkladatelů tímto tedy vzniká rozpor mezi textem zákona a zněním formuláře, který byl sice vydán k provedení zákona, avšak nereflektuje změnu provedenou zákonem č. 170/2017 Sb. Zatímco zákon hovoří o „oznámení“, formulář stále uvedenou písemnost označuje jako „hlášení“.
 
Závěry předkladatelů
a)
Do doby úpravy znění formuláře tak, aby korespondovalo se ZDP, bude na Hlášení plátce daně o dani vybírané srážkou nahlíženo jako na oznámení, nikoliv jako na hlášení ve smyslu .
b)
Na formulář Hlášení plátce daně o dani vybírané srážkou se povinná elektronická forma podání dle § 72 DŘ nevztahuje, je možno jej podat v písemné i elektronické formě ve smyslu obecného § 71 DŘ.
c)
Pro formulář Hlášení plátce daně o dani z příjmů vybírané srážkou platí povinnost toto oznámení podat ve lhůtě definované § 38d odst. 3 ZDP.
d)
Při nesplnění povinnosti podat oznámení na formuláři Hlášení plátce daně o dani vybírané srážkou jako sankce může být uplatněna pokuta za nesplnění povinnosti nepeněžité povahy až 500 000 Kč.
    
Stanovisko GFŘ
Souhlas s navrženými závěry.
 
5. Bezúplatný příjem při současném skončení nájemní a podnájemní smlouvy
KooV č. 536/23.01.19
Předkladatel: Ing. Bc. Jiří Nesrovnal,
daňový poradce č. 1757
     
Řešený problém
Novela ZDP (zákon č. 170/2017 Sb.) přinesla možnost odepisovat technické zhodnocení („TZ“) jakýmkoliv oprávněným uživatelem majetku, například podnájemcem. Čímž ale vyvstal problém, co při ukončení podnájmu současně s nájmem – hodnotu TZ má i tehdy zdanit nájemce, přestože toto TZ nebude moci využívat, nebo ne?
     
Právní úprava
§ 23 odst. 6 písm. a) ZDP:
„Za příjmy se považuje jak peněžní plnění, tak i (…). Nepeněžní příjem u vlastníka (pronajímatele) jsou výdaje (náklady) vynaložené nájemcem na najatém majetku (…), a to: ve zdaňovacím období, kdy došlo k ukončení nájmu (…), pokud nepeněžním plněním jsou výdaje na dokončené TZ, (…)“.
§ 28 odst. 7 ZDP:
„U poplatníka, který není nájemcem ani uživatelem a kterému byl přenechán k užívání hmotný majetek, se u TZ na tomto hmotném majetku postupuje obdobně jako u TZ hrazeného nájemcem (...)“.
 
Argumentace předkladatele
Ustanovení § 28 odst. 7 ZDP odkazuje na obdobné použití principů týkajících se situace, kdy TZ odepisuje nájemce (§ 28 odst. 3 ZDP). Z tohoto hlediska se pro tyto účely považuje podnájemce za nájemce a osoba, která umožňuje majetek užívat (nájemce), za vlastníka. Tuto novou právní úpravu ale v praxi provázejí výkladové problémy a nejasnosti. Jednou z nich je otázka vzniku zdanitelného nepeněžitého příjmu podle § 23 odst. 6 ZDP při ukončení podnájemního vztahu - když podnájemce odepisoval TZ - pokud současně končí také nájemní smlouva, přičemž nedochází k žádné úhradě za TZ ze strany pronajímatele (vlastníka) ani ze strany nájemce.
Při čistě gramatickém výkladu § 28 odst. 7 ZDP by dle autora měl vzniknout nepeněžitý příjem jak na straně vlastníka, tak na straně nájemce. Takovýto výklad je však podle něj nutné odmítnout z řady důvodů. Zejména je nezbytné zohlednit judikaturu k definici příjmu, který může podléhat dani. K čemuž cituje z několika rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, například:
„(…) se musí jednat o příjem skutečný, a nikoliv toliko zdánlivý. To znamená, že se toto navýšení majetku musí v právní sféře daňového poplatníka reálně projevit, a to tak, že může být poplatníkem skutečně využitelné“.
K žádné takové situaci přitom v řešeném případě u nájemce nedochází, jelikož s podnájmem končí i nájem, takže předmět nájmu – zhodnocený díky TZ podnájemce – nemá po odchodu podnájemce ani na okamžik v dispozici nájemce, ale přechází rovnou do dispozice vlastníka.
Také další argument vychází z judikatury, podle níž nelze vycházet pouze z jazykového výkladu právní úpravy, a to i v situaci, kdy se zdá být text právní normy jednoznačný a nesporný:
„Ústavní soud již několikráte judikoval, že jazykový výklad představuje pouze prvotní přiblížení se k aplikované právní normě. Je pouze východiskem pro objasnění a ujasnění si jejího smyslu a účelu
“. Právní normu je třeba vykládat i s použitím jiných metod, jako je výklad teologický či historický, které osvětlí zejména Důvodová zpráva dané novely - zákona č. 170/2017 Sb., z níž dle autora nevyplývá, že by v popsané situaci bylo záměrem zákonodárce duplicitní zdanění nepeněžního bezúplatného příjmu. Naopak z ní plyne, že smyslem § 23 odst. 6 ZDP je, že nepeněžní příjem vzniká tomu, komu po ukončení užívání původcem TZ nově vzniká právo užívat takto zhodnocený majetek. Při současném ukončení nájmu a podnájmu tak nevzniká nepeněžní příjem nájemci, protože nemá užívací právo k majetku, které z podnájemce přešlo rovnou na vlastníka, kterému jedinému tak může vzniknout nepeněžní příjem z TZ.
Dalším argumentem předkladatele – který opět opírá o rozhodnutí Nejvyššího správního soudu – je, že je nutné zohlednit, že v řešené situaci by nájemce měl jen zdanitelný příjem, který by však zřejmě nebylo možné žádným způsobem dle současné právní úpravy zohlednit v jeho daňových nákladech. A dodává, že by i vzhledem ke znění Důvodové zprávy měla být jednoznačně aplikována zásada v pochybnostech ve prospěch poplatníka.
 
Závěr předkladatele
V případě, kdy v souladu s § 28 odst. 7 ZDP provede podnájemce na podnajatém majetku TZ, které odepisuje, a dojde v jednom okamžiku k ukončení nájemní i podnájemní smlouvy bez toho, že by docházelo k úhradě za toto technické zhodnocení, vzniká bezúplatný příjem dle § 23 odst. 6 ZDP pouze na straně vlastníka, a nikoliv na straně nájemce.
    
Stanovisko GFŘ
Poslední věta § 28 odst. 7 ZDP potvrzuje a staví najisto, že daňový režim podnájemce/nájemce je obdobný vztahu nájemce/vlastník (…). Důvodová zpráva novely zákonem č. 170/2017 Sb. obecný režim stanovený v § 28 odst. 7 ZDP doplňuje a stanoví, že (…). Záměrem zákonodárce tedy nebylo zavádět žádné výjimky v případech ukončení nájmu, resp. podnájmu, a to ani při posuzování případného vzniku nepeněžního příjmu.
Na základě výše uvedeného lze uzavřít, že současná právní úprava § 28 odst. 7, § 28 odst. 3 ani § 23 odst. 6 ZDP nestanoví pro nájemce v pozici odpisovatele (vlastníka) výjimku z obecného pravidla, tj. že by v případě, že je ukončena zároveň nájemní a podnájemní smlouva a technické zhodnocení není nájemcem podnájemci uhrazeno, nájemci neměl vzniknout nepeněžní příjem. Takovýto přístup by ovšem bez dalšího byl principiálně neudržitelný, protože by byl v rozporu s dlouhodobou a konstantní judikaturou, smyslem zákona i s ekonomickou podstatou smluvních vztahů, která má být posuzována ve vzájemných souvislostech.
Z tohoto důvodu je v současné době jediným možným postupem konformním s principy ZDP neaplikovat v této konkrétní situaci (tj. při ukončení nájemní i podnájemní smlouvy v jeden okamžik) ustanovení týkající se nepeněžních příjmů u nájemce do doby, než bude tato situace legislativně zhojena.

Související dokumenty

Články

Průvodce Koordinačními výbory, 1. část
Průvodce Koordinačními výbory, 2. část
Průvodce Koordinačními výbory, 3. část
Průvodce Koordinačními výbory, 4. část
Průvodce Koordinačními výbory, 5. část
Průvodce Koordinačními výbory, 6. část
Průvodce Koordinačními výbory, 7a. část
Průvodce Koordinačními výbory, 7b. část
Průvodce Koordinačními výbory, 8. část
Průvodce Koordinačními výbory, 9. část
Průvodce Koordinačními výbory, 10. část
Průvodce Koordinačními výbory, 11. část
Průvodce Koordinačními výbory, 12. část
Průvodce Koordinačními výbory, 13. část
Průvodce Koordinačními výbory, 14. část
Průvodce Koordinačními výbory, 15. část
Průvodce Koordinačními výbory , 16. část
Průvodce Koordinačními výbory , 17. část
Průvodce Koordinačními výbory, 18. část
Průvodce Koordinačními výbory, 19. část
Průvodce Koordinačními výbory, 20. část
Průvodce Koordinačními výbory, 21. část
Průvodce Koordinačními výbory, 22. část
Průvodce Koordinačními výbory, 23. část
Průvodce Koordinačními výbory, 24. část
Průvodce Koordinačními výbory, 25. část
Průvodce Koordinačními výbory, 26. část
Průvodce Koordinačními výbory, 27. část
Průvodce Koordinačními výbory, 28. část

Zákony

Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů
Zákon č. 42/1994 Sb., o penzijním připojištění se státním příspěvkem a o změnách některých zákonů souvisejících s jeho zavedením
458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon)
Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty
261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů
Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád
427/2011 Sb., o doplňkovém penzijním spoření
458/2011 Sb., o změně zákonů související se zřízením jednoho inkasního místa a dalších změnách daňových a pojistných zákonů
Zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích)
170/2017 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti daní